SECC 2023 Ystad-Haparanda

I går klockan 13:46 startade 14 elbilar från Ystad för att tävla i åttonde årliga upplagan av SECC – the Swedish Electric Car Championship. Deras mål Haparanda var 163 mil bort. Tävlingen gick att följa både på realtids online karta och via YouTube direktsändning. De tävlande var:

robin_j – Tesla Model S P85+ 2014
joel80 – Polestar 2 LRDM 2021
krigis72 – Polestar 2 LRSM
Niklas z – Tesla Model 3 LR 2020
HOsterlindh – Hyundai Ioniq 5 awd Advanced 72,6kWh
Generalbogge – Tesla Model S 90D 2017
Jannewilliam – BMW I4 M50 AWD 2023 AWD
agehall – Mercedes EQE 300
iAkita – Kia EV6 GT 2023
Laddvin – NIO ET5 2023
Datzun – Tesla Model 3 LR 2021
Col – Tesla Model Y Performance 2023
Segelflygaren – Tesla Model S plaid
Jojje167 – Tesla Model 3 LR 2021

Redan minuten efter start valde de tävlande olika väg upp mot E4-an. De flesta valde att åka den längre men snabbare vägen via Kristianstad till Hässleholm, men några valde den kortare vägen via Höör. När de sammanstrålade i Hässleholm visade sig det att de som valde Kristianstad gjorde det rätta valet. De hamnade ca fem minuter före de andra.

Vägvalet gjorde att de tävlande nådde E4 vid Markaryd i två klungor. Den främre klungan behöll sin ledning ända till Jönköping.

Tävlingens första laddning stod Hyundai Ioniq 5 för, som stannade för att ladda i Värnamo redan efter 2:40 timmar.

Det de flesta såg fram emot var att se hur snabbt NIO ET5 skulle byta sitt batteri i Mantorp. NIO har nämligen ett batteribytarstation där, NIO gängets hemliga vapen.

Först nådde Jojje till Mantorp med sin Tesla Model 3 och laddade där i tio minuter. Strax därpå anlände NIO ET5 till batteribytarstationen och bytte sina batterier på… 13 minuter. Vad hände? “Vi fick tekniskt problem med att kamerorna inte startade” berättar Laddvin, “efter 10 minuter strul fick vi hjälp med hur man sätter bilen i viloläge. När vi sedan provade igen så fungerade kamerorna och bilen kunde autoparkera. Med andra ord blev stoppet 10 minuter längre än tänkt!! Ajjjjj!”

Strax fick de tävlande även annat huvudvärk: fyra olyckor strax norr om Jönköping-Huskvarna skapade enorma köer på E4. Hur skulle de ta sig förbi?

Vissa stannade på Tesla Supercharger i Jönköping och hoppades att köerna skulle försvinna. Men nej, de bara växte och växte. Trafikverket bara sköt och sköt på när vägen skulle öppnas igen.

Åter igen valde de tävlande olika vägval. De flesta svängde av E4 och tog gamla vägen mot Gränna. En långsam och slingrande väg men ändå snabbare än stillastående kön på E4.

Endast “koreanerna”, Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 valde att sega sig igenom kön. Ett ödesdigert beslut. De satt fast i uppemot en timme medan alla andra susade förbi dem på småvägarna.

Joel80 (Electric Swede) i sin Polestar 2 tog däremot en häpnadsväckande omväg: de rundade Vättern på västkusten, förbi Hjo för att komma undan kalabaliken på E4-an.

Tills iAkita i sin Kia EV6 äntligen klarat sig förbi köerna på E4 var Jojje i sin Model 3 redan i Mjölby. Och Joel80 i Fagerhult. Skulle deras omväg på “fel” sida Vättern löna sig?

Idén var inte så dum visade det sig, om än dock ej genialt. Robin med sin gamla Model S P85+ åkte gamla vägen till Gränna, sedan E4 till Mjölby innan han svängde av mot Örebro och hann före Polestar 2.

De tävlande tog tre olika vägar förbi Stockholm. De flesta åkte E4 igenom staden (klockan åtta på kvällen slapp de de sedvanliga köerna). Andra körde via Örebro och Västerås mot Gävle, medan Laddvin styrde sin NIO ET5 via Strängnäs mot batteribytarstationen i Enköping. Där bytte de batteriet på bilen utan problem på 5:24 minuter. Det var NIO-s andra och sista batteribytarstation på vägen, i norra Sverige skulle de ladda som alla andra.

“Omnes viae Gavlem ducunt” – alla vägar bär mot Gävle. Det var först där som alla tävlande samlades igen efter sina olika vägval innan de skulle börja sin resa i Sveriges norra halva.

Där framkom det tydligt att efter att ha kört igenom södra Sverige var det Jojje som höll ledningen i sin Tesla Model 3 tätt följd av Segelflygaren i sin Model S Plaid. Elbilarna från BMW och Mercedes imponerade med lång räckvidd i början av tävlingen men halkade sedan efter på grund av långsam laddning. Längst längst bak var dock Ioniq 5 och Kia EV6 som fastnade i kön på E4 norr om Jönköping.

I norra halvan av Sverige började de båda Teslorna dra ifrån de övriga undan för undan. Lite högre förbrukning, lite långsammare laddning gjorde att de andra kunde inte riktigt hänga med.

När Teslorna passerade Luleå var resten av de tävlande mellan Skellefteå och Piteå.

Agehall med sin Mercedes EQE 300 gjorde ett imponerande lopp, låg på tredjeplats med endast två laddningar sedan starten i Ystad: en i Södertälje och en i Sundsvall!

Längst bak låg Robin med sin Tesla Model S P85+ från 2014 – och Col med sin splitternya Tesla Model Y. Vi är för tillfället osäkra på vad som hände där.

Många körde kanske även lite väl på marginalerna. Det började regna så den ökade förbrukningen gjorde att flera kom fram till laddarna med bara 1% eller 2% kvar i batterierna – då startar laddningen långsamt.

Jojje kom i mål med sin Tesla Model 3 LR 2021 i Haparanda klockan 07:57 – 18 timmar och 11 minuter efter starten i Ystad. Ett nytt rekord för SECC. I fjol körde han sträckan på 18 timmar 22 minuter, utan avspärrad E4 vid Jönköping. Stort grattis Jojje!

När han gick i mål befann sig de andra tävlande runt Luleå. Robin och Col hade knappt lämnat Skellefteå. Tyvärr tappade vi bort signalen från Segelflygaren, men han kom i mål strax efter Jojje. Hans Model S Plaid kom i mål 08:14, 18 timmar 28 minuter efter starten.

Agehall (Mercedes EQE 300), Niklas (Tesla Model 3) och Datzun (Tesla Model 3) kom alla fram kl 09:01, 19 timmar 15 minuter efter start. Efter 163 mils tävling var det bara metrar som skiljde dem åt. Agehall knep dock tredjeplatsen före Niklas som följdes tätt av Datzun.

M&J som livesände hela resan från sin Polestar 2 kom i mål 09:14, 19 timmar 28 minuter efter start, exakt en timme efter segraren.

Laddvin med sin NIO ET5 kom i mål samtidigt med Krigis Polestar 2 på 19 timmar 30 minuter.

JanneWilliam med sin BMW i4 klarade resan på 19 timmar 39 minuter.

HOsterlindh med sin Hyundai Ioniq 5 kom i mål 19 timmar 48 minuter efter start. iAkitas Kia EV6 gled i mål tre minuter efter honom.

Generalbogge med sin Tesla Model S 90D kom i mål på 20 timmar 4 minuter.

Tesla Model Y rattad av team Col (Christer och Jörgen) kom i mål på 20 timmar 28 minuter, och sist hamnade Robins Tesla Model S P85+ från 2014 med 20 timmar 35 minuter.

Alla tider är preliminära. För att få mer detaljer om allt som hänt under loppet får vi vänta tills de tävlande skickar in sina rapporter till oss.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 3 Responses to SECC 2023 Ystad-Haparanda

    1. Pingback: Mercedes EQE räckvidd imponerar – men inte resten – Tesla Club Sweden

    2. Pingback: Nya Supercharger stationer – Tesla Club Sweden

    3. Pingback: På måndag startar SECC 2024 – Tesla Club Sweden

    Lämna ett svar