I fredags utsåg vi Norrköping till Sveriges värsta stad för elbilister. Sveriges tionde största stad har endast 8 gamla trötta vägguttag att erbjuda alla elbilister. Det är inte för lite – det är ett hån.
Idag ska vi jämföra olika städers satsning på laddstolpar, ifall det påverkar antal elbilar i staden?
folkmängd | laddställen | Antal elbilar (Leaf+Tesla+Zoe) |
invånare per elbil | |
Stockholm | 1372565 | 226 | 1558 | 881 |
Göteborg | 549839 | 100 | 646 | 851 |
Malmö | 280415 | 31 | 191 | 1468 |
Uppsala | 140454 | 24 | 96 | 1463 |
Västerås | 110877 | 15 | 52 | 2132 |
Örebro | 107038 | 11 | 50 | 2141 |
Linköping | 104232 | 24 | 52 | 2004 |
Helsingborg | 97122 | 9 | 56 | 1734 |
Jönköping | 89396 | 22 | 72 | 1242 |
Norrköping | 87247 | 5 | 27 | 3231 |
Lund | 82800 | 29 | 65 | 1274 |
Umeå | 79594 | 13 | 39 | 2041 |
Gävle | 71033 | 19 | 23 | 3088 |
Borås | 66273 | 7 | 54 | 1227 |
Eskilstuna | 64679 | 8 | 34 | 1902 |
Södertälje | 64619 | 12 | 25 | 2585 |
Karlstad | 61685 | 11 | 31 | 1990 |
Växjö | 60887 | 20 | 25 | 2435 |
Halmstad | 58577 | 11 | 28 | 2092 |
Sundsvall | 50712 | 24 | 53 | 957 |
Vi fastslår på en gång att datat om antal elbilar per stad är bristfällig. Vi har använt sajten car.info som källa, men då man inte kan sortera på drivmedel där har vi tvingats räkna antalet på endast de tre mest sålda elbilsmodellerna i Sverige: Nissan Leaf, Tesla Model S och Renault Zoe. Dessutom verkar vissa leasade bilar vara bokförda i staden leasingbolaget har säte i, inte där bilen faktiskt befinner sig. Siffrorna för Stockholm, Malmö och Göteborg är därför något överdrivna – uppskattningsvis med runt 100 bilar per stad. För de mindre städerna kan alltså enstaka bilar tillkomma – dock med samma andel för alla städer vilket därmed inte påverkar resultatet nämnvärt. Storstäderna kan dock inte jämföras med de mindre iom snedvridningen.
Norrköping
Det vi ser på en gång är att Sveriges värsta stad för elbilister har effektivt lyckats skrämma bort sina invånare från att köpa elbilar. Räknat per invånare finns det minst antal elbilar i just Norrköping av alla Sveriges större städer. Norrköping, Jönköping och Lund är städer med ungefär lika stor folkmängd, men i Lund och Jönköping finns det två-tre gånger så många elbilar som i Norrköping.
Linköping
Bara 4 mil från Norrköping är det som en helt annan värld. Linköping har inte bara fem gånger så många laddställen som Norrköping, de är dessutom av nyare och modernare, snabbare sort. Inte undra på att staden har 50% fler elbilar per invånare än dess granne.
Sundsvall
Staden Sundsvall gick vinnande ur stadskampen när det gällde antal laddstolpar. Trots minst antal invånare bland de undersökta städerna uppvisade staden imponerande 24 laddplatser. Och tittar vi på antal elbilar ser Sundsvall att bli vinnare även nu. Stockholm och Göteborg uppvisar något fler elbilar per invånare men som vi berättade ovan kan detta bero på ofullständig data av leasade bilar.
Lilla staden Sundsvall kan uppvisa klart fler elbilar per invånare än vilket annat som helst småstad i Sverige. Ungefär dubbelt så många som genomsnittet, och mer än tre gånger så många som Norrköping. Satsar man på laddstolpar i en stad kommer elbilarna.
Men det verkar inte alltid stämma.
Växjö
Som vi berättade i fredags har själva staden Växjö klart över medel antal laddställen för sin befolkningsstorlek, men staden är som en ensam oas av laddställen mitt i laddöknet resten av Småland utgör. Det är nog just dessa karga omgivningar, med inga laddstationer på räckviddsavstånd ifrån staden som gör att Växjö har trots många laddställen ganska så få elbilar.
Gävle
Gävle är något av en paradox: trots väldigt många laddställen finns det knappt några elbilar. Räknar vi antal ladduttag kan det rent av bli så att det finns fler ladduttag i staden än elbilar? En möjlig anledning till detta är att de flesta laddställen i Gävle är inte inne i staden utan snarare runt omkring. Vi saknar dock entydig förklaring till Gävles särställning från Sveriges övriga städer.
Borås
Borås har ungefär samma befolkningsmängd som Gävle, mindre än hälften så många laddställen men kan ändå uppvisa mer än dubbelt så många elbilar. Borås i kombination med Växjö kan tyda på att det inte räcker med att en stad ska erbjuda laddställen för elbilister – för att många ska våga satsa på elbilar måste även intilliggande städer erbjuda bra laddmöjligheter. Så att man kan till exempel åka på helgshopping till nästa stad. I Borås fall erbjuder Jönköping och -nuförtiden- Göteborg bra laddmöjligheter för besökare i form av många snabbladdare.
Dagens undersökning ger inte lika entydiga resultat som fredagens, men vi kan dra tre slutsatser i alla fall:
– Om en stad satsar på många laddställen kommer fler köpa elbilar i staden,
– men för att det riktigt ska lyckas måste även omkringliggande städer satsa på laddställen så folk vågar åka på längre resor också, till intilliggande städer.
– Om en stad endast har få laddställen kommer färre antal invånare köpa elbil – även om intilliggande städer erbjuder bra laddmöjligheter.
Norrköpings kommuns webbplats sammanfattar stadens inställning till elbilar ganska bra: skriv in “elbil” i sajtens sökruta så får du noll träffar, och frågan: “Menade du lekbil?”
Fortsätt läsa avslutande tredje avsnittet: Norrköpings framtid
Bra jämförelse båda artiklarna, har du eller har du planer på att skicka artiklarna till berörda kommuner så då får en förklaringsvariabel kanske får höra kommande planer ifall det finns några?
Jodå! Läs om Norrköpings svar i morgon 🙂
Väntar redan med spänning 🙂
Tack för nödvändiga och bra artiklar om korrelationen mellan antal Laddplatser Elbilar. 🙂
Bristen på laddplatser i vissa kommuner kanske beror mer på okunskap och ovilja i kommunen och på kommersiella centra, att se vad som är nödvändigt för att de som skulle vilja också kan köpa en elbil.
Att staden Gävle har många laddplatser i dess omgivning kan delvis bero på att staden ligger på lagom avstånd norr om Stockholm. Tesla och Clever har till exempel placerat sig nära motorvägen. IKEA ligger på nära avstånd. Golfbanan har satsat, liksom köpcentrum. Men visst, Gävle energi bidrar till att göra Gävle attraktivt för de som funderar på att köpa en miljövänlig laddbar elbil.
“Lekbil” 😀
Linköping kommer bli ännu bättre:
https://www.tekniskaverken.se/om-oss/bloggar/tekniska-verken-tycker/
Scrolla ner eller sök efter “laddinfra”
Skulle vara intressant att se motsvarande siffror per kommun…
Är i Almedalen just nu. Din artikel är något man borde visa för politikerna som ju samlats här i veckan. Men jag måste ändå säga att en mer elbilstät stad än Visby har jag aldrig varit med om (i Sverige). LEAFs syns överallt. En å annan Tesla också. SC Gotland någon?
Vad jag vet så ligger det ca 60 laddstolpar i Umeå på 13 platser, så det kan ju bli lite missvisande i statistiken om varje plats har i snitt 6 stolpar eller 1 stolpe.
Oberoende av antalet laddkontakter finns det 13 platser i Umeå du kan besöka och ladda din elbil på. Gör tankeexperimentet om alla 60 laddkontakterna satt på samma ställe: du skulle ha klart mindre nytta av dem än nu när de sitter på 13 olika platser. Därför är antalet laddställen viktigt.
Bra artikel men folkmängdssiffrorna verkar lite skumma – i Linköpings kommun bor det 152.000 t ex.
Det är skillnad på stad och kommun.