18% av alla nyregistrerade bilar i Tyskland i fjol var elbilar. Lika stor andel som dieselbilar vars marknadsandel föll med 10% på ett år. Men det var framför allt december som bjöd på elbilsfeber:
33% av alla nyregistrerade bilar i december i Tyskland var elbilar. Förutom stigande bränslepriser och ökande utbud spelade även minskande bidrag in. Från och med i år minskar elbilssubventionerna från fem till tre tusen euro, på väg mot att fasas ut helt till 2025.
Medan Volkswagen leder bilförsäljningen i Tyskland och mest sålda bilmodellen är fortsatt avgasbilen VW Golf lyckas inte Volkswagen riktigt med sina elbilar på hemmaplan:
Mest sålda elbilen i Tyskland i fjol var Tesla Model Y med drygt 35 tusen nyregistreringar. Tätt följt av Tesla Model 3 med nästan 34 tusen. Tredjeplatsen kneps av Fiats sockersöta mini-elbil Fiat 500.
Volkswagen kom först på fjärde och femteplats i topplistan över elbilar med 25 respektive 23 tusen sålda ID.4 och ID.3 under 2022. Andra tyska märken gjorde ännu sämre ifrån sig, med Opels elbil Corsa-e på sjundeplats, Audi e-Tron på elfteplats, BMW i3 på 18:e plats och Mercedes EQA på 24:e plats.
Nu kan man ju hävda att Model Y tillverkas i Teslas europeiska bilfabrik utanför Berlin och därmed blev en tysktillverkad elbil den bäst säljande i Tyskland i fjol. Fast långt ifrån alla sålda Model Y tillverkades där, många kom med båt från Teslas fabrik i Shanghai även till Tyskland i fjol. Plus varenda Tesla Model 3. Så de tyska biltillverkarna kan trots stora satsningar på elbilar ändå inte riktigt hävda sig i konkurrensen ens på hemmaplan.
Pingback: Tesla toksänker priserna – Tesla Club Sweden