Vi har i två artiklar berättat om Sveriges värsta stad för elbilister: Norrköping. (Del 1, del 2) Sveriges tionde största stad har endast åtta trötta gamla vägguttag att erbjuda elbilister. Vilket har gjort att staden har bara hälften så många elbilar som andra jämförbara städer i Sverige.
Tesla Club Sweden har sökt ansvariga i staden för en kommentar, och vi har fått svar via mejl från Norrköping kommuns kommunalråd och tekniska nämndens ordförande Karin Jonsson.
Svaret innehåller naturligtvis en stor dos politiska floskler som alltid bubblar upp så snart en politiker ska prata om miljön. “minska miljöbelastning från trafik och transporter” … “uppnå globala, nationella, regionala och lokala miljömål” … “skapa en hållbart och attraktivt samhälle.” etc.
Dessutom var det en stor dos bortförklaringar i stil med att Linköping har ett eget bolag som producerar och säljer el, vilket Norrköpings kommun inte har. (Tyvärr, många andra städer bättre än Norrköping saknar också egna elbolag.) Och att det finns ett antal icke-publika laddstolpar i staden hos tex större arbetsgivare. (Hur dessa skulle påverka antalet publika laddplatser är oklart.)
Hon skriver “Norrköping har sedan ett flertal år tagit beslut om att i första hand prioritera gång, cykel och kollektivtrafik som transportslag och i sista hand bilen,” vilket kan förklara deras inställning till laddstolpar – fast i samma andetag avslutar hon meningen med “i de fall bilen behövs bör den drivas med förnybara drivmedel.”
Men nu är det faktiskt inte själva mejlet som är intressant, utan dokumentet hon skickade med som bilaga: “Laddinfrastruktur för elfordon i Norrköpings kommun – Förslag till beslut” från Tekniska nämnden i Norrköping.
Norrköping verkar nämligen på egen hand ha kommit fram till att de ligger efter resten av Sverige. Dokumentet daterad 2016-05-18 beskriver ungefär samma siffror vi har presenterat i våra artiklar, och konstaterar torrt att genomsnittet i Sverige ligger över Norrköpings siffror. Bra att de har fattat det på egen hand!
Därför föreslår de följande:
- Att Norrköping parkering AB ska upprätta laddinfrastruktur för elfordon i deras parkeringshus
- Att kommunala fastighetsbolag ska se över framtida behov av laddinfrastruktur för hyresgästerna
- Att Norrköpings kommuns lokalförvaltning AB ska verka för att laddmöjligheter för elfordon upprättas för lokaler som utgör en större besökspunkt inom kommunen
Mycket glädjande utveckling och egentligen allt man kan begära från en kommun! Om förslaget nu blir godkänt. “Tekniska nämnden har redan tagit sitt beslut i maj och kommunstyrelsen nu i juni, och efter sommaren kommer även kommunfullmäktige att ta beslut i ärendet.” skriver Karin Jonsson. Ni som bor i Norrköping får väl berätta för era folkvalda att ärende TN 2016/0227 bör röstas igenom så Norrköping kan komma ikapp resten av Sverige.
Det skulle vara så otroligt skönt att nästa år kunna rapportera hur Norrköping har höjt sin placering och inte längre är på jumboplats. (Vem blir det då? Vilken stad blir Sveriges värsta stad för elbilister nästa år? Det får vi se då – vi tänkte göra priset till ett årligt återkommande event.)
Till slut en privat fundering. Kan det vara så att Norrköping -som några andra städer i Sverige, har jag märkt- var för tidigt ute? Laddstolparna i staden ser ut att vara minst 5-10 år gamla. (Den ovanför vid MAX har stått där sedan minst 2011 då den las upp i uppladdning.nu)
Kan det vara så att städer som tidigt satsade på elbilsladdning sedan trott att “japp, vi har fixat det” och sedan inte hängt med i utvecklingen? Det är inte lätt för utomstående att förstå att de handfull laddbara fordon som fanns i Sverige för tio år sedan har blivit över 20,000 idag – och siffran fördubblas varje år? Att de vägguttag som dög för tio år sedan är skrattretande idag – och olagliga snart?
Det inte bara Norrköping utan alla svenska städer måste förstå är att antalet elbilar växer exponentiellt – för varje år finns det dubbelt så många elbilar i Sverige som året innan. Att planera för dagens elbilsbestånd kommer inte räcka – redan nästa år! Man kan inte “ta i för mycket” när det gäller antal laddplatser – det heter att framtidssäkra. Som till exempel Stockholm Parkering gjort som i nya projekt planerar för att ha laddstationer på minst 20% av platserna vid invigning med möjlighet att utöka antalet platser vid behov.
Att bygga ut laddinfrastrukturen borde vara ett ständigt pågående arbete med årliga revisioner. Undrar om någon kommun har sådan styrdokument? I ett sådant borde det även ingå krav på privata fastighetsägare och bostadsrättsföreningar att ordna med laddplatser till de boende.
Samtidigt ska vi väl komma ihåg att elbilsutvecklingen gått snabbare än de flesta andra utvecklingar i samhället. Den privata sektorn hänger ju inte med, och myndigheter behöver ju oftast längre tid än denna för att kunna ställa om. Så sett är det nästan imponerande att det finns några laddstolpar ute ö.h.t.
Men bra jobbat, alla politiker som trycker på i riktning åt mer möjlighet att ladda elbilar!
Här kommer lite tankar på riktlinjer för dom som tänker sätta upp publika laddstationer.
Mitt resonemang är att jag vill minst ha 20km (4kwh) för att det skall vara värt att dra fram kabeln.
Om det inte är andra fördelar som ledigparkering, nära entrén, grattis mm.
Detta gäller inte heller långresa där du vill ladda batteriet så snabbt som möjligt. typ 20 kWh
Det som dom som sätter upp laddstolparna skall tänka på är hur länge vill elbilarna stå parkerade.
Exempel en livsmedelsbutik så tar ett inköp max 30min. Då måste det minst finnas 7,4kw
Om ett shoppingcentra vill locka till sig shoppare från närliggande städer så gäller 8kwh istället för 4kwh.
Mängd 4kwh 20kwh
Schuko 10A (2,3KW) 1,75 tim 8,7 tim
Schuko 16A (3,7KW) 1,1 tim 5,4 tim
Type 2 32A 1fas (7,4KW) 30 mim 2,7 tim
Type 2 16A 3fas (11KW) 22 min 1,8 tim
Type 2 32A 3 fas (22KW) 11 min 55 min
Du gör klassiska tankevurpan med “semisnabbladdare”.
Sveriges mest sålda elbil Nissan Leaf får inga 55-minutersladdningar från ett 22 kW AC ladduttag. Att ladda 20 kWh i den tar lika lång tid -5,4 timmar- från ett 3,7 kW uttag som ett 22 kW uttag, eller ett 42 GW uttag – på grund av att bilens inbyggda laddare är på 3,7 kW! Likadant är det med i stort sett ALLA elbilar på marknaden idag, förutom Tesla Model S och Renault Zoe.
https://teslaclubsweden.se/problemet-med-semisnabbladdare/
Håller med om resonemanget, men skall man se det på investerings synpunkt så vill handlarna att folk är där så LÄNGE som möjligt. (för då köper man mer enl undersökningar) Det är också en fråga om kostnad (värt att jämföra vad de olika alternativen kostar, både installation men sedan rörliga kostnader om man låter elen vara gratis).Det är en ekvation som måste gå ihop. Ett alternativ är att man betalar förbrukningen i kassan men får rabatt om man handlar något. (vi måste komma ihåg att elen kan bli dyr i framtiden). Det behövs någon incentive för de som skall bekosta investeringen (kanske statliga medel).
Skulle gärna vilja se att det gick supersnabbt att ladda men frågan är om den som skall betala för det har samma synsätt.
Skulle säga att Schuko 16A är minimum för att det ska vara värt att koppla in under besök på shoppingcenter, och för att det ska bli ett “incentive” att välja just det centret.
Vid besök kortare än en timme krävs högre, men det är frågan om någon är intresserad av att erbjuda så mycket el, med så hög investeringskostnad som semi-snabbladdare kräver, för korta stopp (matbutik och liknande).
Skulle vara kul med en uppdatering om förslaget går igenom eller inte!
Count on it! 🙂