Taxi Stockholm storsatsar på Teslabilar!
Eller en rättare beskrivning av situationen är att fler och fler av Taxi Stockholms fristående åkare har fått upp ögonen för Tesla Model S och X. För Taxi Stockholm är en förening av ca 880 fristående åkare som själva köper och äger sina bilar.
Tycker du att du ser en Tesla-taxi i allt oftare i huvudstadens trafikmyller har du alldeles rätt. Sedan vår artikel i fjol om Taxi Stockholms första Tesla Model S har 11 till bilar tillkommit. Och snart kommer du se ännu fler bilar: Taxi Stockholm har gett OK till inhandlande av 80 Tesla bilar till i år!
Tesla Model S är populär bland åkarna av flera anledningar:
Dels kan åkarna spara uppemot 120,000 kronor i drivmedel per år när de slipper tanka bilarna med dyr dinosauriesoppa. De sparar mycket på billigare service också. Övriga biltillverkare brukar ge rabatt på inköpet av bilen till taxibolag – men kräver speciella dyra serviceavtal av dem för att sedan serva bilarna!
Förutom det rent ekonomiska har taxichaufförer som kör elektriskt i Stockholm flera andra fördelar: Taxikön på Arlanda till exempel är ordnad efter bilarnas koldioxidutsläpp, som en del av flygplatsens miljöarbete. Teslan hamnar därmed alltid först i kön, chaufförer som har fått en körning ut till flygplatsen slipper vänta i långa köer på returresan. Flera företag har också anmält sig till nollzon.se och föredrar bli hämtade av eltaxibilar framför fossilditon.
Mjuka tysta gången som ger kunder en bekväm åkupplevelse är en extra bonus. Och chaufförerna själva njuter också av tysta, vibrations- och avgasfria arbetsmiljön.
Taxibilarna har börjat bli så många så stundtals har det synts flera av dem vid Superchargern i Infra City. Det blev en “laddad fråga” som vi skrev om i höstas. Kommer det bli total kaos där med snart närapå hundra Tesla taxibilar? Inte nödvändigtvis.
Taxi Stockholm planerar enligt vad vi erfar att införskaffa en egen Tesla Fastcharger. En anläggning som liknar Supercharger men levererar något lägre effekt och drivs privat av sina ägare, inte av Tesla Motors. Den laddstationen kommer bli privat, endast för Taxi Stockholms taxibilar och kommer eventuellt att placeras vid Frihamnen. Sådana Fastchargers används idag tex av taxibolagen vid Schipol-flygplatsen där det redan finns hundratals Tesla Model S taxibilar.
Taxinäringen väntar också med spänning på Tesla Model X som kommer passa dem ännu bättre än nuvarande Model S. Nästa vinter kommer kanske taxibilen du beställt lockande öppna sin enorma falkvinge och välkomna dig inför din åktur.
Härligt! 🙂 Har du någon känsla för om Tesla kommer att öka antalet laddplatser per site eller öppna en ny site lite längre bort när en site har fullt med laddande bilar ofta?
Mycket bra att fler Teslaer används som taxi. De flesta som får åka i en eltaxi glömmer snart gamla myter som “men tänk om det blir kallt ute” och “men tänk om jag ska köra många mil någon dag” osv. Frågan är hur länge till taxiåkare fortsätter köpa in fossilbilar. Detta företag har lämnat fossiltekniken bakom sig:
http://www.teslataxiab.se
När det gäller sjukbilar, minibussar för skolskjuts och färdtjänstresenärer med rullstol kommer detta behov också att täckas snart.
http://www.kreiselelectric.com/en/blog/electric-sprinter-with-300-km-range/
Har taxi Stockholm något avtal med Max också så att de kan äta lite billigare också under tiden?
Man ser fördelarna givetvis, om de sparar 120 000 per år så har de motverkar värdesänkningen. (men tanke på att de är garanterade 50% av värdet efter 3 år så kan de köpa en ny då (som förhoppningsvis är billigare och bättre) så rent investeringsmässigt går de + – noll mot en fossildriven bil (man tänker på det ökade priset). men den stora fördelen är att de kan smita förbi konkurrenterna i taxi kön. men det håller bara så länge inte någon annan nappar på iden. (men det är nog ofrånkomligt att sådant sker förr eller senare) lösningen är då att sätta upp laddare i taxikön.