Nya kartor till navigatorn

karta

Tesla Model S har fått nya kartor till sin navigator. Kartuppdateringen laddas ner trådlöst till bilarna; ägarna informeras via ett meddelande på mittskärmen när nya kartan har installerats.

Tesla Motors har valt en något udda lösning till deras navigator i Model S: den kör med två olika kartor! Den stora mittskärmen visar Googles online-kartor som hämtas från Internet, men till navigeringen används inte den kartan utan en offline Garmin-karta som ligger i ett minneschip i bilens dator. Det är Garmin-kartan som syns i instrumentpanelen.

I och med att Garmin-kartan inte har uppdaterats på flera år kan det hända konstigheter ibland. Stora kartan på mittskärmen kan visa nya fina nyinvigda motorvägen -Google brukar uppdatera sina kartor ofta och snabbt- men bilens navigator undviker att använda den för den känner inte till den. Den kör ju efter årsgamla kartor!

När man matar in en adress man vill navigera till på mittskärmen används Google map till att hitta adressen – men sedan används Garmin-navigatorns karta till att hitta vägen dit. När man kör sedan är det Garmins färdväg som visas i blått ovanpå Google-kartan.

Den gamla Garmin-kartan som användes av bilarnas navigator var hittills ca 3 år gammal. Massor av nya motorvägar, rondeller, gator och hela nybyggda stadsdelar saknades från den. Extra pinsamt blev det till exempel i Sundsvall där Tesla Model S navigator inte kunde hitta till Tesla Motors egen Supercharger – som var bredvid en nybyggd bro och motorväg som syntes klart och tydligt på Google-kartan på mittskärmen men som inte fanns med i Garmins gamla karta. Iband tog navigatorn konstiga omvägar – för att den helt enkelt inte visste om de nya vägar som man kunde se klart och tydligt på mittskärmens Google-karta.

Med den nya kartan som bilarna fick nu försvann massor utav dessa problem. Bron och motorvägen i Sundsvall är tex på plats och används av navigatorn nu. Flera av våra medlemmar rapporterar också om andra områden i Sverige som hanteras rätt nu av navigatorn.

Superchargern i Sillekrog är dock fortfarande lika svårt att komma till söderifrån som förut. Navigatorn föreslår fortfarande en lång omväg istället för den korta genvägen som finns där. Iom att genvägen är en privat väg finns den fortfarande inte med på den nya Garmin-kartan – trots att den syns på Google-kartan. Vi hade hoppats att Tesla skulle ha fixat det felet till nya kartan, men tydligen inte.

Varför har då Tesla Motors gjort en så konstig navigator-lösning med två olika slags kartor? Skulle det inte varit bättre att inte bara visa Googles kartor på mittskärmen utan även navigera efter dem? De kartorna är ju mycket oftare och snabbare uppdaterade än Garmins? Det är först när man kör någonstans där det är 3G-skugga som man inser lösningens fördelar: utan mobiltäckning försvinner Googles fina karta från mittskärmen – men blåa linjen från Garmins navigator är fortfarande där! I och med att Garmin-kartan finns i bilens minne behövs det ingen 3G-förbindelse för att kunna navigera efter den. Även om du tar fel sväng i ett område utan mobiltäckning kan navigatorn korrigera din rutt och föreslå hur du ska åka.

 


TCS ett år sedan: Laddrekommendation

För ett år sedan gick vi ut med vår laddrekommendation: många bostadsrättsföreningar har frågat oss vad det är för laddlösning vi Tesla Club Sweden rekommenderar till elbilar? Vi föreslog föga överraskande i första hand Mode 3 Typ 2 laddboxar som klarar 16A trefas – men kom även med ett budgetalternativ till mer snikna bakåtsträvande ekonomiskt medvetna föreningar

 

Tagged . Bookmark the permalink.