I fredags invigdes Tesla Motors Gigafabrik med en stor fest. Bland de invigda fanns Teslaägare, vinnare av lottodragningar, och flera av Tesla Club Swedens medlemmar.
Själva festen hölls i tre gigantiska tält utanför fabriken. Ökenhettan utanför ersattes av behaglig sval luft och var det ändå någon som behövde svalka sig fanns det flera välfyllda barer att välja mellan. De som minglade hade till synes en enda mål för sina kameror: Bjørn Nyland medverkade på säkert över hundra selfies den dagen.
Framåt kvällen svepte en mindre storm in som först blåste upp sanden, sedan rensade luften med regn. Tältdukarna smattrade men höll stormen stången. De turer genom fabriken som började fick efter ett tag avbrytas, för att återupptas först efter Elon Musks presentation.
JB Straubel och Elon Musk gick så upp på den lilla scenen till publikens jubel. Elon började som vanligt med att påminna om Tesla Motors globala mål: att påskynda världens omställning till förnybar energi.
Tesla Motors har fått en enorm respons för deras kommande Model 3 bilmodell, med över 370,000 förbeställda bilar. Denna höga efterfrågan har fått dem att accelerera sina planer, och tillverka fler bilar, snabbare. De ursprungliga planerna på att tillverka batterier för 500,000 elbilar år 2020 har flyttats fram två år: redan mot slutet av 2018 hoppas Tesla Motors kunna komma upp i den tillverkningstakten – och då måste de ha kapacitet att tillverka batterier också till de bilarna. När fabriken till slut står färdigbyggd räknar Tesla Motors med att dess kapacitet kommer bli tre gånger högre.
Fabriken håller nämligen på att byggas delbyggnad för delbyggnad. Nu är tre av kommande 27 delbyggnader klara, en fjärde har fått tak men inga väggar än, och några till har fått grunderna gjutna. I flera år framöver kommer fabriken att byggas – medan produktionen kommer expandera i byggnad efter byggnad undan för undan.
Elon Musk talade flera gånger om att man ska tänka på fabriken som en maskin som tillverkar batterier – fabriken i sig är en produkt. Teslas ingenjörer har fått fritt spelrum att designa helt nya sätt att tillverka batterier, bättre, snabbare och billigare.
Denna Gigafabrik 1 kommer att i framtiden följas av fler Gigafabriker runt om i världen, Elon nämnde Europa och Asien. Framtida Gigafabriker kommer nog integreras med själva biltillverkningen också. Då kommer fabriks-maskinen få råvaror in i ena änden och färdiga bilar kommer rulla ut ur andra.
Den idén är förresten knappast nytt. Så fungerade AutoVAZ fabriken redan 1970 i Sovjetunionen då den började tillverka LADA bilarna. Den fabriken får bokstavligen järnmalm in i ena änden, har egna gjuterier, och bilar (nåja) rullar ut i andra änden.
Efter JB Straubels och Elon Musks tal (videon ovan) var det dags för många att ta en rundtur i själva fabriken – men den berättar vi om i morgon.
I likhet med Sovjetunionen så satsar ju även Tesla på World Domination, så det passar ju bra att de anammar lite av VAZ filosofier 😉
…och det är ju Tesla det enda amerikanska företaget att göra! 😮 …eller inte…
Skämt å sido. Tesla satsar inte alls på att dominera marknaden för elbilar. De vet att de inte kommer att klara det, eftersom om några år kommer alla att tillverka elbilar, och det är DET som är målet för Elon Musk.
Principen med råvaror in – produkter ut har säkert anammats ifrån SpaceX där rullar av ren koppar, titan och aluminium kommer in genom en port, och raketmotorer ut genom en annan.
Att processa malm kommer kräva alldeles för många transporter till och från fabriken, och därför är det bättre att lägga smältanläggningar närmare gruvorna.