Nyöppnade köpcentret Mall of Scandinavia ståtar även med en ny Tesla-butik. Mall of Scandinavia är något så unikt som ett helt vanligt köpcentrum, fast något större än de andra.
Tesla-butiken har fått ett otroligt bra läge på plan 1 precis vid ingången från pendeltågsstationen. Det första man ser redan från de roterande glasdörrarna är ett stort lysande Tesla-T. Butiken är bland de första innanför ingången, kanske 50 steg in i centrumet. Du kan inte missa. Inte alls lika undanskymt som i Täby Centrum.
Inne i butiken står som vanligt en Model S och en naken bottenplatta. Bottenplattan är dock -till skillnad från de andra butikerna i Stockholm- en P85D, dvs den har både fram- och bakmotor av olika storlekar. Man ser verkligen hur Teslas ingenjörer har lyckats förminska motorn ännu mer – trots att redan den gamla motorn och dess drivkretsar var ett under av miniatyrisering jämfört med konkurrenterna.
Det var ett väldigt tryck i butiken (och hela köpcentrat) när jag besökte den i fredags förmiddags, men det var inget mot kaotiska rockkonsert-folkmassan som vällde in i torsdags kväll när Mall of Scandinavia invigdes har jag fått höra. Tesla kommer nog även framöver få fler kunder här än i Täby Centrum och Infra City – helt enkelt på grund av butikens framstående läge i köpcentrat! Tesla Motors har anställt ny personal, men även tagit folk från “gamla gardet” (du vet, de där veteranerna som har jobbat hela ett år hos Tesla 😉 ) dit. Personalen kommer nog få svettigt svara på alla nyfikna frågor – hoppas det resulterar i många nya Teslaägare sen!
Vill du sätta dig i lugn och ro och diskutera igenom dina tillvals- eller finansieringsfrågor bör du nog främst söka dig till Täby Centrum eller Infra City – i alla fall i början, tills besöksfrekvensen har normaliserat sig i Mall of Scandinavia (och de har fixat det lite mer avskilda VIP-rummet de planerar där).
Nu har vi fått tre utställningslokaler med en mil emellan dem norr om Stockholm. Plus en i Göteborg och snart en i Malmö… undrar var Tesla Motors tänker öppna butik härnäst? Kanske dags för någon av de mindre städerna? Eller södra Stockholm först?
butiker i all ära, men servicecenter uppåt landet är nog viktigare.
beroende på vart ägarna finns
Så vitt jag vet så bor 1,5 milj svenskar i Stockholm och resten, 8 miljoner UTANFÖR Stockholm. Så varför satsa på tre butiker i en stad som redan har pendel, tunnelbana, bussar och problem med biltrafiken?
Den bittra sanningen är att det är i Stockholm pengarna finns. Dock kan man ju fortfarande fråga sig om det verkligen behövs tre utställningslokaler i norra Stockholm. Jag får nog anse mig medskyldig till detta eftersom jag hade skickat ett mail till Tesla headquarter för två år sedan och tipsat dem om att öppna en butik i kommande Mall of Scandinavia med många bra argument. Men det var innan Tesla öppnat någon annan butik i landet. Täby C hade dock precis fått en popupstore.
Förlåt, övriga landet!
Du verkar vara en dåligt påläst 17-åring. Ge dig ut utanför tullarna och upptäck Sverige. Pengarna finns? Vad vet du om det? Är det av den anledningen Platinumcars finns i Norrköping? Att pengarna finns där?
Nä du, dags att se dig om. För mig är Stockholm en avkrok nära Norrland som inte ens har en respektabel flygplats. När dagis stänger stänger Arlanda…typ. Att “pengar” och kapital finns där är helt klart men den större delen av Sveriges kapital intjänas och spenderas utanför.
Jag tror att du har helt rätt. Teslas ledning har tagit notice av en “Kingsthrone” men noterade inte att “Insane” -knappen var påslagen vid val av placering.
Var i Norrköping ligger Platinumcars? Jo precis vid motorvägen mot Stockholm.
Dvs placerat för att stockholmare “på väg hem” skall ha något att pausa vid… 😉
Allvarligt talat dock. I Stockholm finns såväl pengar som folk med framtidsvisioner. Tesla är inte dumma, de förstår var bäst potential finns.
PS. Jag är själv “lantis” egentligen, men bor numera i sthlm city.
Jag är mäkta imponerad av att du bor i Stockholm city. Om det anger nivån på framtidsvisioner ska jag låta vara osagt. Lantisar som flyttar till Stockholm kan ju vara “Wannabe”Stockholmare och många som endast imponeras av sitt eget alterego.
Spendera pengar behövs ingen IQ för. Bara o titta på “Hollywoodfruar” men vi har ju olika referensramar avseende visioner.
By the way Elon Musk har visioner men att använda hans produkter är inte särskilt visionärt, däremot klimatsmart.
Alltså det handlar om bilar i miljonklassen och då är Stockholm klart överrepresenterat i försäljningsstatistiken även per capita. Det är så verkligheten ser ut, oavsett hur mycket du gnäller. Visst finns det en och annan rik landsortsbo som har råd med en Tesla men Teslas försäljningsidé bygger ju på att en nöjd kund pratar med sin omgivning och liksom säljer in bilen till dem. Med färre rika grannar är det inte lika stor sannolikhet att den landsortsbo som är lika rik som Stockholmsbon köper sig en Tesla.
Det blir annat när Model 3 kommer som blir mer av en Svenssonbil som en betydligt större del av befolkningen har råd med.
Som jag sa, du resonerar som en 15 åring och har inte fattat att Stockholmsområdet är 10% av befolkningen o endast 1-2 Tim bilresa från många övriga stora regioner.
De flesta bilar är dessutom företagsregistrerade. För merparten av Stockholmarna kommer pengarna från lån på banken oavsett om de köper sin Skoda eller tvårummare för 3,4 mille.
En dag går det upp ett liljeholmens för dig.
Halva min tid lägger jag i Stockholm då jag har ett distriktskontor där och jag åker Tesla dit trots att jag är fattig bonnläpp :-)))
Jag förstår inte vart du vill komma? Varje landsortsregion är ju en bråkdel av Stockholmsregionen, så oavsett var Tesla annars skulle etablera en butik så finns det ändå fler människor samt högre inkomst per capita i Stockholm. Ja åtminstone fram tills nu då Stockholm har tre butiker och resten av landet en (plus en popupstore i Malmö). Stockholms län har 2,2 miljoner invånare och mycket riktigt bor större delen av landets befolkning utanför Stockholm. Men varför vore det rättvist att öppna en Teslastore i en viss stad i landet om det nu bor avsevärt fler människor någon annanstans?
Du verkar ha svårt för att verkligen läsa vad jag skriver. Jag medger att tre Teslabutiker i Stockholm eventuellt borde vara mer spridda i landet. Jag tycker att centrala Göteborg och Malmö/Lund borde komma härnäst.
Sedan är det ju så att en butiksetablering måste löna sig. Så var efter Malmös storlek kommer det löna sig att öppna en butik, och varför? Hur långt är folk villiga att åka på landsorten för att titta på bil?
Så skrev jag också att det finns en och annan rik landsortsbo som har råd med en Tesla vilket du också verkar ha hoppat över. Frågan kvarstår ju exakt var skulle en butiksetablering löna sig och varför? Alla 8 miljoner lamdsortsbor finns ju inte riktigt på samma ställe.
Jag har själv jobbat med butiksetableringar från Malmö till Luleå i åtta år samt flytter och nedläggningar av de som inte burit sig, men inom ett annat område än bilar. Det är bra med spridning, men varje butik måste ändå kunna löna sig.
Jönköping eller Karlstad/Örebro borde väl vara lämpliga placeringar?
Efter Malmö hoppas jag på mer spridning i landet. Linköping, Karlstad och Sundsvall är lämpliga placeringar t.ex.
Sundsvall, Umeå, Kalmar kanske?
Laxå!
http://laxa.vansterpartiet.se/files/2010/08/station1-280×300.jpg
Vill köpa en Tesla jacka, men bor i södra Sverige…
Ring Tesla Motors (08-4468 3872) så kan de säkert hjälpa dig.
Denial will not help you get through this.
We don’t want him to get through this.
cluck
ccluck