15 nya snabbladdare på gång i Göteborg!

Avenyn

Länge har “Sveriges framsida” som Göteborg kallar sig även varit “Sveriges elbils-baksida” också. Är det någon stad som varit aspirant på bemärkelsen “Sveriges sämsta stad för elbilister” så har det definitivt varit just Göteborg.

Att Sveriges näst största stad med nära en miljon invånare i Storgöteborg endast har 10 snabbladdare -varav 4 trasiga!- och endast 17 ställen med Mode 3 uttag är inget mindre än skandal. (Kan det vara närheten till Torslanda som har bromsat på utvecklingen?)

Men allt det kan ändras redan om några månader.

Göteborg Energi kommer enligt deras pressrelease att nu i vår installera hela 15 nya snabbladdare på strategiska platser runt om i staden. Och fram till 2018 förse 1500 elbilar med hemmaladdning. “Göteborg har som mål att vara en av världens mest progressiva städer för att minska klimatpåverkan” säger Göteborg Energis VD Lotta Brändström. Hon har milt sagt en lång lång väg att gå för att nå det målet.

Främsta anledningen till Göteborgs kovändning är nog regeringens initiativ Klimatklivet som beviljat 8 miljoner kronor i stöd till dem för att skapa laddningsmöjligheter för elbilar.

Snart slipper man känna sig som att man är på väg ut i öknen när man närmar sig Sveriges framsida med sin elbil.

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 5 Responses to 15 nya snabbladdare på gång i Göteborg!

    1. Tony says:

      Har vi hört den förr, ja.
      Hur var det med kommunerna som tolkar lagtexten som att de eg. inte får bygga laddplatser öht?
      Snedvriden kokurrans med privata ftg kanske?
      Intressant att läsa tidningen Elbilen. (Slår ett slag för appen Readly)

    2. David Stålström says:

      Göteborgs kommun ska bli en av världens mest progressiva städer och kommer med 15 snabbladdare? Tänk om de kunde börja med att förstå vad elbilister vill ha istället för att komma med tomma ord och floskler. Om man ska kunna bli av med fossilbilarna behövs destinationsladdare, dvs. stickuttag där man parkerar över natten eller när man är på jobbet. Med en eller ett par destinationsladdare i alla stadsdelar skulle man vara på god väg, att ta upp konkurrensen med de privata aktörer som idag driver snabbladdare i Göteborg gör varken till eller från.

    3. Björn says:

      Lagar de dessutom skiten som kommunen redan satt ut är vi på banan. Men tydligen gick den som kunde något om dessa laddare vidare till något annat bolag utan att bli ersatt. Synd och skam att enkla saker som detta inte sköts.

    Lämna ett svar