Elbåten Candela 7

Candela7

Vi har fått provköra elbåten Candela 7. Eller ska jag kalla upplevelsen för att “provflyga”? Vi tar det från början:

Elbilar brukar få kortare räckvidd ju snabbare man åker. Det är luftmotståndet som ökar när man kör fortare och det går åt mer och mer energi för att övervinna den. Vätskor bjuder på oerhört mycket mer motstånd än gaser, båtmotorns förbrukning sticker snabbt iväg med ökad fart. I stort sett allt över 10 km/h kräver enorma mängder energi. Vill man åka långt får man köra sakta. Vill man åka snabbt kommer man inte så långt. Det skulle behövas gigantiska batteripack. Naturens lagar är hårda.

Svenska elbåten Candela har hittat en väg att “fuska” sig runt naturlagarna: går det åt mycket energi att driva båten i vattnet får väl båten låta bli att åka i vattnet. Elon Musk brukar ofta prata om “first principle”, att spåra problem ända tillbaka till de grundläggande naturlagarna för att hitta nya lösningar. Candelas ingenjörer gick ett steg längre: istället för de naturlagar de inte gillade valde de nya, bättre.

Tvärs under skrovet har de placerat en stor vinge i kolfiber. När båten accelererar genererar vingprofilen lyftkraft som lyfter hela båten ur vattnet. Bak vid propellern finns en mindre vinge för balansens skull. Hela båten är byggd i kolfiber för att få en superlätt men framför allt vridstyv skrov. När båten “flyger” vilar ju hela dess tyngd på endast tre punkter.

I fören finns ett 42 kWh batteripack från BMW i3, propellern drivs av en 55 kW synkron elmotor. Räckvidd uppges till runt 50 nautiska mil i 22 knop (9 mil i 40 km/h). Genom att “lura” naturlagarna lyckas Candela 7 ta sig fram i 40 km/h med endast runt 20 kW elförbrukning. Andra elbåtar drar så mycket redan kring 10 km/h. På så sätt kan man få både räckvidd och fart.

Candela använder vokabulär som “takeoff”, “flyga” och “landning” och redan efter första “takeoff” är det lätt att förstå varför. Man ger full gas och båten börjar accelerera. Efter några sekunder övergår dock skutt-skutt-skuttandet över vågorna till stillhet när båten höjer sig. Man flyger fram helt vibrationsfritt över vågorna, utan ens en svallvåg efter sig. Trots full fart kan man prata i normal samtalston. Plötsligt ter sig alla andra båtar som rena stenåldern jämfört med Candela. Elektrifieringen är inte bara där för att minska på utsläppen. Vingen är inte där bara för att öka på räckvidden. De två kombinerat ger en helt annan åkupplevelse än konventionella båtar. Man får samma aha-upplevelse som första gången man körde en Tesla.

Som Teslaägare känner man sig på en gång bekant med "instrumenteringen".

Som Teslaägare känner man sig på en gång bekant med “instrumentpanelen”.

Till och med instrumenteringen är snarlik Teslas, med hastighet, räckvidd med mera information i övre halvan av en enorm bildskärm, och karta nedanför. Man kan till och med be navigatorn beräkna lämplig rutt dit man vill åka och även få reda på hur mycket laddning man kommer ha kvar väl framme. Båten är ständigt uppkopplad och laddar ner nya mjukvaror trådlöst.

Vill du läsa mer om elbåten Candela 7 kommer det en stor artikel om den med många bilder och tekniska detaljer i nästa nummer av tidningen Elbilen i Sverige!

Tesla Club Swedens medlemmar får 200 000 kronor i rabatt på elbåten Candela 7 vid beställning innan 1 juli. Läs mer här.

 


ElectricCanalboatTCS två år sedan: Eldrivna turistbåtar i Amsterdam – men inte i Stockholm?

För två år sedan berättade vi om att Strömma aktiebolag bygger om deras sightseeingbåtar i Amsterdam till eldrift – men fortsätter köra med diesel i Stockholm. Förklaringen är enkel…

Bookmark the permalink.