Infrastrukturdepartementet har skickat ett förslag till förordning om förarlösa fordon på remiss till kommuner, BMW, Mercedes, Volvo, Transportstyrelsen och andra instanser. Företaget Tesla saknas dock från listan.
Lagförslaget föreslår att självkörande fordon ska tillåtas på våra svenska vägar. Ansvarsfrågan, vem som ska hållas ansvarig vid en olycka föreslås vara den som aktiverade självkörningen.
Så är det fritt fram för Teslas Totala Självkörningsförmåga? Den som heter FSD, Full Self Drive i USA och som klarar sig imponerande bra i stadstrafik?
Nej tyvärr. Lagförslaget gör en tydlig skillnad mellan “fordon med system för automatisk körning under vissa omständigheter” och “helautomatiserade fordon”, där de förra är ett slags förarhjälpsystem lik Teslas FSD medan lagförslaget endast avser fordon som “förs i vissa situationer helt utan någon form av överlämning till mänsklig körning och möjliggör fordon som inte ens har någon fysisk plats för en mänsklig förare. Exempel på detta är förarlös skytteltrafik och automatiserad parkering av ett fordon inom anpassade områden eller utrymmen.”
Lagen ska alltså tillåta förarlösa bussar, lastbilar och liknande. Svenska Einride som är med bland remissinstanserna och som tillverkar förarlösa lastbilar jublar nog idag.
Lagförslaget ska tillåta självkörande fordon endast:
“1. inom ett utpekat område,
2. på förutbestämda rutter med fasta start- och slutpunkter, och
3. inom särskilt angivna parkeringsutrymmen.”
Det nya är att det utpekade området kan innehålla allmänna vägar och att fordonen endast behöver typgodkännas. Så om till exempel en förarlös buss blir typgodkänd kan den sedan lanseras i förarlös trafik på flera platser i landet. Och köras då helt utan mänsklig förare ombord.
Sveriges enda “självkörande” busslinje i Barkarbystaden utanför Stockholm har precis blivit nerlagt för två veckor sedan på grund av dålig lönsamhet. SL var tvungen att ha mänskliga förare ombord beredda att ta över körningen. Går lagförslaget igenom kan bussarna lanseras utan förare.
Men lagförslaget tillåter i nuvarande utformning inte självkörande taxibilar (pga punkt 2 ovan som kräver förutbestämda rutter). Privata bilar faller på samma begränsning, plus att man heller inte vill begränsa sig till endast utpekade områden.
Möjligtvis skulle punkt 3 kunna öppna upp för Teslas Smart Summon där bilen kör själv inom en parkeringsplats. Fast då skulle det endast tillåtas på vissa parkeringsplatser.
Så medan lagförslaget är ett steg i rätt riktning och kommer underlätta införandet av självkörande bussar och lastbilar på vissa begränsade områden i Sverige är det inte tillräckligt generellt för att tillåta självkörande taxibilar eller förarhjälpmedel liknande Teslas Fullständiga Självkörningsförmåga än.