Precis som väntat blev Tesla Model Y den bäst säljande bilmodellen under årets första halva.
Tesla Model Y vann överlägset första plats som mest sålda bil hittills i år, tvåan Volvo XC40 är långt bakom.
Glädjande att se är att fyra av bilarna på topp-10 försäljningslistan är rena elbilar och majoriteten av alla XC40 och Kia Niro var också det. De flesta Volvo XC60 och så gott som varenda en Kia Ceed var laddhybrider.
Av de drygt 157 tusen bilar som nyregistrerades januari till juni i år var:
8 543 Tesla Model Y – vilket helt ensamt utgör 5,4% av hela bilförsäljningen! Var artonde ny bil i Sverige i år har varit en Tesla Model Y.
55 066 elbilar – vilket utgör 35% av hela bilförsäljningen. Var tredje ny bil i år har varit en elbil.
84 414 laddbara (elbilar plus pladdhybrider) – vilket utgör 53% av hela bilförsäljningen. Varannan ny bil är laddbar.
Tittar vi enbart på de bäst säljande bilmodellerna på topp-10 listan är hela 68% av dem rena elbilar! Det syns tydligt att folk vill helst köpa en elbil idag – eller åtminstone något laddbart.
Ändå går bilbranschens organisation Mobility Sweden ut månad efter månad med larmrapporter om att “elbilsmarknaden är iskall”. Ingen vill köpa elbilar enligt dem, och skyller på borttagandet av klimatbonusen.
I själva verket är det snarare så att många biltillverkare har fått en iskall marknad för deras elbilar, efter att Tesla sänkt sina priser i början av året. Från att ha varit en av de dyraste elbilarna blev Model Y plötsligt en av de billigaste. Varför ska man köpa konkurrenternas dyra elbilar när man kan köpa en billig Tesla istället?
Pingback: Följ elbilstävlingen SECC 2023 Ystad-Haparanda live här! – Tesla Club Sweden
Pingback: Fler elbilar än laddhybrider i Sverige – Tesla Club Sweden