Elbilister kan bli återbetalningsskyldiga i fem år

NorskaElbilar

Efter att vi på Tesla Club Sweden år 2018 larmade om att begagnade elbilar exporteras till Norge istället för att komma ut på svenska begagnatmarknaden lovade regeringen se över systemet.

Idag får den som köper elbil en elbilsbonus på 60,000 kronor utbetalt sex månader efter köpet. Nästa år höjs beloppet till 70,000 kronor. I en artikel visade vi hur vissa leasingfirmor satte i system att hyra ut bilarna en kort period i Sverige (ibland så lite som ett år) och sedan exportera dem till Norge. På så sätt slapp de betala både svensk och norsk moms – och kunde sänka bilens begagnatpris i Norge tack vare de 60,000 kronor de fått från svenska staten för bilen. Svenska skattepengar som finansierade norska elbilsrevolutionen – samtidigt som svenska köpare fick svårare att hitta bra billiga begagnade elbilar.

Som lösning på problemet föreslog vi att vid export utanför EU skulle den som exporterat bilen tvingas betala tillbaka elbilsbonuset. På så sätt skulle bilen bli mindre attraktiv att exportera till till exempel Norge och istället stanna kvar inom landet och hjälpa Sveriges transformation till en renare bilflotta.

Med bestörtning läste vi därför Miljödepartementets promemoria M2020/01180/R “Klimatbonusbilar ska vara registrerade i fem år”.

Exporteras bilen inom fem år efter nybilsregistreringen ska elbilsbonuset återbetalas enligt promemorians förslag. Men det blir första kunden, den som en gång köpte bilen som ska bli återbetalningsskyldig – även om bilen sedan dess är såld och det är någon annan som exporterar den!

Fem år efter att du köpt en elbil kan staten plötsligt kräva dig på 70,000 kronor – trots att du inte ens äger bilen längre! Du kanske har sålt bilen för flera år sedan men köparens köpares kumpans målvakt nu exporterat bilen till Norge. Enligt förslaget blir det ändå du som blir betalningsskyldig.

Promemorian är ett förslag till lagändring som just nu är ute på remissrunda. Miljödepartementet vill höra synpunkter på förslaget. Det är dock försvinnande få av remissinstanserna som för elbilisters talan. Därför beslöt vi oss för att lämna in ett formellt svar på promemorian till Miljödepartementet. Enligt Regeringskansliet kan faktiskt även andra än de inbjudna remissinstanserna lämna svar.

I vårt svar betonade vi att om förslaget i promemorian går igenom dödas effektivt all elbilsförsäljning i Sverige. Vem vågar köpa en bil som gör att du när som helst kan plötsligt tvingas betala 70 000 kronor bara för att någon annan exporterat bilen flera år efter att du sålt den? Ingen vill köpa en bil som kan tvinga en betala dryga “böter” flera år efter att man har sålt den. När en köpares köpares kumpans målvakt har exporterat den till Norge. Det blir i stort sett omöjligt att försöka få igen pengarna från dem.

Vi listade problemen vi ser med förslaget:

* När folk ska välja mellan traditionell bil med förbränningsmotor eller en mycket dyrare elbil som dessutom medför massa krångel vid vidareförsäljning och kan tvinga en återbetala 70 000 kronor plötsligt, när som helst inom fem år kommer många avskräckas från det miljövänligare valet.

* Folk uppfattar återbetalningsskyldigheten som böter. Ännu värre: böter för det någon annan har gjort, vilket många tycker strider mot själva rättsstatsprinciperna. Grundproblemet är att man som första ägare inte har något som helst kontroll över vad framtida ägare gör med bilen.

* Förslaget tar helt bort effekten av elbilsbonuset. Ingen kommer våga röra pengarna förrän fem år efter bilköpet – innan dess kan man när som helst plötsligt tvingas återbetala dem.

Promemorian föreslår att alla som ska sälja sin elbil ska upprätta ett avtal där köparen lovar att inte exportera bilen inom de första fem åren. På så sätt menar de den första ägaren kan kräva pengarna från köparen via rättsprocess.

Fast folk kan ju glömma upprätta avtalet eller glömma ta med klausulen om export. Och förslaget utgår ifrån att köparen, och alla framtida köpare säljaren inte ens vet identiteten på är seriösa. Vi ser tydliga risker med att människor kommer hamna i kläm, tvingas till långa rättsliga strider mot målvakter utan finansiella tillgångar som exporterat bilen utomlands.

Sammanfattat kommer förslaget avskräcka folk ifrån att köpa elbil, nullifierar effekten av elbilsbonuset och kommer sprida en image av elbilar som krångliga att äga och som kan medföra plötsliga, oförutsedda, stora ekonomiska förluster för första ägaren på grund av händelser denne inte har kontroll över. Som en av våra medlemmar uttryckte det: “inte ens en lobbyorganisation för oljeindustrin kunde ha gjort ett bättre jobb”.

Det största motargumentet mot promemorians förslag är dock att marknaden redan har löst problemet. Nedan graf visar antal nyregistrerade elbilar mot antal exporterade, per månad från januari 2016 till senaste data från september 2020. Grafen har sammanställts av sajten car.info med hjälp av data från Transportstyrelsens bilregister:

ElbilarNyregistreradeSkrotade2016-2020
Av grafen framgår det klart och tydligt att problemet med exporterade elbilar var ett reellt problem fram till oktober 2018 – men är det inte nu längre.

Av alla olika elbilsmärken, olika leasingföretag var det framför allt en som satte det i system med att exportera elbilarna efter leasingperioden: Santander med Nissan Leaf. De gör det fortfarande i samma skala än idag. Men från att ha varit en dominerande aktör på elbilsmarknaden har de blivit marginaliserade helt enkelt genom att det har kommit så många fler andra elbilsmodeller. Elbilsförsäljningen har tagit rejäl fart sedan dess. Idag säljs det mångdubbelt fler elbilar på marknaden per månad – men exporten har inte ökat utan står kvar på låga nivåer. Det som var oroväckande 2018 är bara en marginell företeelse idag.

Mellan oktober 2017 och oktober 2018 nyregistrerades 6459 elbilar och 22.8% (1472 st) exporterades. Att jämföra med det senaste året, september 2019 till september 2020 då 22 148 elbilar nyregistrerades men endast 9.4% (2077 st) exporterades. De flesta elbilar stannar nuförtiden faktiskt kvar i landet.

Därför är promemorians förslag inte bara dåligt och skulle gravt skada utvecklingen – utan det är rent av onödigt. Vi hoppas Miljödepartementet kommer på bättre tankar och låter bli att sabotera bonus/malus systemet helt i onödan.

Tagged . Bookmark the permalink.
  • sesundbackl

    Heja Tibor!
    Så bra att du uppmärksammar detta. Känns surrealistiskt att de överhuvudtaget kan komma fram med en sådant förslag!

  • Axel Holm

    Varför har de inte lagt upp det så att den som exporterar bilen får återbetala de 70000 kr? Och inte den som köpte den? Antar att bonusen är knuten till ett visst chassienummer/registeringsnummer och då borde de ju inte vara några problem med att den som exporterar betalar tillbaka pengarna.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Exportavgift får man inte ha i en marknad med fri rörlighet av varor och tjänster. Att återkräva en utbetalad bonus går däremot bra.

      • Johnny Rosenberg

        Man får väl kalla det något annat, då.

        • Björn

          exportförbud. Det har vi ju på lite allt möjligt borde ju gå att få till även på fordon som fått stöd.

  • Pontus

    Skulle inte detta innebära att leasingbolagen då kan bli tvingade att betala tillbaka pengarna då dom ofta är första ägaren?
    Vilka leasingbolag skulle då våga fortsätta erbjuda leasing av elbilar, det finns väl en uppenbar risk att denna marknad försvinner och den är stor?

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Exakt. Vi kan hamna i en situation där leasingbolagen inte vågar ta i elbilar ens med tång. Eller inte sänker leasingavgiften när elbilsbonus utbetalas.

  • Mocke

    Jag skulle inte vilja vara första ägare till en sådan bil.Det blir isåfall leasingföretag. och kommer de då vilja sätta ner leasingkostnaden? Jag vet inte. Syftet var att få ned priset på de dyra bilarna. Nu skapas bara osäkerhet. Bättre vore om det var en exportavgift på elbilar. så slipper man kräva målvakter (som har 0 tillgångar) på pengar.
    För jag gissar att det är så det blir. lufsar-janne kommer bli “första ägare” utan att ens fått känna på bilen.

  • Johan

    Ja, det verkar vara ett huvudlöst förslag framtaget med fokus att göra det så juridiskt enkelt som möjligt för staten att få tillbaka pengarna men utan förståelse för hur det påverkar begagnatmarknaden och därmed nybilsförsäljningen av elbilar.

    Bra jobbat Tibor!

  • skebokvarnsv

    Bra svar. Någon som vet om Elbil Sverige gett något svar, de är ju remissinstans?

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      De är på gång att svara, på ungefär samma sätt. De har fram till 23 November på sig.
      Gröna Bilister hoppades jag också på men de verkar vara totalt ointresserade av frågan.
      Det värsta är att ryktesvägen har jag hört att Miljödepartementet redan bestämt sig och kommer driva igenom förslaget, skiter i remissvaren.

  • Surfaren

    Detta förslag är hål i huvudet. Jag är med på problemet och jag har fått ett hum om det här med EU:s regler mot exportskatt och dylikt, men att ett problem är svårt att lösa betyder ju inte per automatik att man kan dra till med en “lösning” som leder till följdproblem som är långt större än grundproblemet man ville lösa.

  • Filip

    Ska du inte skriva om leveranserna i september? Riktigt roliga siffror :)