Tesla har tagit bort “kommer snart” benämningen på deras självkörande mjukvara som kallas Full Self-Driving Capability i USA. Hittills stod att mjukvarupaketet skulle ge bilen förmåga att känna igen trafikljus och stoppskyltar, medan “Autosteer on city streets” listades under “Coming soon”.
Nu påstår företaget inte längre att funktionen kommer snart.
Utan att den är här.
“Din bil kommer att kunna köra sig själv nästan vart som helst med minimal förarinblandning och kommer ständigt att förbättras” är den nya beskrivningen av mjukvarupaketet.
Tilläggstexten betonar dock att “De hittills aktiverade funktionerna kräver aktiv förarövervakning och gör inte fordonet autonomt. Aktiveringen och användningen av dessa funktioner är beroende av att man uppnår tillförlitlighet långt över mänskliga förare, som demonstreras av miljarder mils erfarenhet, samt myndighetsgodkännande, vilket kan ta längre tid i vissa jurisdiktioner. I takt med att dessa självkörande funktioner utvecklas kommer din bil att uppgraderas kontinuerligt genom trådlösa programuppdateringar.”
Så trots att mjukvarupaketet heter “Full Self-Driving Capability” är den inte riktigt Full… Det bilarna nu klarar av är att ganska hjälpligt ta sig fram i trafiken även på stadsgator. På Internet ser vi videoklipp efter videoklipp med situationer Teslorna klarar galant – blandat med sådana där de misslyckas och skapar trafikfarliga situationer.
Enligt sajten teslafsdtracker.com klarar bilarna nu att köra på egen hand i medel 227 km i stadstrafik innan föraren måste ta över ratten. 95% av åkturerna klarar bilarna genomföra utan “kritisk urkoppling”, utan att föraren måste ingripa för att undvika olycka. Men i hälften av åkturerna måste föraren ändå hjälpa till på något sätt. Bilarna verkar framför allt behöva ha hjälp med att känna igen och byta till rätt fil, få upp hastigheten (de kryper fram eller accelererar för långsamt) och hålla sig till hastighetsbestämmelserna. Största problemkällorna just nu är navigeringen och fartbulor.
Imponerande siffror eller alarmerande dåliga? Det beror på om man ser glaset som halvfull eller halvtomt. Det är imponerande att se bilarna klara sig på egen hand i trafiken – men Teslas mjukvara är ändå ljusår ifrån att bli autonom självkörande. Tänk dig en chaffis som krockar var tjugonde mil.
Ännu mer oroväckande är kanske att medan kurvorna pekade brant uppåt i fjol har de i stort sett planat ut i år. Antal åkturer utan att människan behövde ta över ratten ökade från 62% till 91% i fjol – men sedan bara segat sig upp till 95% i år. Även de andra kurvorna på teslafsdtracker.com visar samma avsaknad av exponentiell förbättring Elon Musk hade hoppats på. Bilarna blir allt duktigare på att köra på egen hand, och det är ett teknologiskt mirakel att de över huvud taget kan göra det utan laserskannade 3D kartor och stora kontorslokaler fulla med folk som fjärrövervakar och fjärrstyr dem – men vägen kvar tills de kan bli helt självkörande på riktigt verkar vara mer avlägset än många hoppats på. Elon Musk har pratat om att “beta av niorna”: att först nå 99% pålitlighet, sedan 99,9%, sedan 99,99%… men hittills har bilarna inte ens nått fram till de initiala 99%.
Är det kanske därför Tesla även passat på att sänka priset när de skrev om texten för FSD optionen? Från att ha kostat $15 000 har priset sänkts till $12 000. Trots att Elon Musk sagt att FSD skulle kosta mer och mer ju mer kapabel den blir. Eller så är det så att Tesla vill att fler ska pröva på funktionen och våga köpa den så att ryktet om bilens unika förarhjälp kan sprida sig?
För uppfattar man FSD (trots namnet Full Self-Driving Capability) som en förarhjälpsystem är mjukvaran faktiskt imponerande användbar. Många använder dagens autopilot när de kör på motorväg. Den klarar av att framföra bilen på egen hand där, om än under förarens uppsyn. Vana Teslaägare har lärt sig vad systemet klarar och inte klarar. 2-1 vägar till exempel kan vara trixiga. Men allt sammantaget gör de ändå långturer mycket mer behagliga.
FSD befinner sig nu på samma nivå, fast i stadsmiljö. Istället för att manuellt köra bilen fram till motorvägspåfarten på din dagliga pendling från förorten till jobbet kan du nu slå på den redan från start. Sömniga förortsgator klarar mjukvaran galant, det är först när du når en krånglig korsning som du kan behöva ta över ratten. Man lär sig på liknande sätt var bilen nog klarar sig och var man bör ta över styrningen.
Men till drömmen om att kunna skicka iväg bilen ensam någonstans, eller låta den själv skjutsa ungarna till fotbollsträningen är det långt, långt kvar. Många börjar undra om det ens någonsin kommer inträffa?
Läs även vår artikel Så fungerar självkörande bilar där vi går igenom de fundamentala skillnaderna mellan Cruise, Waymo och andra operatörers redan fungerande robotaxi-lösningar och den nivå av autonomi Tesla siktar på.