Schipol-flygplatsen vid Amsterdam har skaffat 167 Tesla Model S taxibilar. Det är två taxibolag, Bios Group och BBF-Schiphol Taxi som samarbetar, och enligt tidningen Parool har de fått modifierade bilar. Maxhastigheten har begränsats till 130 km/h och accelerationen har minskats, vilket förutom att ge längre räckvidd även minskar antalet taxichaufförer som blir av med körkorten 😉
Taxibolagen har skaffat egna laddstationer till bilarna som kan antingen snabb- eller långsamladda dem beroende på behov, men planerar även använda de offentliga laddstationerna kring och i Amsterdam vid behov.
Schipol flygplats har gjort följande reklamfilm om Tesla-taxibilarna:
Inte undra på att det är just Amsterdams flygplats som satsar på Tesla-bilar: Tesla Model S är ju “made in Holland“… typ.
I Sverige blev Gävle taxi först med att använda Tesla Model S som taxibil. Nästa spelare på plan kan Taxi Stockholm bli, som har bestämt sig för att eventuellt skaffa upp till 10 Tesla Model S till sin flotta. Taxi Stockholm består dock av individuella åkare som själva beslutar om vilket slags fordon de ska införskaffa och köra med. Så nu är det upp till taxichaufförerna själva att våga ta steget in i 2000-talet.
TCS ett år sedan: Ny tidning om elbilar
Vår nyhet för exakt ett år sedan handlade om Elbilen i Sverige – en helt ny tidning som handlar om elbilar. De har släppt flera faktafyllda intressanta nummer av sin tidning sedan dess, väl värda att läsas. De har också börjat med nyhetsartiklar som kan läsas på deras hemsida elbilen.org
Våra medlemmar kan prenumerera på tidningen till rabatterat pris, läs mer om hur i vårt medlemsforum! Du måste dock skaffa dig ett gratis konto på vårt forum för att kunna se och få ta del av erbjudandet.
Det var inte så länge sen att jag ansåg att varje test med elbilar som taxi var ett försök bevisa att elbilen inte funkade. Men då kom CHAdeMO och senare Tesla Model S.
Jag vet inte om man får ha denna tanke och uttrycka den här: Men bilarna var spärrade till max 130 km/t. I Sverige är många äldre bilar spärrade till 30 km/t och körs av 16-åringar. Kommer vi att få se uttjänta Teslaer som A-traktor i framtiden? Det är ju tekniskt enklare att spärra med mjukvara än att krångla med dubbla växellådor mm. Räckvidden med 30 km/t borde ju vara bra även med nästan utslitet batteri. Hoppas inte jag gav någon nybliven Teslaägare mardrömmar om buckliga Model S med LGF-skylt utanför ungdomsgården.
Det är tekniskt enklare också för kidsen att ta bort spärren sen 🙂
Framtidens epa redan idag!
Men jag har väldigt, väldigt svårt att föreställa mig en epa som inte brummar och bolmar avgaser.
Denna kommentaren kan mycket väl kvalificera sig som den minst intressanta någonsin på den här sajten, men följande citat från artikeln ser lite märkligt ut: “…har bestämt sig för att eventuellt skaffa upp till 10 Tesla Model S”.
Antingen har man bestämt sig eller så har man inte bestämt sig? Man kan inte bestämma sig för att eventuellt göra något – då har man per definition inte bestämt sig. Om antalet är givet och det står mellan att köpa 10 eller inte köpa 10, så borde man “överväga” att köpa 10 model S. Detaljer detaljer. Men djävulen finns ju i detaljerna har jag hört 🙂
Det som gäller och som jag försökte förklara i artikeln är att Taxi Stockholm centralt har bestämt att de åkare som är med i deras organisation får köpa in max 10 st Teslor. Taxi Stockholm centralt reglerar alltså vilka bilar som kan köpas in, men de individuella åkarna (=franchisetagarna, taxiägarna) får själva införskaffa bilarna. Så Taxi Stockholm har bestämt… men vi får se om deras medlemmar nappar på det.
Därav “bestämt sig för att eventuellt skaffa”.
Med en snabbladdare i norrort och söderort tror jag teslorna blir direkt succeartade som taxi bilar. Problemet är att åkarna måste ha laddningmöjlighet med minst trefas för att kunna köra fullt ut.
Pingback: Taxi Stockholms Tesla Model S - Tesla Club Sweden