Förra veckan skrev jag ett öppet brev till Sveriges fackförbund. Där jag bad dem rikta sina stridsåtgärder rätt, skilja på företaget Tesla och dess kunder. För vi har tyvärr sett sympatiåtgärder som över huvud taget inte påverkar företaget Tesla – endast drabbar oskyldiga privatpersoner.
Svenska Elektrikerförbundet svarade på brevet med en inbjudan till möte. Vi träffades i fredags på deras högkvarter på Hagagatan i Stockholm. Det är många fackförbund som har sina kontor i samma byggnad, Kommunal, Seko, Byggnads, Målareförbundet med flera men hittills har endast Elektrikerna visat förståelse för våra synpunkter och sträckt ut en hand.
Jag träffade Svenska Elektrikerförbundets biträdande förhandlingschef Tomas Jansson och förbundets ordförande Urban Pettersson. Vi hade en trevlig, respektfull och givande samtal över en kopp kaffe.
Elektrikerförbundets sympativarsel började gälla samma morgon som vi träffades. Deras sympatiåtgärder omfattar citat: “vägran att befatta sig med tillförsel av elektricitet, som utförs av elektriker bundna av Installationsavtalet och Kraftverksavtalet. Vägran innebär att medlemmar i Elektrikerna inte kommer att utföra arbete bestående i service eller reparation av elanläggningar vid Teslas 10 verkstäder eller 213 laddstationer som de har i Sverige. Om något går sönder kommer ingen att laga det. Sådant arbete försätts samtidigt i blockad.”
Elektrikerförbundets ordförande Urban Pettersson berättade hur de var noga med att rikta sina sympatiåtgärder mot företaget Tesla och i möjligaste mån försöka undvika drabba tredje man. Det är därför de ville träffa oss och höra våra synpunkter.
Vi diskuterade de tre delarna av deras sympatiåtgärder:
Svenska Elektrikerförbundet vägrar utföra arbete, service och reparationer på Teslas serviceverkstäder. De har listat tio Tesla anläggningar där de kommer vägra utföra arbete. I den första versionen av deras varsel fanns även ett antal Werksta plåtverkstäder med i den listan. Werksta är dock en från Tesla helt fristående verkstadskedja och när Elektrikerförbundet insåg sitt initiala misstag rättade de till det. Berömvärt.
Elektrikerförbundet vägrar också utföra service och reparationer på Teslas Supercharger snabbladdare. De kontrollfrågade ifall det verkligen är företaget Tesla som äger de laddarna. Urban Pettersson berättade att blockaden gäller endast service och reparationer – inte nybyggnation. Tesla kan fortsätta bygga ut sitt laddnätverk i Sverige. Vidare kan stationerna fortfarande slås på efter till exempel strömavbrott.
På listan över berörda laddstationer finns dock även ett stort antal hotell. Jag upplyste dem om att dessa laddboxar ägs inte av företaget Tesla utan av respektive hotell. Blockad mot arbete på dessa stationer påverkar därmed inte företaget Tesla utan endast de enskilda hotellen. De lovade att tänka ett varv extra kring dessa laddboxar. Blockaden innefattar endast laddboxarna, inte övrig elnät i de berörda hotellen.
Tomas Jansson gav även lugnande besked att sympatiåtgärderna berör inte privatpersoner som vill sätta upp eller får fel på sina laddboxar.
Jag tackade Svenska Elektrikerförbundet för att de förstod våra synpunkter i det öppna brevet, tog dem på allvar och tog sig tid att diskutera dem. Jag berättade att vi har full förståelse för deras sympatiåtgärder mot Tesla även om vissa av dem i slutändan även kan drabba oss. Vi önskar alla fackförbund vore lika noga som de när de utformar sina sympatiåtgärder.
Vi passade även på att diskutera områden där vi elbilister och Elektrikerförbundet har gemensamma intressen. Som till exempel den långsamma utbyggnaden av laddboxar vid flerbostadshus. Ska Sverige ställa om till en fossilfri bilpark är det viktigt att alla ska kunna ladda sina elbilar – även de som bor i lägenhet. Vi hade även en givande diskussion om Vehicle to Grid, solpaneler, hemmabatterier och andra komponenter i framtidens elnät.
Senare på dagen fick vi dock tyvärr exempel på hur även genomtänkta stridsåtgärder kan missförstås av dem som ska utföra dem. Det dök upp ett antal gula lappar om blockaden på själva laddkablarna på vissa Supercharger stationer, som därmed såg ut som om de vore ur service. “Är det gula lappar uppsatta?” undrade en förvånad Tomas Jansson när vi informerade honom. “Jag har sagt att det ska vara röda och att man inte ska sätta någon på själva laddaren! Jag håller på att kolla upp detta och så åtgärdar vi det.”
Berömvärt!
Vi har även fått svar via mejl från fackförbundet DIK som samlar medlemmar inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. Förbundets VD Johanna Lindell skrev: “Tack för ditt trevliga och konstruktiva mejl. Och jag förstår och respekterar era tankar kring varsel som drabbar Tesla-kunder. Vi har inte i nuläget några sådana planer eller tankar, men med det sagt recenserar jag inte mina fackliga kollegors val. Vi kan hoppas att Tesla kommer fram till att det bästa för deras verksamhet i Sverige borde att respektera önskan om kollektivavtal, ganska omgående.”
Uppdatering 23-11-23: Nu har vi även fått svar från Akademikerförbundet SSR: “Ber om ursäkt att vårt svar dröjde, låg i kön för att besvaras. Akademikerförbundet SSR vidtar inte några sympatiåtgärder med anledningen av IF-Metalls konflikt med Tesla. Vi stödjer däremot IF-Metalls kamp för kollektivavtal då den är avgörande för hela den svenska arbetsmarknaden och svenska modellen på lång sikt. Rätten att vidta sympatiåtgärder har funnits som en del av den svenska modellen i över 100 år, och här måste varje fackförbund fatta sina beslut efter att de fått begäran om sympatiåtgärder. Sympatiåtgärder är en avgörande faktor för att sätta press på arbetsgivaren men vi recenserar inte andra förbunds val av sympatiåtgärder.”
Vi har skickat vårt öppna brev till Sveriges alla 57 fackförbund – så nu vet vi exakt vilka av dem som har automatsvar på sina mejlboxar. I övrigt har vi hittills mötts av kompakt tystnad.
Pingback: Öppet brev till Sveriges fackförbund – Tesla Club Sweden
Pingback: En månad med konflikten – Tesla Club Sweden
Pingback: Möte med Fastighetsanställdas Förbund – Tesla Club Sweden