Genvägen i Sillekrog

Sillekrog2

En månad sedan tipsade vi om att det finns en genväg i Sillekrog som du kan ta om du kommer söderifrån och vill ladda på Superchargern som står på andra sidan motorvägen.

Rastplatsen i Sillekrog består av två stycken bensinmack, en på var sin sida om E4-an. Tesla Motors har byggt sin Superchargeranläggning vid bensinmacken man hamnar på om man kommer norrifrån, från Stockholmshållet. Kommer man söderifrån föreslår Model S navigator en horribel omväg på två mil för att komma till Superchargern – trots att det finns en kortare väg på endast några hundra meter.

Sillekrog1

Anledningen till att navigatorn inte vågar föreslå den kortare vägen är att vägen under E4 som förbinder de båda bensinstationerna är en enskild väg, endast till för fordon med tillstånd. I vår tidigare artikel om genvägen lät vi det bero på hur pass rymlig ditt samvete är ifall du ska ta den vägen eller inte.

Nu har jag dock fått ett trevligt samtal från Tesla Motors där de bekräftar att Tesla-ägare får använda genvägen!

Tesla Motors har fått tillstånd från OKQ8 som i samförstånd med markägaren gett tillstånd för Tesla bilar att använda sig av genvägen. Så nu behöver du inte ha dålig samvete när du nyttjar vägen under E4 för att komma över till andra sidan.

Navigatorn i Model S kommer dock tyvärr fortsätta föreslå två-mils-omvägen, för det har visat sig vara väldigt svårt att ändra. Tesla Motors svenska anställda har varit i kontakt med utvecklarna i USA, men problemet är följande: på kartan navigatorn använder och som Tesla Motors har köpt in är vägen markerad som privat väg som inte får nyttjas av allmänheten. Och Tesla Motors tekniker kan inte ändra i varken kartdatan eller navigatorn, som är inköpta utifrån. I någon framtida mjukvara kan vi kanske hoppas på ändring men inte inom snar framtid. Istället får förarna själva komma ihåg genvägen.

 


När jag ändå hade Tesla Motors Supercharger-ansvarige på tråden försökte jag luska lite kring årets kommande skörd av svenska Supercharger-stationer. När? Var? Det enda jag har lyckats få ur henne var att Sverige står just nu i kö efter Sydeuropa – Tesla Motors bygger där just nu, Sveriges tur blir längre fram i år. Det kommer byggas fler stationer i Sverige i år, men inte nu på vårkanten än.

 


TCS ett år sedan: Elbil i Norge

För exakt ett år sedan berättade vi om vilka förmåner elbilar får i Norge. På något konstigt sätt är det alltid den norska förmånen att få åka i bussfilen som tas upp i Sverige – när det i verkligheten är så att tusentals norska elbilsförare (de som bor utanför Oslo) aldrig någonsin har åkt i en bussfil. Att elbilar i Norge är undantagna moms och nybilsskatt, och därmed kostar 2-300,000 kronor mindre, pratas det inte alls lika ofta om i Sverige.

Den årsgamla artikeln är faktiskt extra relevant idag, då antalet sålda elbilar i Norge har nått 50,000-strecket och förmånerna håller på att omförhandlas av Norges regering just nu. Vi får se nästa vecka om vi gissat rätt om hur förmånerna kommer att ändras.

 

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • Mina ord

    vertikal integration. Man förstår varför Elon vill ha all utveckling och produktion i sitt företag.

    • JH

      Jag har länge förfäktat åsikten att företag skall here sourca. Finns mycket att vinna på att ha en sammanhållen R&D för hela kedjan. Jag tycker man gör helt rätt. Han har samma filosofi i space x

  • Pär

    Kan de inte göra två punkter? En för södergående och en för norrgående och för norrgående informera, via kartan i bilen, om att den är på andra sidan och hur man tar sig dit, och även att detta är tillåtet.

  • Limpan4all

    Eller så svänger man av på Lästringeavfarten åker upp till den södergående Sillekrogsanläggningen via gamla E4 (det finns en infart även från gamla E4´an) och sedan tillbaka samma väg. Lite längre men man passerar inga skyltar eller enskilda vägar. Då blir omvägen maximalt 7km totalt.