Länge har Göteborg ansetts vara Sveriges värsta stad för elbilister. Sveriges andra största stad var en veritabel elbilsöken som elbilister helst undvek. Trots halvmiljon invånare fanns det endast några få laddplatser i hela staden – varav de flesta dessutom trasiga. Allt det ändrades nästan över en natt när Göteborgs energi placerade ut flera snabbladdare runt om i staden, och har planer på hundratals vanliga laddstolpar de närmsta åren.
Så vem ska ta över den föga hedrande stafettpinnen? Vilken svensk stad är nu Sveriges värsta stad för elbilister?
Vi på Tesla Club Sweden har sammanställt unik statistik över Sveriges tjugo största städer. Vi har undersökt antal laddställen som erbjuds för elbilister, och antal snabbladdare. Siffrorna är hämtade från Wikipedia och uppladdning.nu. Med laddställe menas en plats som erbjuder laddning för elbilar – oberoende av vad det är för ladduttag som erbjuds, och hur många. Vi har även räknat antal snabbladdare (CHAdeMO, CCS, Supercharger) som framför allt turister har behov av. Täby som listades som 18:e största tätorten av Wikipedia räknade vi in i storstadsregionen Stockholm.
folkmängd | laddställen | varav snabbladdare | |
Stockholm | 1372565 | 226 | 26 |
Göteborg | 549839 | 100 | 18 |
Malmö | 280415 | 31 | 5 |
Uppsala | 140454 | 24 | 5 |
Västerås | 110877 | 15 | 4 |
Örebro | 107038 | 11 | 3 |
Linköping | 104232 | 24 | 5 |
Helsingborg | 97122 | 9 | 3 |
Jönköping | 89396 | 22 | 2 |
Norrköping | 87247 | 5 | 1 |
Lund | 82800 | 29 | 1 |
Umeå | 79594 | 13 | 2 |
Gävle | 71033 | 19 | 5 |
Borås | 66273 | 7 | 2 |
Eskilstuna | 64679 | 8 | 1 |
Södertälje | 64619 | 12 | 3 |
Karlstad | 61685 | 11 | 4 |
Växjö | 60887 | 20 | 2 |
Halmstad | 58577 | 11 | 1 |
Sundsvall | 50712 | 24 | 5 |
Vi kan snabbt konstatera att laddsituationen i många svenska städer är bedrövlig, att mycket kvarstår att göra. Det är svårt att utse någon egentlig vinnare, men tyvärr finns det en solklar finalist på jumboplatsen.
Stockholm, Göteborg, Malmö
Våra tre största städer kan sammanlagt uppvisa dryga 350 laddplatser, varav majoriteten i Stockholm. Göteborg har som vi rapporterat ryckt upp sig och befinner sig nu i mittfåran när det gäller antal laddställen per invånare. Av de tre största städerna är det nu Malmö som ligger efter, med endast 31 laddställen som 280,000 invånare (plus turister) ska dela på.
Sundsvall
Staden med minst folkmängd på listan går faktiskt vinnande ur tävlingen. Trots knappa 51,000 invånare kan staden ändå stoltsera med 24 laddställen, varav hela 5 snabbladdare. Anledningen till topplaceringen är utan tvekan regionens satsning på Green Highway, 70 laddställen längs med E14 från Sundsvall till norska gränsen. Enda anledningen det inte är Östersund som vinner är att de befinner sig på 23:e plats i folkmängdslistan.
Lund
Lund är en stad som har storsatsat på elbilar, de har hela 29 laddplatser på 82,800 invånare vilket placerar de på andraplats efter Sundsvall. Men 28 av dem är långsamma laddstolpar med vanliga vägguttag eller Typ 2 kontakter. Staden har endast en enda snabbladdare att erbjuda, vilket placerar dem bara snäppet ifrån jumboplatsen i snabbladdarlistan.
Växjö
Själva staden Växjö ligger egentligen inte så illa till, 20 laddplatser på dryga 60,000 invånare räknas i Sverige (tyvärr) som klart över medel. Men tittar vi på stadens omgivningar är landsbygden på Småland ett enda stort vit fläck på laddkartan. Växjö ter sig som en oas mitt i öknen som elbilister ängsligt hoppas nå i tid innan laddningen tar slut. Elbilister brukar halvt skämtsamt men tyvärr halvt på allvar kalla Småland för GreenCharge-land, på grund av organisationen som verkar i området vars uttalade mål är att värna elbilism men tyvärr misslyckas kapitalt med det.
Helsingborg, Örebro, Borås, Eskilstuna
Dessa städer tävlar om jumboplatsen, med alldeles för få laddställen i jämförelse med deras folkmängd. Vi hoppas på förbättring i framtiden. De kan dock andas ut för de alla räddas av en enda solklar “vinnare” av jumboplatsen. Sveriges överlägset sämsta stad för elbilister, som med stor marginal är sämre än ovan städer, är:
Norrköping
Trots att staden är Sveriges tionde största stad, med 87,247 invånare har stadens elbilister att välja på 4 laddplatser med 2 vanliga vägguttag var per ställe. Allt hela staden kan erbjuda är åtta (8) vanliga vägguttag.

25% av all laddmöjlighet i Norrköping på en enda bild.
Det är inte för lite – det gränsar till ett hån. Ett hån mot stadens alla elbilister, och en klar signal till alla besökare med elbil: kom inte hit! Ett väldigt konstigt budskap då staden ju är på pendlingsavstånd från Linköping. (Som för övrigt erbjuder 24 laddplatser, varav 5 snabbladdare och många Typ 2 kontakter.)
Förutom de 8 vägguttagen har Fortum en snabbladdare längs E4-an några kilometer söder om staden. Vi har varit snälla och räknat in den i vår statistik – vi var tvugna, annars skulle vi inte kunnat räkna ut antal invånare per snabbladdare, vi skulle ju ha försökt dividera med noll då 🙄
Vi kan för allt i världen inte förstå hur en stad som är en universitetsstad, har en egen Science park och huserar högteknologiska företag som bla SMHI inte har mer än åtta gamla trötta vägguttag att erbjuda. Linköping och Norrköping har ofta tävlat med varandra genom åren – hur har Norrköping låtit Linköping få vinna så överlägset laddstolpstävlingen? Snart blir det ju förbjudet att använda vanliga vägguttag som publika laddplatser – kommer Norrköping då bli helt utan laddmöjlighet?
Vi kommer följa utvecklingen i Sveriges värsta stad för elbilister: Norrköping. Hoppas verkligen vi kan komma med glädjande nyheter snart.
Fortsätt läsa: del 2