OBS. Dagens artikel är inte en balanserad recension utan en personlig åsikt skriven av en av våra medlemmar.
Mercedes EQE 300 imponerade stort under främst första halvan av SECC 2023 förra veckan. SECC, the Swedish Electric Car Championship är en årlig elbilstävling från Ystad till Haparanda.
Mercedes EQE 300 räckvidd imponerade på alla, den klarade de 163 milen på endast 4 laddstopp. Första laddstoppet gjorde den i Södertälje, nästa i Sundsvall. Man kan alltså köra Ystad-Sundsvall 100 mil med den med en lunchrast i Södertälje. En ganska snabb lunch, för den laddade i 33 minuter.
Vi frågade vår medlem Agehall vad han i övrigt tyckte om bilen? Han kör ju till vardags Tesla Model 3 Long Range från 2021. Till tävlingen tänkte han hyra en Model Y för att testa hur den är som långfärdsbil men vid uthämtning visade det sig att hyrbilsfirman höll på att byta ut dessa mot Mercedes EQE 300. Så här skrev han om bilen på vårt online forum:
“Om vi börjar med de bra sakerna så står väl räckvidd högst upp på listan. Vi kom 575km på 98% av kapaciteten (rullade in med 2% SoC kvar!). Den har även filbytesvarnare i backspeglarna, vilket jag tycker är bättre än att bara ha det på mittensektionen som M3, EQE:n vinner där.
Tyvärr slutar de bra sakerna där. Stolarna är OK, men jag anser inte att de är bättre än M3 – jag hade ont i ryggen när vi kom till Haparanda och det hade jag inte haft i M3. Lite djupare skålning i ryggstödet har den, men vad hjälper det om man ändå inte sitter bra.
Inredningen ser lite mer proper och gedigen ut än M3, gillar att de har en mocka-klädd hylla framtill och på övre delen av dörrarna. Men sedan förstör de allt med en blank panel som reflekterar 200% av solljus bakifrån mot föraren vilket resulterar i att om man kör och har solen bakom sig så är svetshjälm att rekommendera.
Alla knappar i bilen är touch-reglage. Det är en total avsaknad av taktila markörer, så man måste titta var man trycker på ratten för att ställa in farthållaren mm. Detta är direkt livsfarligt då bilen saknar all form av vettig förarassistans – det enda den har är någon form av varning om man försöker köra över linjer utan att blinka. Då skakar den ibland på ratten och ibland försöker den bromsa med ena sidans bromsar för att dra en tillbaka mot mitten vilket är helt livsfarligt. Jag försökte hålla ut för en långtradare på Essingeleden som inte riktigt höll sig i sin fil – då bromsade bilen och jag var riktigt nära att köra in i långtradaren. WTF!?
Över lag var väghållningen kass. Kan jämföras med en halt åsna på hal is. Hjälptes nog inte av att kalltrycket i bakdäcken var 3.5bar, vilket var på tok för högt. Det blev marginellt bättre när vi sänkte till 2.9 vilket var rekommenderat. Bilen ville gärna vattenplana så fort den såg en vattenpöl.
Sedan vet ju alla här hur kass Tesla’s helljusautomatik är, right? DEN FUNGERAR PERFEKT i förhållande till EQE:n. Kl 01 vägrade mercan slå på helljuset för att den tyckte det var för ljust! När den väl tyckte det var tillräckligt mörkt så släkte den så fort den såg en ficklampa på 10 mils avstånd. Helt värdelöst.
Detta för oss över på den andra funktionen som Tesla-ägare ofta klagar på – automatiska vindrutetorkare. Det saknade den helt, så där kan vi inte jämföra 1:1, men vi kan prata om de fasta lägena. Precis som M3 har EQE fyra fasta lägen, två intervall och två konstanta hastigheter. Intervall-torkning var dock spännande för till skillnad mot precis alla andra bilar var den inte tidsstyrd utan vibrationsstyrd. Detta tog oss en bra stund att komma på, men under sista delsträckan framträdde mönstret – kör över en ojämnhet i vägen med intervalltorkare på och torkarna slår ett slag, annars händer ingenting.
Spakarna i bilen känns som de kommer från en Volvo 240. Kan även påtala att den inte är ett dugg bättre på hur den hanterar blinkers i cirkulationsplatser jämfört med M3.
Tanklocket går att öppna inifrån bilen men det måste stängas manuellt och det är fullt möjligt att köra iväg med det öppet. Det är också en irriterande gummiflärp som man ska sätta över DC-kontakten innan locket stängs. Detta verkar ju smart men det är det inte – när det regnar så fylls den lätt med vatten och när man då ska sätta tillbaka den kommer man alltid att hälla in lite vatten rakt in i DC-kontakten.
Bilen hade inte heller några sidokameror alls, bara kamera rakt bakåt. Någon form av backsensorer finns runt hela bilen men deras funktion är tveksam. På hemvägen när jag svängde in på en SuC skrek de för linjerna på marken…
Datorsystemet i bilen ser snyggt ut, men är icke-funktionellt. Det finns massor av vyer och skit man kan ta fram men de innehåller inte relevant information och är ofta svåra att förstå hur de fungerar.
Bilen har två olika menyer, en huvudmeny och en EQ-meny. Det är lite otydligt när man ska gå in i vilken och det hade varit mycket bättre att bara ha en som sedan har olika appar. På tal om appar – bilen har CarPlay, vilket behövs. Den har även en inbyggd webbläsare men den är komplett värdelös – man får ju bara använda den när man står stilla!
Navigationen var ungefär som all annan navigation dvs den har sina egenheter men fungerar i stort. Dock har den en stor nackdel jämfört med Tesla – den lägger inte in laddstopp själv! Om den får för sig att man inte kommer nå destinationen så gnäller den bara och vill att jag ska göra det. Om man ligger precis på gränsen till att nå sin destination så kan den omväxlande gnälla på att man troligen inte kan nå destinationen för att sedan säga ”Destination in range” och sedan gnälla igen, om och om igen.
Enligt instruktionsboken ska bilen kunna ladda i 175kW. Jag tror vi såg det under typ 10sekunder. 150kW var mer typiskt men laddkurvan kändes riktigt usel. Här finns det mycket att göra. Bilen talar inte heller om när nästa destination är inom räckhåll, så det får man hålla koll på själv.
När vi ändå pratar effekt – den finns knappt. Nu är ju Teslor rätt bra på att göra roliga bilar, men det var seriöst jobbigt att accelerera för att köra om på 2+1-väg.
Sammanfattningsvis kan man säga att trots att jag försökt vara positiv i min beskrivning så är detta en usel bil. Jag har personligen blivit övertygad om att jag aldrig ska ha en Mercedes igen, inte ens som hyrbil – om det är vad jag blir erbjuden nästa gång så blir det ingen hyra. Jag kör hellre en Volvo 240 med punktering än att jag skulle köra en EQE 300 igen. Skulle inte ta emot bilen ens om någon betalade mig för det. Sämsta bilen jag någonsin kört.”
Oj! Det där var verkligen en sågning som heter duga. Kan det bero på att han fick en snikutrustad hyrbils version? Det tror Johan som svarade honom så här på forumet:
“Flertalet av bristerna kommer sig av att du fått en riktigt snålt utrustad bil. Till exempel har jag inte sett så bra kamerasystem i någon annan bil jag testat.
Däremot tycker jag deras navigationssystem är uselt, deras AR-bild med blå pilar på lämnar mycket att önska. Även helt enig i att touchknappar är skräp, fattar inte varför de tagit bort riktiga knappar och ersatt med touch, de borde i alla fall erbjuda fysiska knappar mot pristillägg.”
Som flera har påpekat erbjuder Mercedes bättre kartfunktioner, fler kameror, bättre strålkastare och bättre förarstödsfunktioner som tillval. Lite synd att sådana viktiga säkerhetsfunktioner inte är inkluderade som standard. Det gäller att välja de rätta tillvalen till bilen för att inte få samma problem Agehall upplevde.
Nu var han också kanske helt enkelt inte rätt målgrupp för Mercedes EQE. Det finns säkert många ägare som med rätta är jättenöjda med sina bilar, den passar deras behov perfekt. Men det är med bilrecensioner som med bok-, film- och restaurang dito: ibland blir en negativ recension så roligt skrivet att den blir till ett litet litterärt konstverk i sig.