13% av alla nya bilar är nu elbilar – Tesla leder stort

13% av alla nyregistrerade bilar i hela världen är nu rena elbilar enligt en sammanställning gjord av sajten Clean Technica. Efter pandemin har elbilar tågat fram inte enbart i Sverige utan även i resten av världen. Var sjunde ny bil i världen är nu en elbil. Försäljningen av elbilar har dessutom gått om plug-in hybriderna som endast står för 5% av försäljningen.

Tesla dominerar listan över de bäst säljande elbilsmodellerna i världen. Det har levererats över 1,1 miljoner Tesla Model Y och Model 3 i världen hittills i år. Det är mer än de på plats tre till åtta på listan sammanlagt.

BYD Atto 3 på tredjeplats i listan finns redan att köpa i Sverige och snart även fjärdeplatsens BYD Dolphin. Men de andra kinesiska elbilarna är helt okända för oss i Europa:

GAC Aion S på femteplats är en lokal kinesisk Tesla Model 3 utmanare som sålts i över 160 tusen exemplar i Kina men är okänd utanför landets gränser. Biltillverkaren Aion är en del av GAC gruppen (Guangzhou Automobile Group), som är en statlig ägd kinesisk bilkoncern. GAC är femte största biltillverkaren i Kina. Aion tillverkar enbart elbilar.

Wuling HongGuang Mini EV på sjätte plats har varit en stor succé i Kina i många år nu, främst på grund av den pyttelilla stads-elbilens pris på motsvarande 37 800 svenska kronor. Med 26 kWh batterier duger den som andrabil för lokala resor och har blivit något av en subkultur i Kina med många ungdomar som modifierar dem bortom igenkännelse.

Anledningen till att Volkswagen ID.4 hamnat på åttonde plats är nog GAC Aion Y. Bilen som har samma storlek som ID.4 vänder sig till en yngre köpkrets (Y står för Younger). För motsvarande 184 tusen kronor efter statligt stöd kan de kinesiska köparna få en elbil med 52 kWh batterier.

 

Att den enda europeiska elbilen på listan Volkswagen ID.4 återfinns först på åttonde plats borde bekymra de flesta. Tesla har sålt sex gånger så många Model Y i världen i år som Volkswagen sålt ID.4. För att inte tala om alla de kinesiska konkurrenterna. Audi, BMW, Mercedes, Renault, Volvo och de andra är inte ens i närheten av att komma med i topp-tio listan.

Medan Tesla och de kinesiska biltillverkarna sprutar ur sig billiga elbilar går det betydligt trögare för de europeiska och övriga amerikanska tillverkarna. Inte undra på att EU redan skissar på skyddstullar.

56% av världens alla elbilar säljs i Kina, 25% i Europa och endast 12% i USA. Vilket gör Kina till världens största marknad för elbilar, dubbelt så stort som hela Europa och fyra gånger så stort som USA. Det är därför det finns så många för oss totalt okända elbilar med på topplistan – lyckas man i Kina har man roffat åt sig en stor del av världens elbilsmarknad.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar