Nu när den första nya uppdaterade Tesla Model 3 har anlänt till Teslas utställningslokal i Segeltorp i Stockholm passade vi på att lyfta på presenningen och ta en titt på bilen.
Det första man märker på bilen är den nya sportigare nosen. Smalare strålkastare i kombination med lägre nos och omgjord framspoiler ger bilen en mycket tuffare, sportigare utseende.
Även baken är annorlunda. Förutom att nu står det T E S L A på bakluckan har också lyktorna fått ett annorlunda, tuffare utseende. Trycker man på knappen så den motoriserade bakluckan öppnas följer de med upp med luckan.
Bagageutrymmet har blivit större, framför allt av att bashögtalaren som satt bakom höger bakhjul nu flyttat upp till hatthyllan. Nu finns det två djupa utrymmen på båda sidorna bakom hjulhusen. Bagageutrymmet har också blivit något högre. Den förut vågräta hatthyllan lutar nu något framåt och ger några välbehövliga extra centimetrar i höjd.
En av de största nyheterna med nya förbättrade Model 3 är baksätet. De har blivit mycket bekvämare att sitta i även för långväxta personer. De gamla sätena var alldeles för låga, det kändes som att sitta på en pall. Nu har sittkomforten blivit betydligt bättre i baksätet.
Mittplatsens ryggstöd kan fällas ner och bli mittarmstöd. Det nya är att då följer även mittersta nackstödet med vilket förbättrar sikten bakåt via backspegeln. Det finns dock fortfarande ingen genomlastningslucka tyvärr.
Baksätespassagerarna har fått en egen bildskärm. Med hjälp av den kan de reglera åt vilket håll och hur mycket bakre luftutblåset ska blåsa. Man kan nu styra luftflödet med fingrarna på samma sätt som framme. Det går dock inte att ändra temperaturen, endast fläkthastighet och riktning.
Nu slipper passagerarna bak längre att be chaffisen slå på och av värmen i deras stolar. Stolsvärme bak kan nu regleras via den bakre skärmen. Dock verkar värmeslingorna ha försvunnit från mittplatsen bak, det finns endast på de två yttre platserna.
En praktisk detalj är att det går att skjuta fram främre passagerarsätet via reglage på den bakre skärmen, och man kan styra stereon också. Passagerarna bak kan också starta Netflix, Youtube eller annan streamingtjänst och titta på video på den 8 tum stora skärmen, och lyssna på ljudet via blåtandshörlurar så de inte stör dem framme under färd.
Den främre skärmen är sig lik vid första ögonkastet. Men den har blivit ljusare med högre kontrast, fått smalare skärmkant och blivit mer responsiv. Under skärmen finns två trådlösa mobilladdare, förvaringsutrymmen och två mugghållare under skjutluckor med aluminiumhandtag.
Tesla har tagit bort “brädan”, trälisten som löpte tvärs över kupén där fram och ersatte den med svart tyg. Runt hela fören löper en ljuslist som ger stämningsbelysning och som fortsätter hela vägen bak även på bakdörrarna. Subtila ändringar som minskar på “gubbigheten” träinslagen i gamla kupén gav.
Tesla Model 3 har nu fått ventilerade framsäten. Förutom sätesvärme kan de nu också blåsa kalluft varma sommardagar. Du kan reglera det manuellt men de flesta kommer bara välja auto-läget som helt automatiskt kyler sätet när det är varmt och värmer den på vintern. Underbart skönt.
Men det de flesta pratar om är ratten. Ratten, ratten. Eller snarare det som inte längre finns bakom ratten. Att Tesla har gjort det som BMW endast drömt om och tagit bort blinkersspaken har överskuggat all annan diskussion om ändringarna i bilen.
Så här är det: ja, att blinkersspaken är borta och man måste blinka med knappar på ratten istället kommer att kännas jobbigt den första timmen efter att du hämtat ut bilen. Sedan kommer det att kännas helt naturligt resten av ditt liv.
Debatten om blinkersspaken påminner mycket om debatten om instrumentpanelen när de första Model 3 kom. Nämen OJ hur ska vi klara oss utan hastighetsmätare precis bakom ratten? Nu måste vi titta 30 cm åt sidan! Sedan när bilarna väl kom insåg de flesta att det gick precis lika bra. Det blir samma sak med blinkers-knapparna också. Som förresten har en mycket skönare känsla att trycka på än Model S yoke-ratt har.
Ratten har fått även knappar för helljus, vindrutetorkare, spolning, mikrofon och en ny särskild knapp för att när som helst kunna slå på backkamerorna.
Frunken under motorhuven har blivit en aning bredare. Men stora nyheten är att påfyllnadsluckan för spolarvätska har äntligen fått en bättre placering där det är enklare att komma åt och fylla på.
En nyhet man behöver böja sig för att se är lilla flärpen på undersidan av dörrarna som passar in i särskilda hål på dörrkarmen och gör bilen stabilare vid påkörning från sidan och krock. Tesla höjer bilarnas redan legendariska krocksäkerhet till ännu högre nivåer.
Fast de största nyheterna med den här uppdateringen är faktiskt dem du inte ser. Högre precision, komfort och kvalitet, såväl inuti som utanpå. Förfinad aerodynamik, längre räckvidd och mindre buller.
Kupén är tystare än någonsin tack vare 360° akustikglas, förbättrade fjädringsbussningar, packningar och ljuddämpande material. Materialvalen är underbara i nya Model 3. Ingen knackig plast någonstans, endast sköna mjuka ytor vad du än tar på i kupén.
Den redan ypperliga ljudanläggningen har förbättrats ytterligare med 17 högtalare och dubbla subwoofers. (9 högtalare och en subwoofer i bakhjulsdrivna instegsversionen.) Fler och mer kapabla mikrofoner ger förbättrad samtalskvalitet när du pratar handsfree med någon. 50 % förbättrad mobiluppkoppling, fördubblad Wi-Fi-räckvidd samt stöd för dualbands Wi-Fi.
Tesla Club Swedens medlemmar fick en exklusiv första titt på nya förbättrade Tesla Model 3 i går kväll. Bilen står kvar i Segeltorp för allmän beskådan under onsdagen men flyttas sedan till utställningslokalen i Mall of Scandinavia i Stockholm. Där kommer det stå fram till den första oktober. Efter det kommer bilen att turnera de andra utställningslokalerna i Sverige.
Fler utställningsbilar, provkörningsbilar och de första leveranserna till kund kommer mot slutet av oktober.
Ni som beställt nya uppdaterade Tesla Model 3 behöver inte vara oroliga. Ni kommer få en underbar bil som ni kommer att njuta av i många år framöver!
Även utan blinkersspak.
Pingback: Ägarnas intryck av nya Tesla Model 3 Highland – Tesla Club Sweden
Pingback: Året som gått 2023 – Tesla Club Sweden