I dag har det gått exakt en månad sedan IF Metall påbörjade strejken mot Teslas svenska dotterbolag TM Sweden AB. Fackförbundet vill att Tesla ska teckna kollektivavtal för sina bilmekaniker, vilket företaget har avböjt. IF Metall hade förhandlat med TM Sweden AB en längre tid, utan framgång. Därför inledde de strejk den 27 oktober. Under månaden som gått har även flera andra fackförbund vidtagit sympatiåtgärder.
Egentligen är det helt galet att försöka skriva en till artikel om konflikten. Jag har blivit anklagad för alla möjliga saker varje gång jag gjort det, även tagit emot personliga hot. Men det är inte så en demokrati fungerar.
Låt oss lista fyra fakta som ett slags test:
- Det är frivilligt att teckna kollektivavtal i Sverige. Tesla behöver inte skriva på om de inte vill.
- IF Metall och de andra fackförbunden har rätt till strejk, blockader och andra konfliktåtgärder.
- Det är inte olagligt med strejkbrytare i Sverige.
- Det spelar ingen roll om Teslas anställda vill ha kollektivavtal eller inte.
Upprörd? Sluta läs här då, för ditt eget blodtrycks skull.
För speciellt den sista punkten har varit extremt kontroversiell i konflikten. Redan för en månad sedan, på strejkens allra första dag besökte jag en av Teslas verkstäder. Jag fann att alla jobbade på, precis som vanligt. Ingen strejkade – i alla fall inte på anläggningen i Infra City. En observation som skapade stor uppståndelse i början. Tack och lov bekräftade både Sveriges Television och tidningen Arbetet det jag skrev. Tesla påstod senare i ett mejl att mindre än 10% av deras anställda strejkar. Det ryktades att störst uppslutning till strejken fanns på deras anläggning i Umeå. Tesla omfördelade personal dit. Fackförbunden såg inte med blida ögon på sådant strejkbryteri utan varslade om flera sympatiåtgärder.
Byggnads, Elektrikerförbundet, Hamnarbetarförbundet, ST med flera fackförbund införde genomtänkta blockader riktade mot företaget Tesla, i syfte att tvinga dem till förhandlingsbordet.
Svenska Målareförbundet meddelade däremot att deras sympatiåtgärd “omfattar vägran att befatta sig med bilar av märket Tesla”. Märk väl: inte bilar som företaget Tesla ville få lackade utan alla Teslor. Om jag får en parkeringsskada och behöver lacka om framskärmen på min bil är företaget Tesla över huvud taget inte inblandat i den reparationen, endast jag som privatperson och möjligtvis mitt försäkringsbolag. Vi som hade köpt en bil från Tesla var beredda på och hade viss förståelse för att drabbas i andra hand – men befann oss plötsligt i hårkorset, som primärt mål för målarnas vrede.
Det fick mig att skriva ett öppet brev till Sveriges alla fackförbund där jag bad dem sikta lite bättre, mot själva företaget de hade konflikt med. Flera fackförbund reagerade positivt på brevet, med Elektrikerna i spetsen som bjöd in till samtal.
Många som äger en bil av märket Tesla stod i början vid sidlinjen och tittade neutralt på på konflikten mellan facket och Tesla. Nu en månad senare visar en undersökning att 78% av Teslaägarna är emot IF Metalls strejk. Inte för att de inte vill att personerna som servar deras bilar ska ha schyssta löner. Utan för att de har pratat med dem. Och mekanikerna de träffar säger “tack, det är bra”, vi vill inte ha kollektivavtal:
Teslas bilmekaniker har till och med tryckt upp egna “anti-strejk västar”. De protesterar alltså mot konflikten.
En av Teslas anställda skickade följande insändare till Nerikes Allehanda:
“Varför är det ingen som lyssnar på oss som jobbar hos Tesla? Man läser att 120 bilmekaniker har tagits ut i strejk, faktum är att ingen i Örebro har gått ut i strejk alls.
Är vi rädda? Absolut inte för vår arbetsgivare. Är vi rädda för IF Metall? Ja, vi är rädda för facket. Jag har fått hot om uppsägning av A-kassa, de har skrivit att jag är en svikare som inte ställer upp för mina kollegor etcetera.
Jag trivs på mitt jobb, faktum är att Tesla är den bästa arbetsgivare jag någonsin haft. Jag jobbade förut på en annan verkstad som hade kollektivavtal, där hade vi det betydligt sämre, därför valda jag Tesla.
Varför fortsätter IF Metall att hota oss hela tiden, bara för att vi demokratiskt väljer att inte ha ett kollektivavtal? Det är faktiskt vi servicetekniker (inte bilmekaniker) som inte vill ha kollektivavtal.”
Hans kollegor som valt att strejka säger så här enligt IF Metall och Sveriges Television:
“Jag gillar min arbetsplats och Tesla som företag, men utan kollektivavtal så kan de göra precis som de vill. Vi är inte säkra och trygga utan kollektivavtal. Vissa kollegor har inte fått en krona i lönehöjning på grund av stress och produktivitet som inte har uppnåtts. I dessa tuffa tider så känns det inte alls rätt.”
“För oss som strejkar handlar det inte om förmåner utan det handlar om att vi vill ha en säker och trygg anställning där vi vet vad vi har för rättigheter. [Tesla vill inte ha kollektivavtal] för att de vill kunna bestämma själva.”
Vi som är bekanta med Teslas företagskultur känner igen beskrivningarna från båda lägren. Det krävs en viss mentalitet för att jobba på Tesla. Har man den stormtrivs man. Annars inte. Läs mer i vår artikel Så fungerar företaget Tesla.
Månadens kalkon: Musikerförbundet som vill blockera soundtracket till vad de kallar “SVT:s storsatsning Historien om Sverige” i Tesla bilars mediaspelare. Inte nog med att det rent tekniskt inte går att genomföra och att blockaden inte påverkar företaget Tesla – soundtracket finns över huvud taget inte ens uppe på musikstreamingtjänster som Spotify. Den var en så genomskinlig reklamkupp som skamlöst exploaterade konflikten att Musikerförbundets “blockad” är inte ens med på IF Metalls officiella lista över sympatiåtgärder.
Månadens kanon: IF Metalls strejk på Hydro Extrusions i Vetlanda. Företaget tillverkar aluminiumprofiler till Tesla Model Y krockskydd och är leverantör till Teslas bilfabrik utanför Berlin. IF Metall verkar till slut ha fattat att deras motpart inte är svenska TM Sweden AB utan amerikanska Tesla Inc. Till slut har fackförbundet riktat sina kanoner rätt: inte mot Teslas maktlösa svenska dotterbolag och oss kunder utan mot huvudbolaget Tesla. Skottet verkar iofs ha gjort mer skada bakom kanonen än framför – men den var riktad åt rätt håll i alla fall.
Jag ser tyvärr för närvarande inga vinnare i konflikten, bara förlorare. Tesla tappar kunder som Taxi Stockholm, och fackmedlemmar riskerar att bli av med jobbet. Paradoxalt nog inte på Tesla dock – utan på kollektivanslutna företag som Werksta och Hydro Extrusions.
Jag ser tyvärr heller inte någon snar lösning på konflikten. Hoppet är det sista som överger en men det skönjs ingen ljusning i slutet av tunneln, bara två parter som grävt ner sig i djupa skyttegravar utan möjlighet till reträtt. Jag hoppas dock jag ska slippa skriva en ny artikel om en månad, mitt i mellandagarna.