Nya Tesla Model 3 har längre räckvidd och bättre ljudisolering – men lägre toppfart. Båda instegsversionen och Long Range modellen har nu endast 201 km/h topphastighet. Vilket ju räcker med råge till för att bli av med körkortet här i Sverige – men kan bli en besvärande faktor i de fria hastigheternas förlovade land Tyskland.
Anledningen Tesla sänkt hastigheten verkar främst bero på just förbättringarna i räckvidd och ljudnivå. Enligt Tesla har de optimerat fjädring, motorernas utväxling och däckvalet för lägre ljudnivå och längre räckvidd snarare än högre toppfart.
De nya Michelin e-Primacy däcken som sitter på 18 tums fälgarna har hastighetsindex V, vilket motsvarar 240 km/h toppfart, att jämföra mot de gamla Michelin Pilot Sport 4 däcken som använts förut och som hade hastighetsindex Y, 300 km/h. För att ha säkerhetsmarginaler kvar kunde Tesla inte behålla gamla Long Range modellens 233 km/h toppfart.
Däremot har de nya däcken A i energieffektivitet, mot gamla modellens B. Tesla och Michelin optimerade för räckvidd hellre än topphastighet. Ljudnivån sänktes också med ett dB bara på grund av däckvalet. Även de nya däcken är Tesla-specifika, de har fått tilläggsnamnet T2 som indikerar att även e-Primacy däcken har fått samma ljuddämpande skumremsa inuti som de gamla Pilot Sport däcken hade.
Som bonus kan vi tack vare Automobile Propre få se de nya 18 tums Photon fälgarna som döljer sig bakom Aero kåpan på de nya bilarna:
Smocka dit en Teslalogga i mitten och svarta mutterkåpor på bultarna så blir det riktigt stiligt!