10% av bilförsäljningen i världen år 2022 var elbilar enligt färsk statistik från CleanTechnica. Att jämföra med 5% året innan. Siffrorna anser rena elbilar, laddhybrider ej medräknade.
I Sverige blev årsresultatet 31% elbilar. Med en tydlig ökning de sista två månaderna. I december tangerade vi till och med den magiska gränsen 50%, hälften av alla nyregistrerade bilar den månaden var rena elbilar.
De svenska siffrorna är fina – men världssiffran imponerar kanske ännu mer. För den inkluderar även fattiga utvecklingsländer där elbilar hittills varit i stort sett ohörda av. Fortsätter utvecklingen i samma takt kan vi vara uppe i 50%, att hälften av alla nya bilar i hela världen är elbilar om bara tre-fyra år!
Tittar vi på enskilda modeller var Tesla Model Y den ohotade ettan i försäljningstoppen i fjol. Med 674 tusen levererade bilar fram till och med november ledde den långt före tvåan Tesla Model 3.
På tredjeplats kom minibilen Wuling HongGuang Mini EV som länge ledde försäljningstoppen tidigare år. (BYD Song Plus som är på tredje plats på listan högst uppe denna artikel är inklusive laddhybrider också.)
Kinesiska biltillverkaren BYD har tagit hela sex av topp tio platserna. Vilket är extra intressant med tanke på att BYD precis debuterat på vår inhemska marknad sista månaden i fjol, med bilarna Han för 830 och Atto3 för 528 tusen kronor.
Volkswagen ID.4 som blev mest sålda elbilen i Sverige i fjol kom däremot långt ner på den globala topplistan.
Världens mest sålda avgasbil blev Toyota Corolla med 840 tusen sålda exemplar de första tio månaderna i fjol. Tesla Model Y var alltså inte så långt ifrån att bli mest sålda bilen över huvud taget. Den kom på fjärdeplats efter Toyota Corolla, Toyota RAV4, och pickupen Ford F-Series.
2022 blev året då elbilar på allvar gjorde sig hörda. En tiondel av den globala försäljningen. Fjärde mest sålda bilen en elbil. Från att året innan mest varit en udda nisch. Med en så stark utveckling undrar vi vad detta år kan bjuda på?
Pingback: Tesla toksänker priserna – Tesla Club Sweden