Rundtur i Gigafabriken

Gigafactory_201607

Efter fredagens invigningsfest fick de närvarande även gå en rundtur i Gigafabriken.

Fabriken består just nu av fyra delbyggnader: en där produktionen av Tesla Powerwall redan har kommit igång, två där maskiner som ska tillverka batterierna håller på att installeras, och en ofärdig som har fått tak men där golv och väggar fortfarande håller på att byggas. Bredvid de färdiga byggnaderna pågår grundarbete för nästa etapp i bygget.

Gigafactory_modell

Fabriken är tre våningar hög inuti där varje våning är 6-8 meter hög. Förutom maskinhallar är det en labyrint av ändlösa korridorer. Första delen av fabriken är uppdelad i en Anod och Katod del innan de båda delarna förs samman till färdiga battericeller.

GFest3

Maskinerna som ska tillverka batterierna är fortfarande inlindade i plast (eller är det för att skydda dem från nyfikna konkurrentblickar?). Produktion beräknas komma igång först om några månader.

2170cell

Några battericeller har de dock redan provtillverkat. Cellerna kommer bli något större än de som sitter i dagens Tesla bilar: 21 mm i diameter mot dagens 18 och 70 mm långa istället för dagens 65. Därav nya storleksbeteckningen 2170 istället för gamla 18650. Den gamla storleken var en standardstorlek för batterier (på samma sätt som till exempel AA är en standardstorlek för batterier). Tesla kör redan idag med specialinnehåll i cellerna, men de var tvungna att hålla sig till den batteristorleken som tillverkaren Panasonics maskiner klarade av att tillverka.

Med en helt ny fabrik kunde de anpassa cellernas storlek till att bli den mest optimala för bilar, och efter mycket itererande kom de fram till denna något större cellstorlek. De få millimeterna gör faktiskt stor skillnad: nya cellen har 46% större volym än den gamla.

Gigafactory_floor

Den delen av fabriken som redan är färdig och operationell är där Tesla Powerwall tillverkas. Där är produktionen redan igång – dock används fortfarande de gamla cellerna som tillverkats av Panasonic i Japan och skeppats till Tesla. Nästa år när lokala batteriproduktionen har kommit igång ska dock de cellerna börja användas. Mellan de två delbyggnaderna sitter en enorm höglager där de tillverkade battericellerna ska lagras och “mogna” medan de väntar på sin tur att monteras.

Fjärde delbyggnaden som håller på att byggas kommer nog istället för Powerwalls börja tillverka batteripack som ska passa i bilarna. Trots cellernas aningen högre profil kommer batteripacken kunna ha samma yttermått.

Resten av Gigafabriken kommer upprepa dessa delbyggnader om och om igen, i många parallella tillverkningslinor. Genom att bygga fler och fler delmoduler kommer fabrikens tillverkningskapacitet undan för undan ökas för att tillgodose ökade batteribehovet till bilarna.

Vill du själv gå rundturen kan du titta här:

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 6 Responses to Rundtur i Gigafabriken

    1. Jerker says:

      Yttermåttens volym är 46,6 % större, men undrar hur det är med innermåtten? Antagligen ytterligare några procent högre eftersom andelen hölje är mindre i de större cellerna. Det innebär att ökningen av cellernas kapacitet är ännu lite större, kanske över 50%?

      • Jerker says:

        Om man tänker sig att cylinderns sidohölje är 0,5 mm tjockt och botten och toppen med sina kontaktytor och isolatorer etc. tar sammanlagt 5 mm på höjden så skulle den effektiva innervolymen öka med 50%.

        Tibor skriver att dessa celler ska kunna få plats i det existerande formatet för batteripacken. Men dagens energitäthet i cellerna skulle det alltså innebära att dagens 90 kWh batteripack skulle kunna öka till 135 kWh!

        Dessutom säger Tesla att när man börjar tillverka sina batterier i Gigafactory kommer de i ett slag att sänka tillverkningskostnaderna med 30%. Så tillverkningskostnaden för ett 135 kWh batteri skulle bara bli 5% högre än för ett 90 kWh! På cellnivå.

    2. Filip says:

      För info: Det där batteriet på bilden är livsfarligt så som det ser ut där. Ni ser det där lilla mellanrummet i batteriet på cirka 1 mm? Det är det som avskiljer minus och plus-pol. Grymt lätt att råka kortsluta. Kortsluter man det så finns det ingen “plupp” på pluspolen som bryter strömmen, varpå brand.

    Lämna ett svar