Elon Musk intervjuades i går av Andrew Ross Sorkin på New York Times’ DealBook Summit. De pratade om ett antal olika ämnen, bland annat om Elon Musks syn på fackförbund.
Han pratade dock inte om den svenska konflikten, han svarade på en fråga om facklig organisation på amerikanska biljättar som GM och Ford:
“Jag tycker rent generellt att det är inte bra att ha en uppdelning av folk på produktionslinjen, att dela in folk i olika klass” säger Elon Musk i intervjun. “Jag gillar inte idén bakom fackförbund men kanske av en annan anledning än vad folk verkar tro. Jag gillar helt enkelt inte system som skapar typ herrskap och tjänstefolk.
Jag anser att fackförbund påverkar företag negativt när de försöker dela upp folk i herrskap och tjänstefolk. Det är många på Tesla som har gått från att jobba på produktionslinjen till högsta ledningen. Hos oss finns det inga härskare och tjänare, vi sitter alla vid samma bord. På GM finns det till och med särskilda hissar för cheferna, vi har inget sådant på Tesla.
Och du vet, saken är faktiskt att även jag känner folket på monteringslinjen. Jag har själv jobbat där. Jag var en del av arbetslaget och jobbade sida vid sida med dem. Jag är ingen främling för dem.
Jag har föreslagit det flera gånger, kan vi inte bara rösta om facket? Men företag får tydligen inte göra så. Fackförbunden kan inte. Jag har bett dem hålla en omröstning så får vi se hur resultatet blir.
Vårt egentliga problem är snarare motsatsen. Det är inte så att folk är fångar på Tesla och tvingas bygga bilar. Vår utmaning är hur vi ska behålla duktigt folk som utför det tunga jobbet med att bygga bilar när de har typ sex andra lättare jobb de kan välja.”
Elon Musk pratar inte om den svenska konflikten. På amerikanska företag, och faktiskt i de flesta länder i världen är det en enorm skillnad mellan chefer och anställda. Tesla har däremot alltid haft en otroligt platt organisation.
När Elon pratar om att han jobbat på monteringslinjen minns han när Model 3 produktionen startade och han kämpade dag och natt tillsammans med arbetarna att tillverka dem. Han sov över på jobbet många nätter i rad medan de försökte få igång volymproduktionen. Likadant var det när Gigafabriken skulle få igång batteriproduktionen.
Elon förväntar samma dedikation från alla på bolaget. Alla oavsett rank ska hjälpa till vid behov. På mina besök i Teslas fabriker och anläggningar har jag ofta sett chefer, tjänstemän, ingenjörer sitta inte i fina kontor utan på arbetsgolvet. Ingenjörer som designar bilarnas delar får direkt feedback från montörerna. Med otroligt korta beslutsvägar om något behöver ändras.
I Sverige är vi vana vid att riva pyramiderna. Vi har en rakhet mellan chefer och anställda som ofta chockerar folk från andra länder. Vi har kommit mycket längre i jämställdhet än USA.
Men Elon Musk har nog ändå lite rätt i att även vi i Sverige fortfarande, än i dag delar upp folk i chefer, tjänstemän och arbetare. Som har olika anställningsavtal, olika lönenivåer – och olika fackförbund.
Läs även vår artikel Så fungerar företaget Tesla om Teslas företagskultur.
Pingback: Så fungerar företaget Tesla – Tesla Club Sweden
Pingback: Så kan konflikten få ett slut – Tesla Club Sweden