This is no yoke.
De första Tesla Model S Plaid levererades med en futuristisk yoke “flygplansratt”. Många var skeptiska hur det skulle kännas att använda en sådan ratt istället för sedvanliga runda. När vi testkörde insåg vi dock att man vänjer sig bokstavligen på några minuter.
För dem som fortfarande tvivlar har Tesla nu infört möjligheten att välja om bilen man beställer ska ha traditionell ratt eller yoke. Den traditionella ratten är till och med förvald, man måste aktivt ändra på konfigurationen om man vill ha yoke. Båda rattarna kostar lika mycket, ingår i bilens pris utan extra kostnad.
Även den runda ratten verkar dock komma utan spakar. Blinkers, ljus med mera verkar man få sköta med hjälp av touch knappar på ratten medan växeln sköts via mittskärmen. Läs vår provkörning av Model S Plaid för våra intryck av hur dessa reglage känns.
Samtidigt har Tesla även gjort Dual Motor Tesla Model S möjlig att konfigurera och beställa från hemsidan i Sverige. Modellen som hette Long Range förut heter nu enbart “Tesla Model S” och är 264 tusen kronor billigare än Tesla Model S Plaid.
För 1 295 170 kronor får man två elmotorer som accelererar bilen 0-100 på 3,2 sekunder. Plaid har en elmotor till som får ner tiden till 2,1 sekunder. Räckvidden på 634 WLTP km är dock 34 km längre än för Plaid.
Är 1,1 sekunder värt 264 tusen kronor? Eller betalar man så mycket för en bil är det lika bra att gå “all in” och skaffa den ultimata åkmaskinen? Det får var och en bilda sin egen uppfattning om. Tesla kan dock leverera båda modellerna tämligen snabbt, uppskattad leveranstid är januari-mars för båda.
Under mellandagarna har även Tesla Model X Plaid leveranserna börjat. Många lyckliga ägare som fått hämta sina länge efterlängtade bilar. Även Model X har nu fått möjlighet att levereras med traditionell ratt och Tesla har även öppnat beställningssidan för tvåmotors versionen av bilen. Beställer man idag är uppskattad leveranstid januari-mars även för båda modellerna av X.