Tesla Model S Plaid Testkörd

MSP_upplands

Tesla Club Sweden var först av alla att få testköra den första Tesla Model S Plaid som nått Sverige. Teslas svenska organisation hade precis fått in bilen i torsdags förra veckan när vi blev inbjudna till företagets Service Center i Upplands Väsby för en testrunda. (Sen fick vi tystnadsembargo tyvärr, fick inte publicera denna artikel förrän nu.)

MSP_hjulhus

Det första som slår en när man tittar på nya Model S är de breddade hjulhusen. Två centimeter bredare yttermått låter inte mycket men det är hjulhusen som står för hela ökningen och ger därmed en helt annan karaktär åt bilen.

MSP_falg

Den Model S vi testkörde var utrustad med 19 tums Nokian Hakkapeliitta R5 EV friktions vinterhjul på Tempest fälgar utan monterade navkapslar. Riktigt snygga för att vara standardfälgar. Väl värt att notera är också att bilen fortfarande hade monterade ultraljudssensorer.

MSP_framstol

När man sätter sig på plats bakom ratten är det både välkänt och nytt för oss som kört Tesla förut. Det är dock helt nya innermaterial med mer exklusiv känsla, bilen känns mer ombonad, definitivt ett steg uppåt.

MSP_instrument

Nya Model S Plaid har fått liknande dolda luftutblås som Model 3 och Y, en mittskärm i liggande format plus en instrumentpanel framför föraren. Mittskärmen går att vrida i sidled och är snäppet större än i Model 3 och Y.

MSP_ratt

Största och mest omtalade nyheten är ändå ratten. Eller yoke, flygplanskontrollen som sitter där istället för en rund ratt. Jag kan lugna alla med att det tog inte många minuter innan Teslas yoke kändes lika naturligt för mig att använda som en traditionell ratt. Vi provkörde bilen förutom på motorväg även på slingriga småvägar, smala villagator och i stadstrafik och yoken kändes lika naturlig att hålla i och vrida på som en vanlig ratt. Jag måste erkänna att jag själv var skeptisk inför nyheten men nu när jag känt på den inser jag att rädslan var ungefär lika obefogad som de som ojade sig inför att Model 3 inte hade en instrumentpanel utan hastigheten visades på mittskärmen.

Blinkersknapparna tog lite längre tid att vänja sig vid. Istället för blinkersspak sitter det två touchknappar på rattens vänstra sida. Den första halvtimmen rörde sig mina fingrar inför varje sväng automatiskt dit blinkersspaken brukar sitta, för att sedan hejda mig och trycka på ratten istället med tummen. Största tillvänjningen behövdes för att lära sig blinka till höger ut från rondell. När man kör runt i rondellen är ju ratten vriden upp och ner – och vilken knapp skulle man då trycka? Men inom en timme lärde man sig alla “konstigheter” med nya ratten.

Jag kan lugna alla köpare som är oroliga inför nya ratten att ni kommer ha vant er innan ni ens kommit hem på första turen efter ni hämtat ut bilen.

MSP_vaxelEn annan sak Tesla plockat bort är växelspaken. Istället för sedvanliga DNRP-spak vid ratten ska bilen själv klura ut om du vill framåt eller bakåt (om man aktiverat automatisk startväxel i inställningarna).

Det fungerade både bra och dåligt. När vi satte oss i bilen i en parkeringsficka fattade bilen själv att vi ville backa ut därifrån och inte köra rakt in i snövallen framför bilen. Så den la i backen. Jättebra.

Men när vi väl backat ut och ville sedan köra iväg så la den inte automatiskt i framväxeln utan hade kvar backväxeln trots att vi då backat så pass mycket att bakom oss fanns bara en annan snöhög.

Den automatiska växeln verkar vara automatisk endast första gången efter bilen varit parkerad. Den byter från P till D eller R – men inte från R till D.

Det får man göra manuellt istället. Längs skärmens vänsterkant finns en smal remsa där man kan välja om bilen ska åka framåt genom att svepa uppåt eller bakåt genom att svepa neråt. Högst uppe kan man “dra i handbromsen”, längst nere frikoppla till Neutral.

Den växelväljaren tog heller inte många minuter att vänja sig vid. Bortsett från när man parkerar är det heller inte särskilt ofta man behöver byta fram och tillbaka mellan fram och back.

Avsaknaden av växelspaken är ett annat “icke-problem” som man vänjer sig vid på nolltid.

MSP

En sak som slog oss när vi började åka var hur tyst bilen var. Mycket kan man anklaga Tesla Model 3 för men särskilt tyst i kupén är den inte. Inte första generationens Model S heller. Men när uppdaterade Raven versionen av Model S kom 2019 tyckte vi att “Tesla Model S har blivit premiumsedan“. Den blev jämförbar med europeiska premiummärken som Audi och BMW när det gällde ljudnivå och åkkomfort.

Nya Tesla Model S Plaid tar nu ännu ett steg och erbjuder tysthet och fjädring i “Mercedes-klass”. Samma “flygande matta” känsla infinner sig när man närmast ljudlöst tycks sväva förbi vägens alla gupp. Fjädring har en helt egen flik på inställningsmenyn där förutom höjd kan även otal andra konfigurationer finjusteras. Flygande matta till vardags eller strykjärn klistrad på banan, det är bara å välja.

Tesla Model S Plaid bjuder på toppklass premiumkänsla både i ljudnivå, åkkomfort och materialval.

MSP_dragstrip

Nästa viktiga sak vi skulle testa var Plaid accelerationen. 0 till 100 på två sekunder. Men med snöiga och isiga vägar var skulle vi kunna testa det? I en tunnel förstås 😉

Så vi begav oss till Törnskogstunneln i Sollentuna som både är rak och har obefintlig trafik. Vi valde Acceleration Plaid och aktiverade det speciella Drag Strip läget som finns tillgängligt i inställningarna. Batterierna var tyvärr inte fullt laddade och vi orkade heller inte vänta ut de 28 minuter det skulle ta tills de nådde optimal temperatur enligt meddelandet vi fått upp på displayen. 19 tums Nokian vinterdäck är heller inte optimala.

Jag slog på hastighetsbegränsaren, ville inte bryta (alldeles för mycket) mot 90-gränsen i tunneln. Tryckte ner bromspedalen i botten och sedan med bromsen fortfarande kvar gaspedalen i botten. Då sänker bilen nosen och höjer rumpan i vad som kallas “gepardställning“. När jag sedan lyfte foten från bromsen sköt bilen iväg sig. Tyvärr märktes det att de kalla vinterhjulen tappade fästet lite som bilen fick kompensera för, så det blev runt tre sekunder från noll till (laglig hastighetsgräns) istället för utlovade två – men det var minst lika kul i alla fall 🙂

Vi ser fram emot att kunna göra om det med varma sommardäck på riktig raksträcka i sommar. Och vi kommer ta med oss en nackkrage.

MSP_baksateDet roliga med Tesla Model S Plaid är att bilen är inte bara en gimmick. Den accelererar snabbare än supersportbilar – men kan samtidigt ta fem passagerare. Den har låg tyngdpunkt och dominerar på bana – men man kan även skjutsa ungarna till dagis med den. Äntligen slipper man kompromissa, man kan få både prestandan av en supersportbil – och utrymmen som en trygg familjebil. Tesla Model S är som Dr Jekyll och Mr Hyde.

Vilka andra bilar som accelererar 0-100 på två sekunder har ett baksäte? Och rejäla lastutrymmen?

Jag är 1.85 lång men fick ändå bra plats “bakom mig själv”. Bilen har även ett mittarmstöd med mugghållare och trådlös mobilladdning. Ej skidlucka dock.

Baksätena går att fälla med knapp från bagageutrymmet som på Tesla Model Y.

MSP_bakskarm

MSP_baksitsBaksätespassagerarna har också fått en egen liten skärm mellan framstolarna där de kan reglera värme, stolsvärme och musiken ifrån. Skärmen kan även visa YouTube, Netflix och Disney+ filmer.

Sittställningen bak är inte helt bekväm för långväxta vuxna, sitthöjden är låg så benen får en skarp vinkel. Det är heller inte många centimetrar mellan huvudet och glastaket.

Men vi ska inte klaga, de flesta bilar med liknande prestanda har över huvud taget inga baksäten. Eller bara stiliserade låtsas-säten utan benutrymme. Jämfört med dem sitter man som kungar.

MSP_frunk

Under främre huven hittar man sedvanlig frunk. (Fast de verkar krympa i storlek för varje år, jag kommer ihåg första Tesla Model S frunk som var typ dubbelt så stor.) Lilla väskan i frunken med dragkroken inuti är däremot en välkommen nyhet för Model S – äntligen får bilarna dragkrok! Nya Model S får dra upp till 1 600 kg. Dragfäste är monterat på alla bilar, själva kroken säljs separat men låg på plats i testade bilens frunk.

MSP_CCS

Vi öppnade laddluckan bak på bilen. Tesla Model S har fått riktig CCS laddkontakt nu, under en motoriserad laddlucka liknande dem Model 3 och Y haft. Äntligen slipper vi konstiga adaptrar.

MSP_snow

Slutligen parkerade vi bilen framför Sollentuna kyrka och tog några vackra bilder.

MSP_sida MSP_fram MSP_bak

Vi tackar Tesla Sverige för förtroendet att vi fick testköra nya Model S Plaid först av alla. När vi lämnade tillbaka bilen efter två timmar kunde vi summera våra intryck:

1.5 miljoner kronor för en bil är ganska mycket pengar. Väldigt mycket. Men jämför man med vad andra bilar med ens en bråkdel av Tesla Model S Plaid prestanda kostar blir bilen plötsligt rena fyndet. Speciellt med tanke på hur den även kan användas praktiskt i vardagen.

Det är som Kinderägg-reklamen i TV: du kan inte ha en supersportbil som är både tyst, bekväm och praktisk, det går ju bara inte.

Men jo, nu går det med Tesla Model S Plaid.

Bookmark the permalink.