Elbåtstillverkaren Candela bjöd in Tesla Club Sweden till en exklusiv provåkning av deras flygande daycruiser C-8.
Uppemot 30 klubbmedlemmar samlades på kajen i frihamnen utanför Candelas kontor. Vi bjöds på en kort åktur, fyra åt gången. Det kom folk i omgångar hela eftermiddagen och kvällen, Candela bjöd alla på åktur och god fika.
Först kröp båten ut från kajen i några få knops fart, på grund av lokala hastighetsbegränsningar. Det var först när båten kom ut en bit på öppet vatten som kaptenen bakom ratten kunde dra på gasen och båten utan ansträngning accelererade upp till 24 knop.
Då kom båtens “party trick”: den höjde sig ur vattnet och började knäpptyst susa fram en meter över vattenytan.
Båtens bärplansvingar är de enda kvar i vattnet, vi susar fram i tystnad över vågorna. Inga skakningar, vi kunde prata i normal samtalston. Skulle vi haft drinkar på bordet skulle inte en droppe ha spillts. Inga svallvågor. Allt medan vi rusade fram i 24 knop. I traditionella båtar skulle vi bara studsat runt i våra säten som valnötter i sina skal. Nu åkte vi istället i andaktig tystnad på en flygande matta över vågorna.
Den största nyheten med Candela C-8 jämfört med föregångaren C-7 är hytten i fören med säng, och valbara tillbehör som toa, pentry och dusch. C-7 var en nydanande men ganska minimalistisk teknisk plattform – C-8 är en fullfjädrad båt.
69 kWh Polestar batterier i buken ger Candela C-8 runt 57 sjömils (105 km) räckvidd, 30 knop (56 km/h) toppfart. I hamn kan den snabbladdas – eller kopplas in på vanliga trefasuttaget i gästhamnen över natten. Båten har upp till 8 sittplatser.
Candela C-8 tillverkas helt i kolfiber i företagets nya båtvarv i Rotebro utanför Stockholm. Läs om Sveriges största elbåtsvarv och alla tekniska detaljer om C-8 i vår artikel om Candela, deras C-8 och som bonus även deras kommande P-12 färja.
Pingback: Till Åland med elbåt – Tesla Club Sweden