Efter vår artikel “Stockholm Parkering snålar med elen” hade jag en intressant diskussion med Stockholm Parkerings VD och deras avdelningschef för fastighet och projekt.
I artikeln som vi publicerade 10 Februari beklagade vi oss för att Stockholm Parkering hade valt alldeles för klena ladduttag. Som arbetsmål hade de att alla laddplatser i garage ska ha en strömstyrka på 16 A 1-fas. Vilket kanske räckte för gårdagens elbilar men är alldeles för klen för de modeller som kommer nästa år. Har man en elbil med 60 eller fler kWh i batteripacket bemödar man sig inte ens att plocka fram laddsladden för de 10 kWh man kan få från sådana ladduttag om man parkerar 3 timmar. Problemet som endast Teslaägare upplever idag kommer snart att delas av alla elbilister.
Som svar menar Stockholm Parkerings VD Christian Rockberger att det är svårt att få fram tillräckligt med strömstyrka i befintliga anläggningar. “De flesta anläggningar hyr vi och har då begränsade möjlighet att öka lasterna. Vi tycker då att det är bättre att kunna erbjuda fler en basladdning.” Laddas bilen en hel arbetsdag eller en hel natt kan man då ändå få tillräckligt med laddning och det är primärt det behovet som de försöker tillgodose. “Laddplatser har gått ifrån att vara olika pilotprojekt inom bolaget till att bli en del av vår reguljära verksamhet.”
Stockholm Parkerings största problem är enligt dem elförsörjningen på befintliga installationer. “Gamla serviser och centraler byggdes utan tanke på elbilsladdning så normalt finns kanske bara 10-20% kapacitet outnyttjad” sa Stockholm Parkerings VD Christian Rockberger. “En bilplats utan laddstation behöver mindre än 1 A trefas för belysning och övrig fastighetsteknik vanligtvis. Så ett garage med 200 bilplatser behöver en servis på 200 A trefas. Så om vi skulle installera 16Ax3 så kan vi få alltså problem redan vid ladstolpe 2-3 som installeras. Att få större serviser från elbolagen och bygga nya centraler och egna ställverk(normalt vid Servis över 400A) tar både mycket långtid att lösa och är oerhört kostsamt. Vi har därför gjort avvägning att det är bättre att kunna erbjuda mindre effekt till fler än mycket till ett fåtal.”
Fredrik Söderholm, Stockholm Parkerings avdelningschef för fastighet och projekt fyllde dock i att “i nya projekt planerar vi för att ha laddstationer på minst 20% av platserna vid invigning med möjlighet att utöka antalet platser vid behov.” I fjol invigde de tex Stigbergsgaraget där 60 av 300 platser har ladduttag.
Stockholm Parkering har dessutom avsatt mark till andra aktörer som kan etablera snabbladdningsstationer. De sex snabbladdare från Fortum och Vattenfall på Vallahallavägen, Sandhamnsgatan, Ringvägen, Nybohovsbacken, Danmarksgatan, Malmgårdsvägen och Gasverksvägen kommer i år att få sällskap av nya snabbladdare på Runebergsplan, Hammarby Allé, Rålambsvägen, Årstaområdet och Sköndal.
Både Christian och Fredrik menar att de är medvetna om problemet med ladduttag för elbilar och kan komma ompröva deras strategi i framtiden. Medan de ser stora problem i äldre anläggningar har de redan tänkt framåt i nybyggen.
Vi var oerhört glada att höra deras strategi med ladduttag vid minst 20% av alla nya parkeringsplatser – ett effektivt sätt att få bukt på problemet med fossilbilar på laddplatserna. De nya snabbladdarna i innerstaden är också välkomna, och vi har fått en viss förståelse för deras problem med undermåliga gamla elinstallationer. Att bygga nya elcentraler och ställverk tar lång tid, så lösningen är att sätta igång redan nu! Framtidens parkeringsplatser kommer kräva mer el än dagens.
Mitt förslag är att de sätter upp ett par 32A enfas och resten 16A eftersom, idag står laddplatser ofta tomma. Om de börjar med att sätta upp bra skyltar som gör att d inte blir iced så kommer man oftast få 32A som då kan kännas värt att koppla in men om man ska stå länge eller verkligen behöver laddning så kan man koppla in sig på 16A.
Eller ännu hellre ett smart system där tillgänglig ström portioneras ut jämt över bilarna. Max 32A trefas om man laddar ensam eller 16A enfas om det är 20st som laddar. Måste ju gå att göra.
Tom. Något som kollar av laddningen i batterierna och ger en bil med mer laddning mindre ström. Och sen om man har riktigt bråttom kan man trycka i en pannikknapp en gång i månaden så får man full styrka hehe
Hade varit bra med smarta ladduttag som kunde fördela strömmen över flera bilar. Om de då har 200A eller 100A in till parkeringen så kan ge mycket till få eller lite till många beroende på behovet. Skulle vara en intressant produkt att ha hemma också för att spara huvudsäkring.