#waitordrive

BMW har lanserat en reklamkampanj i USA där de försöker övertyga folk att istället för att förboka en Tesla Model 3 ska de köpa en BMW 330e laddhybrid. Då slipper de vänta i åratal utan kan köra bilen redan idag. De lanserade också ett hashtag #waitordrive på sociala medier som folk skulle kunna använda som referens till reklamkampanjen.

Reaktionen blev inte riktigt det de hoppats på. Klippen på YouTube blev nerröstade och de sociala medierna blev överösta med kommentarer från folk som hellre väntar.

Många frågade sig att om nu BMW menar att man inte ska vänta varför pusha för sin laddhybrid istället för deras elbil? BMW i3 har ju just blivit mer kompetent med större batteripack och längre räckvidd. Och om folk vill ha mer kan de ju köpa till räckviddsförlängande bensinmotor i REX-modellen.

För att förstå varför BMW just pushar för 3-serien i USA kan vi kasta ett öga på dess försäljningssiffror:

BMW3sales

BMW har haft ett ganska katastrofalt år för sin 3-serie i USA i år. Det beror nog mest mer på andra faktorer än Tesla Model 3 men all hjälp modellserien kan få är välkommet.

Man ska dessutom inte glömma att sånt här reklamformat kallas för “bekräftelsereklam”. Den vänder sig faktiskt inte så mycket till förväntansfulla Teslaköpare utan till dem som redan köpt eller står redo att köpa en BMW. De ska känna att de har gjort ett bra val.

IMG_20160509_085043

Vi på Tesla Club Sweden har också dragit nytta av hajpen kring reklamfilmerna. Vi har twittrat till #waitordrive om vår fina dekal “This car will do until I get my Tesla Model 3” och fått så många intresserade så vi var tvungna att fixa en internationell shop där folk ska kunna köpa dekalen.

Tack för det BMW! 🙂

 

Tagged , . Bookmark the permalink.