Inte bara chips

SemiGiga

Elon Musk delade igår ovan bild på Instagram med beskrivningen “Första produktionslasten för Teslas långtradare, fraktar batteripack från Gigafabriken i bergen i Nevada till bilfabriken i Kalifornien.”

De två prototyperna har alltså satts i arbete för första gången och fraktade riktig last åt Tesla. Och nej Nils-Gunnar Vågstedt, Scanias chefsingenjör inom elektromobilitet, lasten var inte chipspåsar.

Elon Musk har redan i fjol sagt att första kunden till långtradarna kommer vara Tesla själva. De kommer använda de eldrivna långtradarna till att frakta last mellan sina olika fabriker i USA. Allt för att minska tillverkningens miljöpåverkan. Redan att slippa skeppa batterierna från Panasonics fabriker i Japan var en rejäl miljöförbättring när Gigafabriken i Nevada invigdes, men att transportera elbilskomponenter med diesellastbilar var inte helt optimalt.

GigaFremont

Avståndet mellan Gigafabriken och Teslas bilfabrik i Fremont är 258 miles, dvs 415 km – om man tar snabbaste vägen med vägtullar, genom staden. Lastbilar kan dock vara tvungna att ta omvägen runt staden istället med totala sträckan då ökad till 433 km. Inga av dessa sträckor borde dock betyda några problem för Teslas långtradare som uppges ha en räckvidd på 80 mil. Fullastad. I motorvägsfart.

GigaFremTopo

Gigafabriken ligger uppe i bergen i Nevada. Resan mot fabriken i Fremont börjar först med ett antal berg som ska överstigas, högre och högre bergstoppar varje gång. Sedan en lång nerförsbacke och slutligen nära 20 mil på plan mark.

Eldrivna långtradaren kommer varken få problem med de branta uppförsbackarna i tunna luften uppe i bergen eller få överhettade bromsar i 10 mil långa nerförsbacken. Som vi såg i vår tidigare artikel om världens största ellastbil är eldrivna lastbilar extra lämpade till rutter med stora höjdskillnader.

När långtradaren är framme i Fremont borde den ha över 50% av batterierna kvar och klara till och med returresan på samma laddning.

Vi skulle däremot gärna få reda på hur mycket mer el svarta lastbilen drog än den silverfärgade. Mycket av hemligheten bakom Tesla-långtradarens långa räckvidd är dess extrema strömlinjeform. Det som ser ut som en sovhytt bakom styrhytten är egentligen en kåpa som ska minimera gapet mellan lastbilen och släpet. Och ovanpå styrhytten finns också en kåpa som är mycket mer strömlinjeformad och anpassad till släpet än brukligt.

Silverfärgade lastbilen är perfekt anpassad till släpet bakom, med minsta möjliga luftmotstånd som resultat och därmed längre räckvidd. Svarta lastbilen däremot verkar ha fått första bästa släpet som inte alls sluter lika tätt och är även mycket högre än lastbilens takkåpa. Utformningen av de två ekipagen tyder på att Tesla vill mäta just skillnaden strömlinjeformen ger i verkliga livet, på riktiga vägar och med riktig last.

 


TCS i fjol: Kan Tesla Semi vara sann?

Många, inklusive Scania, Daimler och Nikola Motors har undrat hur Tesla ska lyckas bygga en eldriven långtradare de inte kan bygga själva? Kan siffrorna Elon Musk har uppgett verkligen vara sanna? Vi räknade lite på det.

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 15 Responses to Inte bara chips

    1. Claes says:

      Vad jag förstått så fick de stanna vid en Supercharger efter halva vägen. Ska bli spännande att få reda på varför…
      https://electrek.co/2018/03/08/tesla-semi-trucks-spotted-supercharger-first-cargo-trip/

      • En enda Supercharger är alldeles för klen för att ladda långtradaren så särskilt mycket laddning kan de inte få där.

        • Bod says:

          Jag vet inte, men det tar säkert mer än 4 timmar att köra de 43 mllen. Det kan ju vara så enkelt att de behövde en paus.

        • JH says:

          Det kan finnas tusen och en orsaker till att de stannade. Dessutom vara det enligt flera källor också så att man bytt släp (nummret på bilden från avfgång
          stämmer inte med numret på släpet vid supercharging stoppet. Vilket gör det sannolikt att det var på vägn tillbaka som stoppet skedde.Oavsett vilket är det förmodligen huvudsakligen testning som utförs, ocvh udda beteende är att förvänta. Några egentliga slutsaters kan bara dras när flera datapunkter finns på bordet (i.e. flera körningar) så att mönster kan urskiljas.

          Mycket lite är känt om laddningssystemen, men det vore väl inte otippat om man har support för tre fas, super charger eller till och med CCS (350kw) upp till mega charger. I fallet DC så handlar det om ett par extra kontakter och lite styrelektronik, inte mycket att spara på för att skaffa säkerhet och inte minst flexibilitet. En supercharger kombinerat med nattladdning är helt ok lösning (ungefär som depåladdning för bussar) som elektriskt sett är betydligt enklare att åstadkomma till ett billigt pris. Och en 3350kw CCCS är ger ett hyffsat tillskott på de 45 minuter som man måste stå still efter 4,5 timmar körning i europa. Personligen tycker jag man borde titta på OPPCHARGE alternativet också för mega chargers, det är en DC lösning med omvänd pantograf. Så man slipper dra omkring på sladdar, och dessutom kan automatisera laddnignen enkelt. Dessutom ligger det bra till för att bli en EU standard.

      • Kalle Centergren says:

        Har den inte ett annat släp en de på elons bilder? På väg tillbaka?
        Den starta med p5190583 och vid SC har den P4180189

    2. G F says:

      “……mycket högre än lastbilens takkåpa. Utformningen av de två ekipagen
      tyder på att Tesla vill mäta just skillnaden strömlinjeformen ger i
      verkliga livet” Eller så har de helt enkelt ingen annan. 🙂

      Det enklaste förklaringen, visar sej förvånansvärt ofta vara den korrekta.

    3. Geni87 says:

      Något som vore intressant att veta är hur mycket de var lastade med. “Fullastad” säger ju inte så mycket om man inte vet vad ett tomt ekipae väger. Gärna en jämförelse med en diesellastbil också. 🙂

    4. Kalle Centergren says:

      Undrar hur mycket backspeglarna tar av reckvidden

    5. Pingback: Så mycket väger Teslas eldrivna långtradare – Tesla Club Sweden

    Lämna ett svar