Tesla Model 3 Highland

Tesla har idag lanserat deras ansiktslyftna nya version av Tesla Model 3. Bilen som länge har ryktats om under namnet “project Highland” har nu officiellt släppts av Tesla. Projektnamnet sägs komma från Fords äldsta fabrik i Highland Park där Henry Ford en gång i tiden lanserade idén med att tillverka bilar på löpande band.

Tesla Model 3 lanserades för sex år sedan. Första uppdateringen kom för tre år sedan. Nu är det dags för andra uppdateringen av bilmodellen.

Gamla Tesla Model 3 (ovan) och nya (nedan) i Teslas designstudio.

Jämför vi bilarnas utseende märks nya nosen och de nya strålkastarna. Aero hjulen är ersatta av Photon-fälgar som är av samma koncept, avtagbar plastkåpa på lättmetallfälgar.

Räckvidden på instegsmodellen har ökat från 491 till 513 km. Long Range modellens räckvidd har ökat från 602 till 629 km. Bilarna sägs ha samma batteristorlek, ökade räckvidden kommer från lägre förbrukning. Med 19 tums hjul drar bakhjulsdrivna Model 3 nu endast 1,32 kWh per mil.

Performance modellen har försvunnit! Enligt rykten endast tillfälligt, dock.

Bilarnas topphastighet har sänkts från 225/233 km/h till 201 km/h på båda versionerna. Accelerationssiffrorna är oförändrade. Bilarna kan dra upp till 1 000 kg med den optionella dragkroken.

Priserna har höjts marginellt, med 12 000 kronor. Till priserna ovan tillkommer destinations- och dokumentavgift på 9 180 kr så billigaste Model 3 börjar nu på 519 170 kr.

Tesla Model 3 baksida, gamla till vänster, nya till höger.

De största förändringarna på utsidan är kanske på baksidan av bilen. Helt nya baklyktor som följer med upp när man öppnar bakluckan. Mer markerad diffuser. Och nu står det T E S L A på bakluckan, inte bara lilla T-symbolen.

På insidan har Tesla tagit bort “brädan” som sträckte sig tvärs över på instrumentpanelen och gjort om dekoren och mittkonsolen något. Skärmen har fått smalare karm och snabbare respons.

Tesla Model 3 har fått ventilerade framsäten nu, och en 8 tums skärm till baksätespassagerarna. Äntligen slipper de be föraren slå på eller stänga av stolsvärmen där bak.

Största skillnaden är dock ratten. Tesla har gjort det som BMW endast drömt om, tagit bort blinkersspaken. Istället ska man blinka genom att trycka på touchknappar på ratten. Vilket när vi testade på Tesla Model S Plaid funkade förvånansvärt bra – förutom när man ska blinka ut från rondeller. Det kommer många svenska ägare svära åt, åtminstone de första dagarna med bilen innan man vänt sig.

Tesla har även tagit bort växelspaken, vilket faktiskt är av mindre besvär. Man växlar inte elbilar särskilt ofta, endast när man ska lägga in fram- eller backväxeln när man ska köra iväg. När vi testade fungerade det ypperligt bra. Bilen väljer fram eller back automatiskt när man ska åka iväg, sedan byter man körriktning genom att svepa upp eller ner på vänsterkanten av skärmen.

Det finns touchknappar på ratten för blinkers, helljus, backkamera, vindrutetorkare och röstigenkänning. Autopiloten slår man på genom att trycka på högra scrollhjulet.

En stor nyhet som inte syns på bild är den förbättrade ljuddämpningen som gör äntligen Model 3 så tyst som det förväntas av en premiumbil. Tesla har lagt till akustikglas, förbättrade fjädringsbussningar, packningar och mer ljuddämpande material till karossen.

Leveranser av nya Model 3 kommer att påbörjas i slutet av oktober i Europa.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!