Självkörande lastbilar? Nej tack!

Semi

Med anledning av Teslas kommande långtradare har jag de senaste veckorna pratat med väldigt många åkerier och andra transportföretag. De är över lag väldigt positiva till eldrivna lastbilar, men väldigt skeptiska till självkörande dito. Nej, inte därför.

Det är inte på grund av skepticism till ifall de självkörande lastbilarna verkligen skulle själv kunna åka från A till B som åkerierna inte vill ha självkörande lastbilar, utan för vad som ska hända när lastbilen väl har kommit fram till punkt B.

Lastbilschaffisen har nämligen många andra uppgifter också förutom att hålla i ratten. Speciellt de som kör distributionslastbilar. När de har kommit fram ska de lasta av varorna och rulla in dem till kunden, kontrollera att allt har blivit levererat och ofta även be om kundens signatur.

Med en förarlös lastbil, ska kunden själv behöva hämta sina varor från lastutrymmet? Och hur ser man då till att kunden endast hämtar sina egna varor, inte råkar få med någon annans? Åkerierna ser en rejäl försämring av servicenivån gentemot kunderna om de avskaffar chauffören.

Långtradare kör oftare från terminal till terminal. Där det finns personal som kan lasta bilarna. Ibland står till och med släpet redan fullastad och färdig och väntar på dragbilen. Där klarar man sig lättare utan förare. Men distributionslastbilar inom städerna åker från lastterminalen ut till kunder, ofta många kunder på samma rutt, och där måste personal följa med lastbilen för att ge service.

Samtidigt ser åkerierna enorma fördelar med eldrivna lastbilar. Förutom billigare drivmedelskostnad så har de även andra fördelar av elektriska drivlinan. Utsläppsfria lastbilar är garanterade att släppas in i stadskärnorna även med framtida utsläppszoner. Och tysta lastbilar kan leverera varor även på natten och i gryningen. Många städer har begränsat att lastbilar får inte köra runt förrän klockan 7 på morgonen för att deras bullrande dieselmotorer inte ska störa nattsömnen för folk. Med en tyst eldriven lastbil kan man leverera även tidigare, vilket ses av många som konkurrensfördel.

Kan teknikutvecklingen lösa problemet med personal på självkörande lastbilar? Eller kommer chaufförerna få andra arbetsroller, kanske som administrativ personal? Ordermottagare? Kan vissa kunder vara beredda att själva hämta varorna från lastbilsflaket mot att de har körts ut billigare? Många har dock inte ens någon personal på plats när lastbilen levererar morgonens varor. Chauffören har egen nyckel han låser upp med, rullar in varorna och låser sedan igen. Och hur kan man se till att kunder som hämtar varor från lastbilen inte råkar, eller “råkar”, ta med sig fel varor?

Det blir spännande att se hur åkeribranschen kommer utvecklas de följande åren. Frågan om självkörande lastbilar är dock mer komplicerad än det rent tekniska med att lyckas styra lastbilen rätt.

 


TCS ett år sedan: Nikola One eventet

För ett år sedan visade Nikola Motors (japp de tog förnamnet på uppfinnaren istället) upp sin vätgasdrivna långtradare. Den lastbilen har samma fördelar som Teslas uppvisade, båda drivs ju av elmotorer så båda blir starka och snabba. Nu när Tesla har visat sin helt eldrivna långtradare är det intressant att läsa detaljerna om Nikolas dito och jämföra dem två.

Tagged , , . Bookmark the permalink.