7 Maj inträffade det en dödlig olycka i Florida, USA. Det dröjde nära två månader innan media tog upp olyckan, då med anledning att NHTSA påbörjat en undersökning av den. Mannen som dog färdades nämligen i en Tesla Model S med autopiloten påslagen.
Bilen åkte på en dubbelfilig väg med mittremsa. Från motsatt håll kom en lastbil som skulle svänga vänster i en icke-planskild korsning mellan vägen de färdades på och en mindre väg. När lastbilen svängde korsade han Teslabilens färdväg. Bilen körde in i lastbilens släp från sidan. Många amerikanska lastbilar saknar underkörningsskydd (ej lagstadgat) så bilen körde under släpet som kapade bilens tak och omedelbart dödade föraren.
Skulle detta varit en vanlig olycka skulle det varit ganska så klart att det var lastbilens förare som inte lämnade företräde innan han svängde. Skulle inte blivit mer än en notis i lokaltidningen.
Men det var ingen vanlig olycka.
Teslan hade autopiloten på då olyckan skedde. Vilket på en gång gav tillfälle för tidningar att börja ställa förvirrade frågor. Var olyckan autopilotens fel? Skulle föraren ha klarat sig om han hade kört bilen själv? Hur ska Tesla begränsa autopiloten?
Tesla Motors kommentar till olyckan försökte förklara lite men var tyvärr inte tillräckligt tydlig. “Varken föraren eller autopiloten la märke till lastbilen och bromsade.” De kanske inte ens var medvetna om de nya uppgifter som framkommit sedan dess där det hävdas att bilens förare tittade på film(!) när olyckan inträffade. Han satt och tittade tydligen på Harry Potter på en bärbar DVD-spelare. (Teslas stora mittskärm kan av just den anledningen inte spela upp filmer.)
Man måste dock inse att frågorna om autopilotens roll i olyckan är felaktigt ställda.
Frågan “Skulle föraren ha klarat sig om han körde själv?” är fel ställd, ty även när autopiloten är på är det ju föraren som kör! Autopiloten i Tesla Model S ersätter inte föraren – den hjälper föraren. Precis som farthållaren hjälper dig genom att du inte hela tiden behöver anpassa gasen med högerfoten hjälper autopilotens filhållare till att hålla bilen mitt i vägfilen. Det är fortfarende du som förare som måste kontrollera att vägen och trafiksituationen är lämplig att framföra ditt fordon i. Autopiloten styr bilen – men det är du som kör.
Av den anledningen kan olyckan per definition inte vara autopilotens fel. För att det skulle varit autopilotens fel skulle det ha krävts att tex trots att föraren tryckte på bromsen fortsatte autopiloten hålla samma fart. Men så skedde det inte, då människan bakom ratten valde att titta på film istället för att köra bilen. Så han tryckte aldrig på bromspedalen.
Även frågan “Hur ska Tesla begränsa autopiloten?” är konstig. Många medier menar att autopiloten är farlig då den inte tvingar föraren att vara uppmärksam på trafiken. Fast att släppa bilens ratt och ta fram en DVD-spelare och börja titta på film är lika dumt gjort oavsett om bilen har autopilot eller inte. Enda skillnaden är att utan autopilot hamnar du i diket på en gång. Ingen frågar hur vanliga bilar ska stoppa folk från att släppa deras ratt? Det är en sak man bara inte gör, för man vet konsekvenserna. Samma sak gäller autopiloten: det är människan som måste se till att använda den på rätt sätt.
Rätt använt -i symbios med föraren- är autopiloten en underbar hjälpmedel vid till exempel långfärdskörning. Medan autopiloten tar hand om gaspådrag och att hålla bilen rätt i filen kan du som förare lättare koncentrera dig på omkringliggande bilar och skyltar. Folk som har åkt långt med autopiloten intygar enhälligt hur den underlättar och hur man är mer utvilad när man kommer fram.
Teslas autopilot är en kombination av en adaptiv farthållare och en filhållare – en funktion som håller din bil mitt i filen. That’s it. Allt annat är bara fantasier från folk som aldrig ens har prövat på vad autopiloten egentligen är. Har man väl kört med autopilot inser man inom nån minut hur man ska använda den. Hur föraren och autopiloten i symbios ska framföra bilen tillsammans, medan båda gör det de är bäst på: autopiloten kan hålla bilens fart och position exakt mitt i filen mycket bättre än någon mänsklig förare – och människan är mycket bättre på att upptäcka trafikhinder, som till exempel en korsande lastbil som inte lämnade företräde.
Fast inte om han tittar på Harry Potter på DVD.
Otroligt tragiskt! Men när inte ens Volvos chefstekniker Trent Victor verkar förstå eller vilja förstå vad Teslas Autopilot har för funktioner, så kan man förstå att tidningarnas okunniga journalister började koka en soppa på en spik.
Jag har sett att folk skyller på namnet “Autopilot”, att det får användarna att tro att bilen är helt självkörande. Men var finns logiken i det? Begreppet kommer från flygbranschen och där innebär “autopilot” att flygplanet automatiskt håller den kurs, höjd och hastighet som den ställts in på. Och det är ju ungefär precis vad Teslas “autopilot” gör, fast för en bil på en väg.
Om vi ska prata missledande begrepp så är ju den engelska termen för farthållare en riktig höjdare: “cruise control”
Autopilot eller inte så skulle jag fråga föraren av lastbilen, teslan lär inte ha kommit i 300km/h, han borde ha sett den innan han svängde. Men han blev väl less på att vänta och körde ändå i tron om att bilen skulle bromsa. Sen går de ju bra o skylla på bilens teknik.
Man undrar ju om Tesla kan använda kameran som en dashcam, de vore ju värdefullt om de kunde visa vad som hänt i en olycka som denna. Men då får de väl datainspektionen på sig som förbjuder bilen för olaglig övervakning.
Mycket trist är det i alla fall, tragiskt för föraren och hans anhöriga och tragiskt att pressen håller låda bara för att det råkar vara en Tesla. Olyckor som denna händer hela tiden i alla andra bilar.
Det är ett krön precis innan innan korsningen strax bakom ovanstående bild vilket gjorde att lastbilen inte såg så långt. Ett vittne säger också att hon blev omkörd av han som krockade en stund innan när hon höll ungefär 130 km/h så han har kommit fort.
Bra argument, men säg gärna nåt om att det var olyckligt att en människa dog också. Sen måste jag fråga om autopiloten har autobroms, utöver fart- och filhållare. Om ja så får man fråga varför den inte aktiverades. Om nej så vore det nog ett naturligt nästa steg för autopiloten.
Autopiloten har autobroms. Problemet här var att lastbilen var positionerad på tvären över vägen så att radarn bara såg tomrummet under släpet mellan hjulen och således trodde att vägen var fri. Lastbilar i USA har inte underåkningsskydd och bilens radar har uppenbarligen inte koll i höjdled.