Vågar man ladda LFP batterierna fulla?

Innan vi ens börjar dagens artikel, en stor fet varningsruta:

OBS! Dagens artikel handlar om Litiumjärnfosfat batterier, sådana som sitter i de bakhjulsdrivna instegsversionerna av Tesla Model 3 och Y. Äger du en annan Tesla Modell ska du inte följa råden i artikeln, de kan skada din bils batterier! Har din bil “Dagligen” och “Resa” markeringar under laddstapeln, som på bilden ovan, har du inte LFP batterier och ska sluta läsa nu!

Många nyblivna ägare av bakhjulsdrivna Tesla Model 3 och Y har med förvåning sett att laddgränsen i deras bilar är satt till 100% från fabrik och om de minskar på den gränsen får de upp ett “Laddningstips” om att hålla gränsen till 100% och ladda batterierna helt fulla en gång i veckan:

(Åter igen, får du inte upp den texten har du inte LFP batterier i din bil och nedan info gäller inte dig.)

Varför har Tesla skrivit den texten? Tål verkligen batterierna att laddas till 100%? De senaste tio åren har vi ju alltid hört att man ska undvika att ladda elbilars batterier fulla!

Fast de råden gällde NCA och NMC batterier, sådana som sitter i Tesla Model S, X och Long Range och Performance versionerna av Model 3 och Y. LFP, litiumjärnfosfat batterier har helt andra skötselinstruktioner.

Om vi börjar med varför Tesla vill att du ska ladda batterierna till 100% en gång i veckan:

LFP batterier är väldigt svåra att ta reda på hur mycket laddade de är. Man kan liksom inte sticka ner en mätsticka i batterierna som i en bensintank och ta reda på hur mycket laddning som är kvar. Det enda man kan kolla på är batteriets spänning. Som för LFP är runt 3,3 volt för det mesta. Endast när batteriet har mindre än 10% laddning kvar börjar spänningen dyka, och endast när batteriet är över 98% laddat som spänningen stiger. Mellan 10-98% laddning kan man faktiskt inte utifrån mäta hur laddad batteriet är.

Teslas dator går därför på död räkning istället. Den kan mäta när batterierna är fulladdade och börjar sedan att kalkylera: “om jag har använt så här mycket energi för att köra motorn finns det nog så här mycket laddning kvar i batterierna”. Lägg märke till lilla ordet “nog”. Datorn kan bara uppskatta batteriernas laddning – men vet inte exakt. Inte förrän laddningen är nere på 10%, då börjar spänningen sjunka och äntligen kan datorn mer exakt veta hur mycket laddning som faktiskt är kvar.

Så om man alltid bara laddar till 80% och aldrig kör under 10% laddning vet bilens datorn inte batteriernas exakta laddnivå, kan bara gissa!

Det är därför Tesla vill att du ska ladda LFP batterierna fulla en gång i veckan. Så datorn kan kalibrera sig till 100% och bli bättre i sina gissningar. Om du inte gör det kan du i värsta fall råka ut för att datorn räknar fel, tror att du kanske har 30% laddning kvar, över 12 mil, men plötsligt så börjar batterispänningen sjunka, datorn inser att den har räknat fel, i verkligheten har batterierna bara 10% laddning kvar och sänker sin räckviddsprognos till 4 mil… kan ge upphov till obehagliga överraskningar på resan.

Så för att undvika otrevliga överraskningar där bilens dator räknar fel på räckvidd bör du följa Teslas råd och ladda till 100% en gång i veckan.

Men tål batterierna det?

Ja, faktiskt. Forskning visar att LFP batterier tål att vara fulladdade. Ovan graf visar att vid 25 grader Celsius tar det 80 år(!) innan en konstant 90% laddad LFP batteri tappat 20% av sin kapacitet. Vid 10% laddning tar det 45 år. Men kanske det mest överraskande är att vid 50% tar det bara 23 år. LFP batterier åldras snabbast vid 50% laddning.

Även andra studier pekar på att 50% laddnivå är det som mest sliter på LFP batterier. Ovan graf är hämtad från en studie där de laddade och urladdade batterier fram och tillbaka mellan olika laddnivåer. Störst degradering råkade de batterier ut för som kördes mellan 40-60% i laddnivå. Precis tvärt emot vad man är van vid från andra elbilsbatterier. Än mer förvånande var forskarnas upptäckt att en del av den förlorade kapaciteten faktiskt kan återfås om man sedan laddar cellerna till 100% och låter dem stå fulladdade en längre tid!

Du kan alltså lugnt följa Teslas råd och ladda batterierna 100% fulla. LFP batterier tål sådana laddnivåer mycket bättre än andra elbilsbatterier. Det värsta du kan göra ditt LFP batteri är faktiskt att hålla laddningen kring 50%.

Sajten teslalogger.de har sammanställt data från tusentals Teslor med olika batterityper och visar hur mycket deras batterier degraderar. En några år gammal elbil med några tusen mil på mätaren kommer inte längre lika långt i räckvidd som när batterierna var nya. Men hur mycket batterierna degraderas skiljer sig mellan olika modeller – och olika batterikemier. För att kunna jämföra degraderingen mellan olika bilmodeller med olika stora batterier har vi räknat om teslaloggers räckviddssiffror från kilometer till batteriprocent:

Ovan unika graf visar hur LFP batterierna i Tesla Model 3 SR åldras långsammare än batterierna i Model 3 LR. Efter 10 000 svenska mil har NMC batterierna i Model 3 LR tappat runt 13% av sin ursprungliga kapacitet medan LFP batterierna i Model 3 SR endast tappat 7%. Tesla har använt ett antal olika versioner av LFP batterier med lite variation i ursprunglig räckvidd men alla uppvisar liknande procentuell takt av degradering.

Har då LFP batterier inga nackdelar? Jo visst. LFP batterier har lägre energidensitet, de kan inte lagra lika mycket laddning som andra elbilsbatterier. Det är därför de endast används i Standard Range instegsmodellerna.

De kan heller inte laddas lika snabbt som NCA och NMC batterier, speciellt inte i kyla. Men utvecklingen går snabbt, LFP batterier blir allt bättre och kan därför i framtiden bli vanligare även i andra elbilsmodeller.

Bookmark the permalink.