Sveriges värsta stad för elbilister

Baylan_Supercharge

Länge har Göteborg ansetts vara Sveriges värsta stad för elbilister. Sveriges andra största stad var en veritabel elbilsöken som elbilister helst undvek. Trots halvmiljon invånare fanns det endast några få laddplatser i hela staden – varav de flesta dessutom trasiga. Allt det ändrades nästan över en natt när Göteborgs energi placerade ut flera snabbladdare runt om i staden, och har planer på hundratals vanliga laddstolpar de närmsta åren.

Så vem ska ta över den föga hedrande stafettpinnen? Vilken svensk stad är nu Sveriges värsta stad för elbilister?

Vi på Tesla Club Sweden har sammanställt unik statistik över Sveriges tjugo största städer. Vi har undersökt antal laddställen som erbjuds för elbilister, och antal snabbladdare. Siffrorna är hämtade från Wikipedia och uppladdning.nu. Med laddställe menas en plats som erbjuder laddning för elbilar – oberoende av vad det är för ladduttag som erbjuds, och hur många. Vi har även räknat antal snabbladdare (CHAdeMO, CCS, Supercharger) som framför allt turister har behov av. Täby som listades som 18:e största tätorten av Wikipedia räknade vi in i storstadsregionen Stockholm.

folkmängd laddställen varav snabbladdare
Stockholm 1372565 226 26
Göteborg 549839 100 18
Malmö 280415 31 5
Uppsala 140454 24 5
Västerås 110877 15 4
Örebro 107038 11 3
Linköping 104232 24 5
Helsingborg 97122 9 3
Jönköping 89396 22 2
Norrköping 87247 5 1
Lund 82800 29 1
Umeå 79594 13 2
Gävle 71033 19 5
Borås 66273 7 2
Eskilstuna 64679 8 1
Södertälje 64619 12 3
Karlstad 61685 11 4
Växjö 60887 20 2
Halmstad 58577 11 1
Sundsvall 50712 24 5

Vi kan snabbt konstatera att laddsituationen i många svenska städer är bedrövlig, att mycket kvarstår att göra. Det är svårt att utse någon egentlig vinnare, men tyvärr finns det en solklar finalist på jumboplatsen.

Stockholm, Göteborg, Malmö

Våra tre största städer kan sammanlagt uppvisa dryga 350 laddplatser, varav majoriteten i Stockholm. Göteborg har som vi rapporterat ryckt upp sig och befinner sig nu i mittfåran när det gäller antal laddställen per invånare. Av de tre största städerna är det nu Malmö som ligger efter, med endast 31 laddställen som 280,000 invånare (plus turister) ska dela på.

Sundsvall

Staden med minst folkmängd på listan går faktiskt vinnande ur tävlingen. Trots knappa 51,000 invånare kan staden ändå stoltsera med 24 laddställen, varav hela 5 snabbladdare. Anledningen till topplaceringen är utan tvekan regionens satsning på Green Highway, 70 laddställen längs med E14 från Sundsvall till norska gränsen. Enda anledningen det inte är Östersund som vinner är att de befinner sig på 23:e plats i folkmängdslistan.

Lund

Lund är en stad som har storsatsat på elbilar, de har hela 29 laddplatser på 82,800 invånare vilket placerar de på andraplats efter Sundsvall. Men 28 av dem är långsamma laddstolpar med vanliga vägguttag eller Typ 2 kontakter. Staden har endast en enda snabbladdare att erbjuda, vilket placerar dem bara snäppet ifrån jumboplatsen i snabbladdarlistan.

Växjö

Själva staden Växjö ligger egentligen inte så illa till, 20 laddplatser på dryga 60,000 invånare räknas i Sverige (tyvärr) som klart över medel. Men tittar vi på stadens omgivningar är landsbygden på Småland ett enda stort vit fläck på laddkartan. Växjö ter sig som en oas mitt i öknen som elbilister ängsligt hoppas nå i tid innan laddningen tar slut. Elbilister brukar halvt skämtsamt men tyvärr halvt på allvar kalla Småland för GreenCharge-land, på grund av organisationen som verkar i området vars uttalade mål är att värna elbilism men tyvärr misslyckas kapitalt med det.

Helsingborg, Örebro, Borås, Eskilstuna

Dessa städer tävlar om jumboplatsen, med alldeles för få laddställen i jämförelse med deras folkmängd. Vi hoppas på förbättring i framtiden. De kan dock andas ut för de alla räddas av en enda solklar “vinnare” av jumboplatsen. Sveriges överlägset sämsta stad för elbilister, som med stor marginal är sämre än ovan städer, är:

Norrkoping

Norrköping

Trots att staden är Sveriges tionde största stad, med 87,247 invånare har stadens elbilister att välja på 4 laddplatser med 2 vanliga vägguttag var per ställe. Allt hela staden kan erbjuda är åtta (8) vanliga vägguttag.

hatobjekt

25% av all laddmöjlighet i Norrköping på en enda bild.

Det är inte för lite – det gränsar till ett hån. Ett hån mot stadens alla elbilister, och en klar signal till alla besökare med elbil: kom inte hit! Ett väldigt konstigt budskap då staden ju är på pendlingsavstånd från Linköping. (Som för övrigt erbjuder 24 laddplatser, varav 5 snabbladdare och många Typ 2 kontakter.)

Förutom de 8 vägguttagen har Fortum en snabbladdare längs E4-an några kilometer söder om staden. Vi har varit snälla och räknat in den i vår statistik – vi var tvugna, annars skulle vi inte kunnat räkna ut antal invånare per snabbladdare, vi skulle ju ha försökt dividera med noll då 🙄

Vi kan för allt i världen inte förstå hur en stad som är en universitetsstad, har en egen Science park och huserar högteknologiska företag som bla SMHI inte har mer än åtta gamla trötta vägguttag att erbjuda. Linköping och Norrköping har ofta tävlat med varandra genom åren – hur har Norrköping låtit Linköping få vinna så överlägset laddstolpstävlingen? Snart blir det ju förbjudet att använda vanliga vägguttag som publika laddplatser – kommer Norrköping då bli helt utan laddmöjlighet?

Vi kommer följa utvecklingen i Sveriges värsta stad för elbilister: Norrköping. Hoppas verkligen vi kan komma med glädjande nyheter snart.

Fortsätt läsa: del 2

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 15 Responses to Sveriges värsta stad för elbilister

    1. Jerker says:

      Jag besöker ju Norrköping lite då och då. Dessbättre ligger staden inom räckvidden för min Zoe, men jag har noterat bristen på laddställen. Värt att notera är dock köpcentrumet Mirum i Hageby som såg till att installera några laddstolpar när de byggde om. Alldeles för få och låg effekt, givetvis, och placerade alldeles bredvid ingången till gallerian, men ändå…

      Min egen kommun Nyköping kvalar ju inte in på listan eftersom den är för liten, men där finns nu två snabbladdare, en Fortum och en Clever. Kommunen har dock inte gjort något. Det finns en laddplats med 2 st schuko på stadens mest attraktiva parkering mitt i centrum. Visserligen står en skylt som talar om att endast elbilar får parkera där, men man måste inte ladda. Dessa är dessutom gratis och man får stå 24 timmar, medan platserna runt omkring är väldigt dyra ( i klass med de dyraste platserna i Sthlm). Resultat? Jo, de två platserna blockeras som regel av laddhybrider som INTE laddar…

      Eskilstuna har jag ibland anledning att åka till. Eftersom det är 10 mil dit så behöver jag ladda där. Därför är jag extra glad över Clevers laddare där som aktiverades i våras. Men ändå: Vi hälsar då på släkt som bor i ett bostadsområde ganska centralt. Clevers laddare ligger en halvmil bort efter E18. Ska man ladda en en Zoe med 22 kWh batteri för att klara en hemfärd vintertid så behöver man ladda nästan fullt. Visst, jag kan släppa av hustrun hos släkten, åka och ladda och (under förutsättning att ingen annan laddar där redan) sen ansluta till umgänget en timme senare, men det är ju inte optimalt… Nej, vi har fått åka fossilt till Eskilstuna hittills.

    2. Sven Svederberg says:

      Nu räckte det inte riktigt för att få med Landskrona på listan med sina 44000 invånare. Men Landskrona borde ligga bra till i “laddöknen”. Inne i staden finns 6 st 16 Amp schucko. Enl uppladdning.nu skulle det finns möjlighet för laddning med mode 3 typ 1 o 2 men när jag kom dit en kväll visade det sig att den tillhör Sveriges trafikskolor och grinden till laddaren var låst.
      Räddningen finns på OKQ8 i Glumslöv vid motorvägen för där finns 2 snabbladdare vardera 1 Chademo och CCS.

    3. Mats Lindholm says:

      Helsingborg som stad håller på att förbättra sig. Clever installerade precis en typ2 med 22 kw på stortorget och snart dyker det upp fyra stycken till på olika ställen bland annat på Sofiero som är en stor destination för turister.

    4. jans says:

      Bra artikel. Borde vara en stående uppföljning, varför inte en site där vi kan följa utvecklingen i säg sveriges 100 största städer och tätorter. Nån som tar den bollen ?

    5. Bod says:

      Inte heller Nybro har tillräckligt många invånare för att få vara med, annars borde de vara en aspirant på titeln. De har en schuko kontakt. Säger ett uttag!

    6. jans says:

      Anledningen till att Norrköping finns som en större stad är ju att de så tidigt var duktiga på att utnyttja vattenkraften. Ett arv de tycks ha tappat bort. Lite pinsamt.

    7. Mocke says:

      Vore intressant att se hur många registrerade elbilar som finns i resp stad. (som jämförelse). Skulle också vara intressant med antalet planerade laddställen (inom ett år). (blir lite svårare att ta fram men borde ge en indikation hur det satsas)

    8. Daniel says:

      Väldigt bra och intressant artikel. En mindre korrigering dock vad gäller Sundsvall. Sundsvall har 27 st anläggningar, eller laddställen som de benämns i artikeln. Varje laddställen har 1-4 laddare vilka kan tillgodose 2-6 laddbara fordon samtidigt. Den totala laddinfrastrukturen i Sundsvall utgörs av 5 snabbladdare och 43 smartladdare (upp till 22kW, typ 2 mode 3).

    9. Carl-Johan Larsson says:

      Roslagen nordost om Stockholm. Huvudstråk mot Finland finns en snabbladdare i Danderyd sedan tomt ända bort till Åbo. Ibland får man låna ett uttag på båten.

      I Åkersberga med 40000 invånare finns noll stolpar men mer än 20 bilar.
      Riktigt uselt, men nu är iallafall det pågång med laddstolpar på infartsparkeringar. Ett steg i rätt riktning

    10. Oskar says:

      Gävle Energi har nyligen lanserat en ny tjänst som innebär att du för under tusenlappen kan få en laddstolpe installerad med övervakning och drift. Ett steg i rätt riktning. http://www.gd.se/gavleborg/gavle/fritt-fram-att-oppna-privata-laddningsstationer-for-elbilar-i-gavle

    11. AndOne says:

      Borås och Norrköping är verkligen värdelösa (besöker båda regelbundet) men ni har glömt en av de bättre städerna; Falun. Massor med typ2-laddare och även chademo centralt och i småbyarna runt omkring.

    12. ELFI says:

      Förslag!
      Sämsta sträckan i Sverige för en elbilist: E20 mellan Örebro och GBG… kanske en snabbladdare typ Chademo/CCS-EU på hela 27mil… 🙁

    Lämna ett svar