Senaste dagarna har det pratats en hel del om att Mobileye skulle ha avbrutit sitt samarbete med Tesla. Tidningar spekulerade hej vilt kring att dödsolyckan för några månader sedan skulle ha gjort att underleverantören plötsligt skulle säga nej till ett utav sina största kunder. Vissa skrev tvärtom: att Tesla skulle ha sagt upp samarbetet med Mobileye. Och svenska tidningar började spekulera om att Autoliv skulle kunna bli “räddningen” för Tesla. 🙄
I själva verket har inget samarbete avbrutits.
Mobileye kommer fortsätta leverera sitt kamerasystem till Tesla Model S och X.
Det uttalandet egentligen handlade om är att Tesla kommer inte använda Mobileyes kamerasystem till sin nästa generations autopilot, den som i slutändan kommer kunna köra bilarna helt autonomt.
Tesla Model 3 kommer nog vara utrustad redan från början med alla nödvändiga sensorer som behövs för autonom körning. Men mjukvaran kommer inte vara färdig när bilen släpps. Tesla kommer införa autonom körning på samma sätt de införde autopiloten: leverera bilar med sensorerna på plats, där mjukvaran körs “offline”: den får all input från sensorerna och gör sedan sina beslut hur den skulle ha framfört fordonet i rådande trafiksituation. Sedan jämför den med hur människan som kör gjorde, som facit. Teslas autopilot hade “torrsimmat” på så sätt i flera månader i tusentals bilar innan mjukvaran till sist släpptes skarpt till bilarna.
Tesla Model 3 kommer alltså inte att använda Mobileyes kamerasystem, utan en annan.
Det har länge spekulerats i att Tesla samarbetar med NVIDIA och att nästa generations autopilot skulle basera sig på deras Drive PX system. Vi har sett Tesla Model X prototyper åka runt med diskret dolda kameror runt om. Kameror som inte enbart tittar framåt är en grundförutsättning till att bilarna ska kunna överblicka trafiken i till exempel en korsning.
Bilar som Googles självkörande bil använder dessutom laserskanners som sveper runt och läser av bilens omgivningar i 3D. Tekniken är dyr men kräver mindre processorkraft och ger högre precision än enbart kameror. Tesla har experimenterat med sådana skanners också:
Elon Musk gillar inte att leja ut viktiga delkomponenter till underleverantörer. Utvecklingsmetoden är anammad från hans andra företag SpaceX: man kör inköpta och egenutvecklade komponenter parallellt, tills den egna överträffar den inköpta. Då byter man helt. I slutändan kan det mycket väl bli så att de varken kommer använda Mobileyes kamerasystem, eller NVIDIA-s (eller Autolivs) utan de bygger den helt själva. Tesla Motors har bland annat värvat Jim Keller, mannen som bland annat utvecklat iPhone-s A4 och A5 processorer till autopilotens utvecklingsgrupp.
Samarbetet om nuvarande autopilot i Model S och X fortsätter alltså, Mobileye kommer leverera sitt system även i framtiden. Något samarbete om nästa generations autopilot för autonom körning och Model 3 har aldrig funnits.
Så vad är det exakt som skulle ha avbrutits?