I fredags berättade vi om första frakten med Teslas eldrivna långtradare.
Men förra veckan bjöd på en till omvälvande nyhet för åkeribranschen. Företaget Uber genomförde nämligen första kommersiella frakten med självkörande långtradare.
För att komma runt begränsningarna med dagens självkörande bilar har de kommit fram till ett lite annorlunda men fungerande koncept.
Uber frakt är ungefär som Uber taxi. När någon vill frakta en last någonstans beställer han en långtradare via appen och anger vart varorna ska fraktas. En ledig långtradarchaufför nappar på förfrågningen och kommer och hämtar varorna med sin långtradare. Så långt är det ungefär som vanligt, med vanliga lastbilar som körs av vanliga människor.
Men chaffisen kör lastbilen bara till en rastplats vid motorvägen. Där kopplas släpet loss och fästs på en självkörande lastbil. Han kan sedan återvända in till staden för nästa lass. Kanske med släpet självkörande lastbilen kom med, leverera den till slutadressen.
Självkörande lastbilen drar sedan släpet längs motorvägen mot slutdestinationen. Större delen av resan görs då med automatisk styrning, men systemet behöver bara klara av att köra på motorväg.
Framme vid destinationsstaden stannar självkörande långtradaren åter vid en rastplats där släpet kopplas över till en traditionell människokörd lastbil igen. Som kanske kom dit med returlasten som ska åt andra hållet igen. In till staden, till slutdestinationen åker lasten dragen av en traditionell människostyrd lastbil.
På så sätt behöver inte självkörande mjukvaran vara alldeles för avancerad. Samtidigt kan chaufförerna stanna i sina hemstäder, som Uber säger “de kommer hem till middag”.
Det finns ett lite okänt problem med självkörande lastbilar som vi tidigare berättat om: en chaufför behövs inte bara för att köra lastbilen från A till B utan han hjälper även till med lastning och lossning också. Självkörande lastbilar har ett problem där som Uber verkar ha löst.
Än så länge sitter det med en chaufför även i den självkörande långtradaren, för att övervaka den, men Uber vill i långa loppet få tillåtelse att få köra de sträckorna utan människa ombord.
Nedan film från Uber förklarar konceptet:
Åkeribranschen ser fram emot flera banbrytande förändringar de närmsta åren!
“Något Teslas autopilot har klarat av i åratal”. Har jag missat nånting? I min värld finns det en viss skillnad mellan självkörning utan förare från rastplats till rastplats och att hålla bilen mellan de via linjerna.
Jag tycker att det här en ett jättestort steg som man inte ska förminska genom att jämföra det med en filassistent. Autopilot i all ära, men det här är nånting helt annat.
Framförallt måste lastbilen på och av vägen utan förare om föraren inte ska vara med på hela resan, autopiloten fixar väl under goda förhållanden själva körningen på vägen när bilen är där. Inget jättesteg rent tekniskt, men avgörande skillnad.
Tyckte också att det var en ganska onödig kommentar, speciellt med tanke på att Tesla har tappat det försprånget de hade för tre år sedan.
Inget on mot Tibor, men det kan ge en bild av sajten som lite osaklig 🙂
Sant, där tog jag i lite för mycket. Tog bort den meningen. Tack!
Det är en annan sorts mellansteg på vägen mot fullt autonom lastbilstransport, än exempelvis Teslas med en chaufför för 3 lastbilar. Ur ren arbetsmiljöhälsosynpunkt är det ju fantastiskt att slippa sitta nöta landsväg i timmar åt gången. Men för många lastbilschaufförer är yrket det absolut mest kvalifikationskrävande yrke de klarar, och efterfrågan på lastbilschaufförer kommer att minska drastiskt med varje betydande steg mot fullständig autonom lastbilstransport.
För övrigt tror jag dessa mellansteg är relativt “kortlivade” som enda förändring, både Tesla och Uber tonar ner det faktum att behovet av chaufförer kommer att minska ganska snabbt till nästan ingenting, och pekar i stället ut fördelarna för förarna med mellanstegen, för att inte reta upp hela yrkeskåren.
Jag har själv jobbat med godshantering på fabrik, en viss del av arbetsuppgifterna var att lasta på och lasta av lastbilar, krävs inget lastbilskort för det. Truckkort kostar inte många tusenlappar, och tar inte lång tid att fixa. Att ha en människa med lastbilskort sitta med i lastbilen när lastbilen kan köra helt själv är inte i särskilt många fall motiverat av behovet av i och urlastning, människor utan lastbilskort eller robotar kan fixa i och urlastning, om det är människor så har de antingen löpande jobb med i och urlastning, eller andra arbetsuppgifter när de inte lastar i/ur en lastbil.
Är väl i ärlighetens namn inte så stor skillnad mot hur järnvägstransporter fungerat i över 100 år?
Men om den bara klarar att vara självkörande på motorväg blir det ju svårt. Bilen måste ju vända, dvs åka av motorvägen, när den ska åt andra hållet.