Det är så mycket som har hänt under 2023 så man knappt vet var man ska börja. Det gånga året känns som minst tre vanliga år. Låt oss blicka tillbaka:
Året började med en skräll: hälften av alla bilar i december var elbilar. Mest sålda elbilen var Volkswagen ID.4. Globalt för världen var 10% av bilförsäljningen elbilar.
Tesla lyssnade på sina kunder för en gångs skull och gick med på att börja erbjuda sina bilar med ratt.
Fredagen den 13:e januari (passande datum) chockade Tesla sina konkurrenter med att toksänka sina priser. Priset på Tesla Model Y slaktades över en natt från 689 990 kronor till 539 990. En sänkning på 22%! Från att ha varit en av de dyraste el-SUVarna hade Tesla blivit en av de billigaste. Hela elbilsmarknaden vändes upp och ner.
Jag skrev en artikel “Kineserna har inte fattat” där jag analyserade varför kinesiska biltillverkare hade problem med att ta sig in på den europeiska marknaden. Och varför vissa märken lyckades bättre än andra.
Under året har det börjat lossa för vissa men de som fortfarande kämpar med minimala försäljningsvolymer borde läsa på mer.
Vi fick en inblick i hur lite traditionella biltillverkare tjänar på sina elbilar när Volvo presenterade sin årsrapport. Volvo behövde sälja tre elbilar för att få in lika mycket vinst som försäljning av en avgasbil gav.
När Ford några veckor senare släppte sin rapport såg det ännu värre ut: Ford gick back 200 000 kronor för varje elbil de sålde.
En väldigt omtyckt artikel var Så mycket påverkar temperatur och hastighet räckvidden. Att elbilars räckvidd minskar i högre farter känner de flesta till. Likaså att räckvidden minskar i kyla också. Men äntligen fick vi se en graf som kombinerade de två effekterna och visade att du måste hålla högre fart på vintern för att få längst räckvidd.
Elsäkerhetsverket bela Easee-s laddboxar med försäljningsförbud. Största orsaken till förbudet var att tillverkarens egenutvecklade jordfelsbrytare inte uppfyllde kraven. Vilket Easee inte höll med om.
De traditionella biltillverkarna klagade om en iskall elbilsmarknad, att deras försäljning av elbilar störtdök. De skyllde det på den avskaffade elbilsbonusen – fast egentligen berodde det på Teslas prissänkningar.
Folk började köpa Tesla Model Y som tokiga. Dess försäljningssiffror sköt i höjden och blev Sveriges mest sålda bilmodell – alla kategorier.
Den första april berättade vi om Tesla Model 0. Den revolutionerande bilmodellen som efter Model 3, Model 2 och Model 1 äntligen kunde leva upp till Elon Musks paroll “the best part is no part”. En Tesla som aldrig behöver laddas, slipper räckviddsproblem, kommer aldrig att krocka och har det lägsta priset någonsin för en Tesla. För bra för att vara sant?
Tesla bjöd in oss på Tesla Club Sweden till att besöka deras bilfabrik utanför Berlin. Vi såg en fabrik som producerade Model Y bilar i full fart, lät som en nattklubb och höll på att byggas ut för ännu högre produktion.
Vi tillbringade en heldag i Berlin med även en trevlig lunch, räddade Mars-kolonin New Sweden och åkte på kryssning på floden Spree.
Tesla införde en viktig uppgradering som gjorde det enklare att välja hastighet på vindrutetorkarna på Model 3 och Y.
Tryck på toppen av vänster spak, välj sedan torkhastighet genom att vicka vänster scrollhjul till höger eller vänster.
Vi uppdaterade våra råd till nyblivna elbilister. Vår guide är en snabb introduktion till vad man ska tänka på som nybliven elbilist i Sverige. Men utvecklingen går så pass snabbt att våra 5 år gamla råd behövde fräschas upp.
Vi la även till några vinterråd till elbilister.
Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap släppte sin rapport om elbilsbränder. De sammanställde statistik från 2018 till 2022 över alla bränder i elbilar, hybridbilar och laddhybrider i Sverige.
De kom fram till att elektrifierade bilar brinner sjutton gånger så sällan som fossildrivna bilar.
Elbåtstillverkaren Candela bjöd in oss på Tesla Club Sweden till en provåkning av deras senaste båt C-8 som magiskt flyger fram över vattnet på sina bärplansvingar.
Jag besökte även deras lokaler i Rotebro som är Sveriges största elbåtsvarv.
Tesla invigde sina nya lokaler i Örebro och bjöd oss på invigningsfest med bubbel, tilltugg och smarriga Tesla-cupcakes. Och en spännande tipsrunda!
Senare på året blev vi även bjudna på invigningsfesten i Jönköping.
Vi anordnade vår årliga elbilstävling från Ystad till Haparanda, SECC 2023. Jojje vann även i år med sin Tesla Model 3 LR 2021 med tiden 18 timmar och 11 minuter. Han lyckades undvika kalabaliken i Jönköping som sinkade flera andra deltagare.
Mercedes EQE hade imponerande räckvidd – men totalsågades ändå av dess förare.
Tesla Club Sweden fyllde 10 år! (Hipp, hipp…)
Vi grundades den andra augusti 2013. Full av nostalgi gick vi igenom ett decenniums elbilshändelser.
Tesla släppte sin ansiktslyfta nya version av Tesla Model 3. Den fick ny nos och rumpa, nya fälgsidor, längre räckvidd trots oförändrad batteristorlek, och ny interiör med bättre ljudisolering, bättre baksäten plus mycket mer…
…men allt alla pratade om var att Tesla tog bort blinkersspaken.
Årets bok var utan tvekan Walter Isaacsons bok om Elon Musk.
Till och med de som inte visste mycket om Tesla eller Elon köpte den tegelstentjocka biografin och läste om Musks olika “modes”.
Vi på Tesla Club Sweden fixade rabatt för våra medlemmar.
Tesla släppte en video där Optimus lekte med klossar. Elon Musk jämförde hur roboten lärde sig nya färdigheter med hur hans egen tvååriga son gjorde det.
Teslas mål är att roboten inte ska behöva programmeras utan den ska lära sig nya arbetsmoment som en mänsklig anställd: genom att titta på när någon förklarar och visar vad den ska göra.
Pepsis Tesla Semi långtradare åkte 1732 km på en dag i USA. Det är 1 625 km mellan Ystad och Haparanda i vårt land. Med hjälp av detaljerade loggar över åkturen kunde vi återskapa hur den skulle klarat en sådan resa längs vårt avlånga land. Vi såg att den skulle klarat resan Ystad-Haparanda på två laddstopp.
IF Metall varslade om strejk bland serviceteknikerna på Tesla. De hoppades strejken skulle lamslå företaget och tvinga dem teckna kollektivavtal. Det blev dock inte riktigt som de tänkt då Tesla fortsatte driva sin verksamhet opåverkat. Då varslade fler fackförbund om sympatiåtgärder.
Då flera fackförbund riktade sina stridsåtgärder inte mot företaget Tesla utan direkt mot oss Teslaägare skrev jag ett öppet brev till Sveriges fackförbund där jag bad dem sikta lite bättre. Vi har förståelse för att bli indirekt drabbade men undanber oss stridsåtgärder som öht inte påverkar företaget Tesla, endast oss bilägare. Flera fackförbund visade förståelse för våra synpunkter.
Som en av få utomstående i Sverige som dagligen interagerat med Tesla de senaste tio åren skrev jag en artikel Så fungerar företaget Tesla där jag beskrev Teslas udda företagskultur, varför de är så tysta i media och vilken lösning Elon Musk själv föreslagit fackförbund som velat teckna kollektivavtal med företaget. Senare fick vi även höra orsaken till varför Elon inte gillar fackförbund.
Sverige fick sin första Supercharger V4 station i Härnösand. Stolparna är öppna för alla elbilister oavsett bilmärke.
Då Elektrikerförbundets blockad endast gäller service och reparationer, ej nybyggnad kunde stationen byggas och invigas även under brinnande konflikt.
Vi hade en meme tävling med många roliga bidrag. Vinnaren vann förutom evig ära även en uppsättning gummimattor till sin Tesla.
Vi utsåg tre vinnare – de övriga bidragen kan du se här.
Teslas första svenska anställde Andy Rietschel skrev en bok om sin tid på företaget. Charging Complete gav en unik inblick på de första hektiska åren med första butiken i Täby Centrum och de första leveranserna.
Vi undrade hur många är det som egentligen strejkar av Teslas servicetekniker? Så vi utförde en gräsrotsundersökning där vi frågade de olika verkstäderna hur många som strejkade hos dem? Resultatet blev förvånansvärt få.
Slutligen berättade vi om Sveriges första elbil. En Waverley som Herr Adolf Östberg importerade till Sverige år 1899. På den tiden fanns det runt ett dussin bilar över huvud taget i Sverige. Att se en vagn röra på sig utan några hästar framför den var närmast häxkonst.
Vi mindes även ingenjör Waldemar Jungner som samma år uppfann nickel-kadmium (NiCd) batteriet.
Som sagt ett händelserikt år som tyvärr slutade i moll på grund av konflikten mellan Tesla och IF Metall.
Kom ihåg att besöka oss och läs vår artikel i morgon, jag kan utlova en kanon-nyhet! Och vi hoppas du fortsätter vara vår läsare även nästa år. God fortsättning!