Tesla Motors håller efter bara ett år redan på att växa ur kläderna i Europa. När deras monteringsfabrik invigdes för ganska så exakt ett år sedan i Tilburg, Nederländerna tyckte de flesta att lokalerna var väl tilltagna. Stora delar av den 18 900 kvadratmeter stora fabriken gapade tomt vid invigningen.
Nu rapporterar Nederländska De Telegraaf att Tesla Motors håller på att öppna en fabrik till i Tilburg. Den nya hallen är på 43 000 kvadratmeter och kommer att tas i drift första kvartalet 2015. För tillfället jobbar det 180 personer på Tesla Motors monteringsfabrik i Tilburg – nya fabriken kommer säkerligen minst fördubbla det antalet.
Men fabriken i Tilburg är ingen “riktig” bilfabrik. Tesla Motors tillverkar alla sina bilar i Fremont, Kalifornien – även dem som ska till Europa. Men efter att bilarna har tillverkats och testkörts i USA skruvas de isär i tre delar: motor och batteri skruvas loss från chassiet och bilarna skeppas i tre delar över till Europa. I Tilburg, Nederländerna skruvas så bilarna ihop igen, motor och batteri monteras tillbaka, innan leverans till de europeiska kunderna. Denna krångliga procedur för att då räknas bilarna skattetekniskt som “made in EU” och slipper importskatten på 10%. Så Model S som du köper är “made in Holland” – fast den egentligen är “made in USA”.
Men i framtiden så kommer den kanske bli “made in Slovakia” – på riktigt. Enligt tidningen The Slovak Spectator kan Tesla Motors göra så som Volkswagen, Peugeout, Citroën och Kia redan har gjort och öppna en bilfabrik i Slovakien. Representanter för Tesla Motors har varit i samtal med Slovakiska myndigheter för att diskutera en eventuell framtida bilfabrik i landet.
Fast den fabriken kanske kommer att gälla för Tesla Motors framtida Model 3. Företagets VD Elon Musk har ju förut sagt att en Europeisk fabrik kan först bli aktuell när företaget säljer 160 000 bilar om året i Europa. I år blir försäljningen kring 10 000 bilar, så det är en bra bit att gå tills det målet har nåtts. Men Tesla Motors har kanske börjat tröttna på den tröttsamma proceduren för att leverera bilar till Europa. Glöm inte att inte nog med att bilarna måste skeppas över i delar från USA till Europa – de måste dessutom först åka tvärs igenom hela USA också! Tesla Motors fabrik i USA ligger ungefär så långt borta man kan komma från Europa i det landet.
Ännu mer komplicerat blir läget när man inser att det finns två olika Europa: den geografiska och den politiska. Tesla Motors största utländska marknad Norge ligger iofs i den geografiska Europa, men de är inte med i EU. Leveranserna till Norge går inte via Tilburg i Nederländerna, utan bilarna skeppas hela direkt från USA. En fabrik inom EU (riktig eller “fusk”-monterings) ger tullmässiga fördelar inom EU – men inte vid leverans till Norge. Tesla Motors måste alltså hoppas på rejält tilltagande marknader i övriga Europa för att vilja öppna nya fabriken i Nederländerna och i framtiden kanske även i Slovakien. Vi håller tummarna!
TCS ett år sedan: Fototävling
För ett år sedan startade vi vår fototävling: fotografera första Tesla Model S “i det vilda”, på gatorna i Sverige. Den tävlingen vanns av apkungen89 som tog första bilden på självaste julafton 2013.
Fortsätt tagga era Instagrambilder på Teslor!
Ser du en Tesla på stan kan du tagga bilden #hejtesla
Tog du en bild på din Tesla kan du tagga bilden #mintesla
Sedan kan vi alla beundra bilderna på tex Iconosquare: hejtesla, mintesla
Annars kan de snart få en fin fabrik i Trollhättan, nästan gratis och massor med kompetenta bilbygggar på köpet. Undrar om de är medvetna om den finns…? Gott om hamnar och i en utopisk värld kunde de frakta bilar på tåg till Asien över ryssland via Kiruna/Svappavaara så som Kineserna planerar att skeppa bilar till USA via Narvik. Hade varit kul!
Tänkte också på det. Tesla skulle tex kunna köpa upp NEVS och peta in sin drivlina i Saabarna. Då skulle de direkt få en billigare mellanklassare att sälja.
Men det kräver förstås billigare batterier… Nåja, drömma kan man..