Tesla Club Sweden fick ett exklusivt inbjudan till elbåtstillverkaren Candelas nya lokaler i Rotebro. Företaget började sin verksamhet i Gåshaga på Lidingö år 2014 men har nu växt ur de lokalerna. De flyttade därför serietillverkningen av sin nya båtmodell C-8 till Rotebro, tillsammans med pendlingsfärjan P-12.
Fast knappt har de flyttat in börjar det redan bli trångt även i Rotebro. Skroven står tätt bredvid varandra och det är trångt när de ska flyttas runt i lokalen.
Candelas första båtmodell C-7 var en sensationell nyhet när den kom för några år sedan. Det största problemet med eldrivna båtar är nämligen räckvidden. På grund av vattnets motstånd sticker båtmotorers förbrukning iväg redan vid måttliga farter. Ska en elbåt ha lång räckvidd på sjön måste den masa sig fram i snigelfart. Man kan antingen ha räckvidd eller fart, inte båda. Fysikens lagar är hårda.
Candelas ingenjörer kom dock på en genial lösning på problemet: är vattnets motstånd för stort får väl båten låta bli att åka i vattnet helt enkelt. De monterade en vinge tvärs under skrovet som lyfte hela båten ur vattnet i höga farter. Är inte båten i vattnet när man åker slipper man ju övervinna vattnets motstånd. På så sätt “lurade” båten fysikens lagar och lyckades få till det till synes omöjliga: samma elförbrukning i 23 knop som i 6 knop. Båten med sin bärplansvinge bokstavligen flög fram över vattenytan. Candela till och med pratar i termer som takeoff, flygning och landning. Att åka med deras båtar känns som att sitta på en flygande matta strax över vågorna.
C-7 var dock en helt öppen båt. Därför lanserade Candela båten C-8 som har en koj med sovplats i fören. Den båtmodellen har blivit en formidabel succé med över 150 beställningar. Candela siktar på att hinna tillverka två C-8 i veckan. “Vi är nära målet nu men inte riktigt där än” berättar Candelas Communications Manager Max Carlgren för oss. Med 100 båtar om året har Candela på kort tid blivit ett utav Sveriges största båtvarv. Det är kul att se ett inhemskt bolag få vatten(!) under vingarna.
C-8 har en 69 kWh Polestar batteripack mitt i båtens kolfiberskrov. Den ger båten en toppfart på 27 knop och 57 sjömils räckvidd. (För landkrabbor är det 50 km/h och 105 km.) Hela båten är byggd i kolfiber för att vara så lätt och vridstyv som möjligt. Båda egenskaperna är jätteviktiga när hela båtens tyngd ska lyftas upp ur vattnet av bärplansvingen under färd.
Under färd är det endast tre smala ben som sticker ner i vattnet. Två håller främre bärplansvingen, en den bakre vingen och motorn. Benen ser ut som stålbalkar men är gjorda av kolfiber även de. När båten står still eller åker långsamt i hamn är benen i deras övre position så att båten får litet djupgående. På öppet vatten sänks så benen ner av tre elmotorer och låses fast i nedsänkt position av kolven som syns till vänster. Alla tre ben går att vinkla några grader för att vrida vingarna när de ska balansera båten på fast höjd över vattenytan. Den bakre går även att vrida för att kunna svänga.
Här syns bakre bärarmen i översta position på främre båten och halvvägs ner på den bakre. Båtkropparna är klädda i skyddande plast för att undvika repor medan de byggs.
Motorn som driver Candelas C-8 ser ut som en torped med sina dubbla motroterande propellrar. C-7 drevs av en utombordare där elmotorn satt under kåpan bakom båten och drev propellern under vattnet via en axel. Motorn var vätskekyld med massor med slangar och pumpar för att få till en jämn kylning. Candelas ingenjörer kom dock även här på en revolutionerande idé: varför krångla med vattenkylning av motorn när man istället kan sänka ner hela motorn i vattnet och låta sjön eller havet ordna kylningen?
Motorerna byggs av Candela själva och består av två elmotorer bakom varandra vars kopparhölje strålar ut värmen som uppstår till omgivande vattnet.
Drivaxeln från den främre motorn löper genom den bakre motorns ihåliga drivaxel. Tack vare avsaknad av komplexa kylsystem och utväxlingar är Candelas elmotor helt underhållsfri.
Till skillnad från de flesta båtvarv ligger Candelas inte i direkt anslutning till vatten. De färdiga båtarna skeppas med lastbil, ofta till fjärran länder. Uppemot tio skrov i olika monteringsstadier flyttades runt som Tetrispussel i lokalerna när vi var där. Några dagar innan fick de dessutom sällskap av något ännu större.
Candela har precis gjutit skrovet till prototypen av deras kommande P-12 pendlingsfärja. Det blir en katamaran med två smala vassa kroppar i vattnet som på samma sätt som varvets andra båtar ska få vingar under sig och höja sig ur vattnet under färd.
Candela P-12 är en pendlarbåt för 30 passagerare som ska gå i linjetrafik i Stockholm och andra städer. Även den byggs helt i kolfiber för att spara vikt. Varje kilo räknas när tre bärplansvingar ska lyfta hela färjan ur vattnet under färd.
Det blir inte enbart katamaran skroven som blir dubbla på båten: den kommer även ha dubbla elmotorer av samma torpedo stil som C-8 fast större och kraftfullare samt dubbla batterisystem för redundans. P-12 kommer ha sammanlagt 252 kWh batterier som ska ge färjan en räckvidd på 40 sjömil i 25 knop (74 km i 46 km/h för landkrabbor). Framme vid kaj ska den kunna snabbladdas med upp till 175 kW DC.
Första prototypen som byggs nu ska sjösättas nu i sommar och testköras och utvärderas i samarbete med Stockholms Lokaltrafik. Om den visar sig motsvara förväntningarna ska sedan nästa båt byggas och sättas i reguljärtrafik mot Ekerö sommaren 2024. Den ska erbjuda förutom en miljövänlig alternativ även snabbare restider tack vare att den kan åka raka vägen tvärs över sjön istället för att tvingas till omvägar via broar. Max Carlgren på Candela berättade för oss att massor av kollektivtrafik bolag över hela världen har redan hört av sig och varit intresserad av P-12. Det kan bli en framtida storsäljare för Candela – och kan tvinga dem börja leta efter ännu större lokaler.
Pingback: Till Åland med elbåt – Tesla Club Sweden
Pingback: Nu kan du åka eldriven bärplansbåt i Stockholm – Tesla Club Sweden