Svenska elbåtstillverkaren Candela satte nytt rekord då de åkte från Stockholm till Åland med sin bärplansbåt C-8.
Med hjälp av datorstyrda vingar i vattnet flyger Candelas C-8 elbåt fram en meter över vattenytan. Förutom att resan då går snabbare blir även räckvidden rejält mycket längre när båten slipper kämpa emot vattnets motstånd. Åkturen blir även mycket mjukare, många har jämfört det med att åka på flygande matta ovan vågorna.
Båtresan startade klockan 6 på morgonen från Stockholms frihamn. De skulle åka till Mariehamn på Åland och tillbaka på samma dag, en resa på sammanlagt 150 sjömil.
Båten fick stanna sex gånger på resan. Men nej, inte elbåten, utan den bensindrivna följebåten som fotografen åkte med för att filma resan! Den båten förbrukade 2 liter bränsle per sjömil och behövdes tankas sex gånger på resan till och från Åland, till en total kostnad på 8 500 kronor.
Elbåten Candela C-8 fick stanna tre gånger på samma resa och laddade för sammanlagt 550 kronor. Den elektriska båten hade både längre räckvidd och mycket billigare kostnad än den traditionella följebåten av liknande storlek.
Efter tre timmars färd från Stockholm stannade elbåten för att snabbladda i Kapellskär. Med 40 kW DC laddare tog laddningen där 80 minuter. Båten är dock kapabel att ta emot laddning på upp till 130 kW för mycket snabbare laddtider. Sedan korsade de Östersjön på en timme 20 minuter och anlände till Mariehamn i Åland. Med 25% laddning kvar i batterierna.
Medan de välkomnades i Mariehamn av Ålands premiärminister Kristin Sjögren sattes båten på laddning från bryggans 16A trefas uttag. Klockan sex på kvällen påbörjade de återresan. Efter ett laddstopp i Kapellskär kom de hem till Stockholm i tjock dimma klockan 23:30 på kvällen.
Den pionjärresan har visat att elbåtar är kapabla till långresor, och att förutom att de är rejält bekvämare att åka med har de även 95% billigare driftkostnad och till och med längre räckvidd än traditionella båtar.