Kinesiska elbilen som slog Tesla

HongguangMiniEV2

Det finns faktiskt en elbil i Kina som säljer bättre än Tesla. Elbilen Hongguang Mini EV som tillverkas av den av SAIC och GM samägda kinesiska biltillverkaren Wuling har gjort succé: den har sålts i 15,000 exemplar på 20 dagar efter sin debut i augusti i år – och 50,000 till står i kö för att få en! Som jämförelse sålde Tesla 12,000 Model 3 i Kina i augusti.

HongguangMiniEV3

Hongguang Mini EV påminner mest om gamla Suzuki Wagon R i utseende, den är endast 2.9 meter lång och knappt 1.5 meter bred. Den påstås ha plats för fyra personer och har plats för kanske två mindre matkassar i bagageutrymmet där bak.

HongguangMiniEV

Det går dock att fälla baksätets ryggstöd och på så sätt få till tillräckligt med bagageutrymme även för mindre resväskor.

Nej, det är inte på grund av sin sköna design Hongguang Mini EV har fått så stor succé. Eller dess innerutrymmen eller acceleration. Dess batterier på 9.3 kWh ger bilen endast 120 km räckvidd – enligt gamla NEDC körcykeln. Du får vara lycklig om det ens blir 7 mil i verkliga livet.

Men Hongguang Mini EV kostar från endast 28,800 yuan – motsvarande 37,800 svenska kronor!

Bilen säljs i Kina helt utan subventioner då de nya kinesiska reglerna kräver minst 25 mils räckvidd för att kvalificera.

Vill du ha lite bättre räckvidd finns det en “Yue Xiang” toppmodell av Hongguang Mini EV med 13.9 kWh batterier och 170 km NEDC räckvidd för 38,000 yuan (50,900 kronor). Den borde väl klara kanske nio-tio riktiga mil i alla fall. Båda versionerna har elmotor på 20 kW och toppfart runt 100 km/h.

HongguangMiniEVint

Bilen har värmefläkt, radio, elfönsterhissar och andra bekvämlighetsdetaljer. Lägg märke till roliga “+” och “-” på gas- och bromspedalen :-) Tillverkaren Wuling har öppnat runt hundra butiker runt om i Kina, ofta i närheten av större busstationer, där de visar upp bilen.

Ett antal kineser har börjat omvärdera sina behov av att äga en stor, “riktig” bil efter pandemi-karantänen. Man har börjat jobba mer hemifrån, har inte samma behov av långpendlarbil längre. De kan klara sig med en enklare stadsbil, eller skaffa en Wuling Hongguang Mini EV som andrabil till hushållet.

Om vi leker med tanken att någon skulle importera Hongguang Mini EV till Sverige skulle dess svenska pris efter tull, frakt och moms landa på runt 59,000 kronor (75,000 för modellen med större batteri). Blir den registrerad som bil (inte fyrhjuling eller moppebil) blir den berättigad till 25% elbilsbonus. (Så här pass billiga elbilar är inte berättigade till 60,000 kronor bonus -det skulle blivit kul för en bil som kostar 59,000- utan endast 25% av priset.) Så en Hongguang Mini EV för 45,000 kronor efter bonus? Skulle du slå till? Berätta i kommentarsfältet nedan!

Bookmark the permalink.
  • http://www.ericsson.com/thinkingahead/networked_society .mats

    Om den håller åtminstone rudimentär krocksäkerhet enligt europeiska mått och om den skulle gå att registrera (och köras) *även* som moppebil så skulle den säkert slå igenom. Men om den knycklar ihop sig vid minsta möte med fasta objekt så får den gärna stanna i Kina.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Den verkar ha kraschtestats men jag hittar inte resultaten någonstans.

      https://youtu.be/McOrMN9cQ_E

      • http://www.ericsson.com/thinkingahead/networked_society .mats

        Det var inte mycket man såg där, men den har så vitt jag kan se inte krockkudde, och då lär den inte kunna komma till Europa som bil … Synd – tror den skulle funka bra som bil i stan annars. Lätt att parkera om inte annat :-D

        • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

          Krockkudde och ABS bromsar nämns i material om bilen. Men vi kan nog inte förvänta oss Tesla-säkerhet på den, nej. Älskar hur att banka på den med träklubba skulle bevisa något :-)

  • Kenneth

    Ja, en perfekt pendlarbil men visst undrar man över krocksäkerheten.

    • Patrik

      Bättre än en cykel

  • http://Top12.se Top 12

    Hade blivit många vinster med denna typ av bil även i ett strypt utförande till 45km/tim, inte minst för att slippa utsläppen från EPA traktorerna. ( en ny sådan liten bil med bensin eller disel lär kosta över 100.000kr).
    Om dom samtidigt kunde öka tillåten hastighet för traktorer till 60 km/tim så hade trafiken flutit på bättre.

  • Mocke

    Beror också vad man har för ingångsvärden. skall man se det som en epatraktor? moped? en helt annan säkerhetstänk. Denna är billig och används som shopping bil (av vad det verkar unga kvinnor som gillar lite udda fula bilar).

  • Britt Sörgärde

    Jag är en ”tant” som Älskar min gamla Hyundai Atos. Skulle gärna köpa denna som miljövänlig shopping/hälsa-på-vänner-på-landet/komma-ut-i-naturen bil. För längre sträckor är tåg bäst – tänk om det i framtiden kunde finnas den här typen av när-bilar att hyra vid större tågstationer???
    Britt