Bäst säljande elbilen i Kina 2020 var Tesla Model 3. Tesla levererade 139 925 Model 3 till kinesiska kunder under det gångna året.
Tesla dominerade dock inte den kinesiska marknaden på samma totala sätt som i USA där nästan 80% av alla sålda elbilar i fjol var från Tesla.
Det såldes drygt en miljon (1 029 680) rena elbilar i Kina i fjol, 5.1% av alla sålda bilar. 139 925 Tesla Model 3 utgör således 13.6% av alla sålda elbilar. Även Tesla Model S och X säljs i landet men i så pass låga antal att de inte kom med på tio-i-topplistan.
Kina är en mycket mer dynamisk elbilsmarknad än USA och Europa med massor av för oss okända tillverkare som spottar ur sig tusentals elbilar. Fast läser du dessa nyhetssidor ofta har du nog hört talas om några av bilarna på den kinesiska topplistan:
Tvåan på listan till exempel är Wuling Hongguang Mini EV som vi berättade om redan i höstas. Den säljer som smör i Kina just nu, och enda anledningen den inte blev etta på listan var att den debuterade först i augusti 2020. På fem månader lyckades Wuling sälja häpnadsväckande 119 255 Hongguang Mini EV!
Hongguang Mini EV påminner mest om gamla Suzuki Wagon R i utseende, den är endast 2.9 meter lång och knappt 1.5 meter bred. Den påstås ha plats för fyra personer och har plats för kanske två mindre matkassar i bagageutrymmet där bak. Dess batterier på 9.3 kWh ger bilen endast 120 km räckvidd – enligt gamla NEDC körcykeln. Du får vara lycklig om det ens blir 7 mil i verkliga livet. Toppfart runt 100 km/h. Men Hongguang Mini EV kostar från endast 28 800 yuan – motsvarande 37 800 svenska kronor! Tillverkaren Wuling har öppnat runt hundra butiker runt om i Kina, ofta i närheten av större busstationer, där de visar upp bilen.
Trean på listan Baojun E300 är en liten tresitsig liten elbil som med hjälp av sina 39 kWh batterier påstås kunna komma 30 mil (enligt NEDC). Den kan bli din för 64 800 yuan (motsvarande 83 tusen kronor). För 5 000 Yuan extra kan du få Plus-modellen med fyra säten.
Fyran på den kinesiska topplistan är ORA R1 från biltillverkaren Great Wall. När vi först rapporterade om den i 2019 var den då världens billigaste elbil. Utvecklingen går så snabbt att den med sina 114 800 Yuan, motsvarande 157 000 svenska kronor nu är nästan fyra gånger så dyr som nuvarande ettan Wuling Hongguang Mini EV.
Men ORA R1 är i alla fall något som börjar likna en riktig bil. För som du märker är många kinesiska elbilar sånt som vi snarare kallar mikrobilar eller mopedbilar i Europa. Att Tesla lyckats sälja fler exemplar av sin lyxbil Model 3 än dessa extremt prispressade shoppingfordon är ett otroligt starkt bedrift.
Första “riktiga bilen” och faktiskt en Tesla Model 3 utmanare hittar vi på femteplats: GAC Aion S. Den har 58.8 kWh LiFePO4 batterier som ger den 51 mils NEDC räckvidd. Som faktiskt är något längre än de 47 mil NEDC räckvidd Tesla Model 3 SR+ uppges ha i Kina. GAC Aion S kostar från 146 800 yuan – Tesla Model 3 SR+ från 249 900 yuan. Ändå sålde Tesla tre gånger så många Model 3 i Kina i fjol än GAC Aion S.
De “Tesla utmanare” man ofta hör talas om i västvärlden som BYD, NIO och Xpeng kom långt ner på topplistan:
(Tittar du på mobilen och ser inte bilderna till höger om listan vrid på skärmen! Klicka på bilderna för större bild.)
Tian på listan MG ZS EV är extra intressant då den har börjat säljas i Norge och Tyskland och kan eventuellt börja säljas i Sverige också. Dess svenska pris är inte fastställd än men förväntas hamna på runt 330-400 tusen kronor.
Räknar vi bort mikrobilarna från listan har Tesla sålt lika många Model 3 i Kina i fjol som konkurrenterna GAC Aion S, BYD Qin Pro EV, BYD Han EV och NIO ES6 tillsammans.
En intressant sak är att top-10 ger sammanlagt lite drygt 500 tusen bilar. Då innebär det att det måste säljas 25 andra bilar om dom alla säljs i ca 20 tusen/år eller 50 olika om snittet där är 10 tusen/år. Väldigt många olika bilar med andra ord.
Ja Kina har löjligt många olika bilmärken! 99% av dem har vi aldrig ens hört talas om.
Jag gillar elbilar från Wun Hung Lo Motors Co Ltd.
Pingback: 13% av alla nya bilar är nu elbilar – Tesla leder stort – Tesla Club Sweden
Pingback: Första miljonen på mindre än 5 år – Tesla Club Sweden