Företaget Plugless kommer snart erbjuda sin trådlösa laddlösning till Tesla Model S också. Idag erbjuder Plugless eftermonterade trådlösa laddlösningar till bla Chevrolet Volt och Nissan Leaf.
Trådlösa laddningen kommer eftermonteras av Plugless, det blir inte en Tesla produkt. Monteringen kommer säkerligen att annullera garantin – det är osäkert i dagsläget hur Tesla och/eller Plugless kommer hantera detta.
Lösningen består av en platta på marken som bilen ska parkera över och en mottagarspole som monteras inuti bilen. Laddhastigheten kommer bli 7.2 kW för Tesla Model S, dubbelt så snabbt som Plugless tidigare produkter.
Vem behöver då denna laddare?
Ja, inte är det gemene elbilist inte. Av någon anledning brukar de fem sekunderna det tar att ansluta laddsladden när man kommer hem uppmålas som besvärliga – av dem som inte kör elbil. De flesta elbilister har inga som helst problem att ansluta en laddsladd när de kommer hem på kvällen, och plocka loss sladden på morgonen.
Men Tesla Motors har ju släppt summon funktionen till Tesla Model S. Bilen kan själv köra in i garaget på kvällen, och köra ut därifrån på morgonen. När bilen själv parkerar sig i garaget blir det ju lite dumt att sen när den har kört in gå efter den bara för att ansluta laddsladden. Då blir det bekvämt att ha en trådlös laddlösning i garaget, som bilen själv kan parkera över och börja ladda utan mänsklig inblandning.
Tesla Motors själva har valt en annan väg till att lösa problematiken: istället för trådlös laddning arbetar de på att ta fram en “metallorm” som ska kunna automatiskt ansluta laddsladden till bilens ladduttag. Fördelen med sladd istället för trådlös laddning är att den klarar högre effekt med mindre förluster. Bilen kan laddas betydligt snabbare.
Det finns ju en fördel till med ormen, den är mycket mycket coolare 🙂
Dock får man ju här Europa stänga laddluckan själv.
Tesla borde kunna sätta en mjuk knopp på ormen, strax intill själva kontakten, som ormen kan använda (utan att göra repor) för att peta igen luckan efter laddning.
Hur tung är systemet inne i bilen? Elon sade ju att de inte satsar på trådlös laddning eftersom den är så klumpig, tung och dyr.
En vis man har räknat ut att enbart kostnaden för förlusten av el som uppstår vid trådlös laddning, ger dej en timlön på ca 1 200kr när du pluggar i & ur manuellt!
Så är dina inkomster högre än 1 200kr/h så kan det vara lönt att skaffa! 🙂
Eller så stoppar man i sladden gratis.
Såg i Illustrerad Vetenskap att Airbus group har korsat Engelska Kanalen med ett elflygplan. Juli 2015. Tänk ett mkt tystare plan och miljövänligare mm. 2019 räknar de med att ha ett elplan för fyra passagerare och kunna flyga mycket längre. Målet är 100 passagerare och kunna flyga över Atlanten på el. Låter underbart