Kinesiska elbilen som slog Tesla

HongguangMiniEV2

Det finns faktiskt en elbil i Kina som säljer bättre än Tesla. Elbilen Hongguang Mini EV som tillverkas av den av SAIC och GM samägda kinesiska biltillverkaren Wuling har gjort succé: den har sålts i 15,000 exemplar på 20 dagar efter sin debut i augusti i år – och 50,000 till står i kö för att få en! Som jämförelse sålde Tesla 12,000 Model 3 i Kina i augusti.

HongguangMiniEV3

Hongguang Mini EV påminner mest om gamla Suzuki Wagon R i utseende, den är endast 2.9 meter lång och knappt 1.5 meter bred. Den påstås ha plats för fyra personer och har plats för kanske två mindre matkassar i bagageutrymmet där bak.

HongguangMiniEV

Det går dock att fälla baksätets ryggstöd och på så sätt få till tillräckligt med bagageutrymme även för mindre resväskor.

Nej, det är inte på grund av sin sköna design Hongguang Mini EV har fått så stor succé. Eller dess innerutrymmen eller acceleration. Dess batterier på 9.3 kWh ger bilen endast 120 km räckvidd – enligt gamla NEDC körcykeln. Du får vara lycklig om det ens blir 7 mil i verkliga livet.

Men Hongguang Mini EV kostar från endast 28,800 yuan – motsvarande 37,800 svenska kronor!

Bilen säljs i Kina helt utan subventioner då de nya kinesiska reglerna kräver minst 25 mils räckvidd för att kvalificera.

Vill du ha lite bättre räckvidd finns det en “Yue Xiang” toppmodell av Hongguang Mini EV med 13.9 kWh batterier och 170 km NEDC räckvidd för 38,000 yuan (50,900 kronor). Den borde väl klara kanske nio-tio riktiga mil i alla fall. Båda versionerna har elmotor på 20 kW och toppfart runt 100 km/h.

HongguangMiniEVint

Bilen har värmefläkt, radio, elfönsterhissar och andra bekvämlighetsdetaljer. Lägg märke till roliga “+” och “-” på gas- och bromspedalen 🙂 Tillverkaren Wuling har öppnat runt hundra butiker runt om i Kina, ofta i närheten av större busstationer, där de visar upp bilen.

Ett antal kineser har börjat omvärdera sina behov av att äga en stor, “riktig” bil efter pandemi-karantänen. Man har börjat jobba mer hemifrån, har inte samma behov av långpendlarbil längre. De kan klara sig med en enklare stadsbil, eller skaffa en Wuling Hongguang Mini EV som andrabil till hushållet.

Om vi leker med tanken att någon skulle importera Hongguang Mini EV till Sverige skulle dess svenska pris efter tull, frakt och moms landa på runt 59,000 kronor (75,000 för modellen med större batteri). Blir den registrerad som bil (inte fyrhjuling eller moppebil) blir den berättigad till 25% elbilsbonus. (Så här pass billiga elbilar är inte berättigade till 60,000 kronor bonus -det skulle blivit kul för en bil som kostar 59,000- utan endast 25% av priset.) Så en Hongguang Mini EV för 45,000 kronor efter bonus? Skulle du slå till? Berätta i kommentarsfältet nedan!

Bookmark the permalink.