Flera medier har rapporterat om att Googles självkörande bil har blivit stoppad av polisen – för att ha kört för långsamt. Av någon anledning är det alltid kul att skriva negativt om nya teknologier.
Men tittar man bakom sensationsrubrikerna kan man snabbt konstatera att polisen kände igen Googles bil, då lokala avdelningen har återkommande möten med Google om deras självkörande bilar. Googles bil körde dock 38 km/h (24 mph) på en 56 km/h (35 mph) väg vilket skapade köer bakom den. Polisen påminde då Googles team om hindrande av trafik. Googles självkörande bil är för tillfället hastighetsbegränsad till max 40 km/h (25 mph) och tillåts därmed framföras på vägar med max 56 km/h (35 mph) fartbegränsning. Även om Googles bil alltså fick åka på El Camino Real (mytomspunnen väg rätt igenom Silicon Valley) var det kanske inte lämpligast med tanke på trafiken. I och med att Google dock hade lagen på sin sida fick de inga böter – inte på grund av att passagerarna lyckades “snacka sig fria” som vissa medier påstod.
En allvarligare fråga är hur polisen lyckades stoppa den självkörande bilen? Bilen stretar väl på mot sitt mål utan att bry sig om en blåljusblinkande viftande poliskonstapel? Måste passagerarna ta över styrningen? Ska polisen “zappa” bilen med sin elpistol? Måste en central Google-operatör ingripa?
Nej, faktum är att Googles självkörande bil är så pass intelligent att den fattar skillnaden mellan en polisbil och en vanlig bil, och den fattar polismannens handsignaler! Chris Urmson som leder Google-teamet bakom bilen berättar vid 9:30 och 10:00 i videon:
Resten av hans TED-Talks video är också mycket intressant att se, har du en kvart över kan jag varmt rekommendera den. Folk missuppfattar ofta och tror att Teslas och Googles självkörande bilar handlar om ungefär samma sak. Men Googles självkörande bil är långt långt mer avancerad Teslas autopilot! Den är 6 år före Teslas teknologi. 8:50 in i videon berättar Chris Urmson att allt Googles bil kunde år 2009 var att följa en fil på motorvägen… varifrån känns det igen? Sedan dess har de lärt den klara mer och mer komplexa situationer. Tillhör du dem som tvivlar om självkörande bilar klarar av situationen då de träffar en kvinna i en rullstol som jagar en anka? Spola fram till 11:10 i videon 🙂 Och vid 12:30 in i videon ser vi slutliga beviset över att självkörande bilar kör bättre än vanliga bilister.
Googles bilar har också lärt sig själva, och av varandra. Alla bilarna är sammankopplade (berättas mer om 10:05 in i videon) och delar med sig av sina erfarenheter. Åter igen, precis som Teslas bilar gör. Fast medan Google har några dussin bilar ute som kör 20,000 km per vecka har Tesla tiotusentals bilar ute som kör över en miljon kilometer per dag.
Nuvarande Tesla Model S kan dock ändå aldrig bli lika duktig som Googles bilar, ty den saknar den laserskanner som Google använder för att se en 360 graders bild av sin omgivning. “Bulan” på Google-bilens tak döljer en dyr roterande laserskanner som med centimeterprecision läser av bilens omgivningar runt om. Märk dock väl att jag skrev nuvarande modell av Tesla Model S. För utvecklingen står inte stilla på sensorfronten heller. Framtida Tesla-bilar kan ju mycket väl utrustas med laserskanners.
En av Teslas konkurrenter när det gäller elbilar har faktiskt kommit väldigt långt när det gäller självkörande bilar: Nissan. Deras självkörande Nissan Leaf liknar mer Googles bil i autonomi än Teslas autopilot.
Nissans bil är lika experimentell som Googles, du kan inte köpa någon självstyrande Leaf – än. Vi har blivit så härdade när det gäller självkörande bilar så vi tycker inte det är bagageutrymmet full med processorkraft som är nytt och revolutionerande med bilen eller att de klarar av att helt själv köra bilen från A till B…
…utan de knappt synbara små bulorna på taklisten! De små bulorna döljer nämligen inte bara små kameror som tittar åt alla håll runtom bilen – utan även små lasersensorer också! Istället för en stor dyr laserskanner som kan titta 360 grader runt om, som på Googles bil, har Nissans ingenjörer lyckats med att designa små billiga laserskanners (utan rörliga delar!) som kan titta inom ett snävt litet område:
Fyra av dessa sensorer på var sitt hörn av bilen täcker samma område som Googles takmonterade laserskanner – till en bråkdel av priset!
Google verkar vara 6 år före Tesla teknikmässigt med sin självkörande bil – men kräver för dyra sensorer för att fungera. Nissan verkar ha lyckats miniatyrisera de nödvändiga sensorerna och fått ner priset på dem – men ligger lite efter Googles bilar i intelligens. (Klarar bla inte av komplex stadstrafik lika bra som Google.)
Om Tesla lyckas förena Nissans sensorer med Googles avancerade algoritmer kan de få fram en självkörande bil som kan bli revolutionernade – och snabbt lära sig bli ännu duktigare förare!
“Måste passagerarna ta över styrningen” den var bra Tibor, bilen har ju ingen ratt!
Enligt nissan själva som inom något år kommer även deras Leaf att klara av komplicerade miljöer som dagens google bilar.
Funderar på om det kommer gå att mobba ut en sån där Google bil? Jag menar alltså att den kommer vara så redig och allert så att den alltid lämnar företräde åt dig om du bara tränger dig lite…
Något hiskligt ful är den i alla fall så man få hoppas att någon designer kommer inomhus räddar dem.
For starters, Trump is not a criminal.
Keep lying…..
The Clinton Foundation Crime Family® donates a whopping 8% of the monies it rakes in, while using the other 92% for expenses. That statistic just screams, “Scam!”
Also, Boko Haram was kept off the list of known terror organizations by the US State Department while Hillary was SoS. No one could understand why until they followed the money, right to a Nigerian land speculator who stood to loose millions. Oh, he donate 500K to the ClintonFoundation Crime Family®!
No coincidence. Nah. None whatsoever.