Årets upplaga av SECC, the Swedish Electric Car Championship kommer att starta idag kl 13:45 från Teslas Supercharger station i Ystad.
Rekordmånga 14 elbilar har anmält sig till första deltävlingen från Ystad till Haparanda i år. En del av dem ska även tävla på tillbakavägen Haparanda-Ystad.
De tävlande är:
robin_j – Tesla Model S P85+ 2014
joel80 – Polestar 2 LRDM 2021
krigis72 – Polestar 2 LRSM
Niklas z – Tesla Model 3 LR 2020
HOsterlindh – Hyundai Ioniq 5 awd Advanced 72,6kWh
Generalbogge – Tesla Model S 90D 2017
Jannewilliam – BMW I4 M50 AWD 2023 AWD
agehall – Mercedes EQE 300
iAkita – Kia EV6 GT 2023
Laddvin – NIO ET5 2023
Datzun – Tesla Model 3 LR 2021
Col – Tesla Model Y Performance 2023
Segelflygaren – Tesla Model S plaid
Jojje167 – Tesla Model 3 LR 2021
Starten går kl 13:45 idag.
På denna karta kommer du kunna följa tävlingen i realtid:
Tips: zooma in på kartan så slipper du autozoomningarna.
Vill du förutom de tävlande även se vilka laddare det finns längs vägen kan du använda ChargeFinders karta. Tips: filtrera bort alla laddstationer med mindre än 150 kW laddeffekt. De tävlande kommer ändå inte använda dem.
Även i år kommer det att livestreamas från en av bilarna:
Tips: på YouTube kan du live-chatta med dem.
De första tävlande beräknas nå Haparanda på tisdag morgon. Efter gemensam middag och övernattning startar deltävling två tillbaka till Ystad på onsdag runt klockan 9-10 från Torget i Haparanda. Målgång torsdag morgon på Stortorget i Ystad.
SECC är en långdistanstävling för elbilar på sammanlagt över 330 mil. Det är en klassisk biltävling, först i mål vinner, men är ingen Canonball Run för det. De tävlande måste följa gällande hastighetsbegränsningar. Avgörande för vinst är snarare laddstrategin: vid vilka laddare ska man stanna och hur länge ska man ladda?
Det blir spännande att se hur de olika elbilarna kommer prestera. Kommer NIO ET5 få nytta av sitt battery swap? I södra Sverige kommer den bilen inte snabbladdas utan byta till fulladdade batterier på nån minut i speciella batteribytes-stationer. I norra Sverige finns dock inga sådana än, där kommer de behöva snabbladda som alla andra. De senaste åren har Tesla Model 3 ständigt varit vinnande bilen. Kan Model S plaid knipa pokalen i år? Eller Kia EV6? Blir Hyundai, Mercedes eller BMW trumfkortet som bryter Teslas ständiga dominans i tävlingen de senaste åtta åren? Hur väl kommer Sveriges i år mest sålda bil Tesla Model Y klara sig? Många frågor som bäddar för en spännande tävling!
Läs mer om tävlingen och kommentera på vårt online forum.
SECC är en årlig elbilstävling sedan 2016. Läs om tidigare års tävlingar här!