Ägarnas intryck av nya Tesla Model 3 Highland

Den ansiktslyfta nya versionen av Tesla Model 3 har börjat levereras till förväntansfulla kunder för en vecka sedan. De delade med sig sina intryck på vårt online forum. Användare p3tT4n skrev en uppskattad recension av sin nya bil som han bara sett på bild innan leverans.

Hans första intryck av Model 3 var att den gjorde sig bättre i verkligheten än på bild. “Om jag tänker bort föregångaren, det faktum att det är en Tesla, liksom även alla konkurrenter, i ett försök att betrakta designen lite objektivt, så faller den in i någon variant av elegant sedan-modell – den är fräsch, modern, ja smakfullt snygg, men utan att sticka ut.”

Kvaliteten och designen invändigt har förbättrats rejält av Tesla. “Allt känns tightare, mer påkostat och stiligt i jämförelse med tidigare Model 3 – materialvalen har verkligen handplockats, med utmärkt finish och slående passform.”

Det tog dock tid att vänja sig vid bilen. “Är ej van vid att köra med en pedal, vilket får bilen att fullständigt överösa mig med varningar, då jag vanligtvis, vid krypkörning, kör med vänster fot på bromsen och höger fot på gasen. Med anledning av vindrutans skepnad och form, positionen och ratten, så känns bilen lite som en leksak – som en av de häftiga och coola bilarna i ett Tv-spel – nästan lite surrealistisk. Avsaknaden av blinkerspak gör sig också uppmärksam, vilket resulterar i några nervösa och pinsamma situationer tillsammans med en och annan irriterad medtrafikant. Alla finesser, inställningar och ny teknik, ja detta, tillsammans med den helt nya sensationen gör de första minuterna med bilen mer av en nervös och orolig upplevelse.”

Men snart börjar allt falla på plats och han börjar njuta av färden. “Jag inser hur lätt och följsamt den seglar fram på sin tysta elkraft. Det dröjer inte heller länge förrän de flesta centrala och relevanta funktionerna blir alltmer naturliga att använda; blinkers funkar lätt (ÄVEN I RONDELLER, bara du håller ratten rätt, dvs. kvart i tre, emedan vänster tumme alldeles utmärkt kan trycka på knappen, ja tom. smidigare med lite träning än med spak), menyerna och finesserna, ja det mest nödvändiga gav sig snabbt.”

Han jämförde nya Model 3 mot BMW i4 edrive40 M-sport han provkört tidigare: “Jag tog den längs samma rutt som jag tidigare tagit med BMW i4:an och inser hur mycket lättare den känns, samt hur mycket mer följsam den är i fjädringen – ja, BMW:n kändes lite tung på den tämligen stötiga landsvägen. Två helt olika bilar när det kommer till design och upplevelse, men den renodlade kördynamiken vann faktiskt Teslan fann jag – mer komplett, mycket tack vare den lägre vikten. Tesla har tillverkat en mycket, mycket kompetent bil!”

Användare current provkörde den enklare bakhjulsdrivna instegsmodellen: “Är väldigt imponerad. Bättre stolar än i Model Y, bilen var tyst och kändes premium. Det sjukaste var dock förbrukningen [på endast] 1,24 kwh/mil. Bilen kändes väldigt pigg och ljudsystemet var jättebra trots att det är det enklare av dom två systemen. Enda som tog runt 15 minuter att vänja sig vid var blinkers på ratten. Det är ingen katastrof när rutinen sitter men man letar instinktivt efter spaken. Fjädringen var kanon inte alls så där hoppig och stötig som den var på Model Y.”

Andreever fyller på: “Tyst, lite sportig och bekväm att köra. Saknar inte spakarna för växel / blinkers. I mindre rondeller är det krångligt att indikera ut, men annars inga problem. Väldigt sköna säten och mycket bra ljud. Överlag, bra kvalité. Dess interiör är mycket snygg, enkel och elegant. Dottern tycker det är väldigt kul att åka bil nu när man enkelt kan slå på Disney+ där bak. Jag har varit en sådan person som inte varit såld på Tesla innan, men slog till på Highland pga designen och ångrar inget. Hittills är jag väldigt nöjd och den klår min gamla 2019 Mercedes E-klass på alla sätt.”

Han tyckte även Teslan var tystare än Mercan: “Kan äntligen ha en konversation med dottern i baksätet utan att vi behöver höja rösten eller upprepa sig multipla gånger.”

Andreas_M3 höll med honom: “Provkörde Highland i Göteborg idag. Äger själv en Model 3 -22. Highland är en ny upplevelse. Bra mkt tystare i kupén. Dämparna, hjulupphängning, körkänsla är helt nytt.”

Verkar över lag vara positiva intryck, med viss reservation för avsaknaden av blinkersspaken som tar lite tid att vänja sig vid. Flera kunder rapporterar att de fått bilarna levererade utan dragkrok med Tesla lovandes att de kommer monteras utan avgift i efterhand. Dragvikten är tyvärr fortfarande endast 1 000 kg och lastvikten fortfarande endast 364 kg. Bilen klarar mycket högre vikter, det är väldigt olyckligt att Tesla valt så låga nivåer för typgodkännandet.

Läs även vår tidigare tjuvtitt på nya Model 3 och genomgången av alla nyheterna.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar