Elsäkerhetsverket håller på och granskar sex populära laddboxar. Förra veckan läckte brevet de skickade till norska Easee ut till allmänheten. I brevet kritiserade elsäkerhetsverket företagets laddbox, skrev att “den lösning av jordfelshantering som ni implementerat i er produkt följer inte kraven som ställs på jordfelsbrytare”.
Problemen kokar ner till att Easee påstår att laddboxen följer standarden EN 61008-1 för jordfelsbrytare, och därmed behöver kunderna ej montera separat jordfelsbrytare vid installation vilket medför stora kostnadsbesparingar. Easee laddbox (som flera andra liknande boxar på marknaden) saknar dock den knapp för testning av funktionaliteten som föreskrivs av standarden:
Easee har nu svarat Elsäkerhetsverket och även lagt upp en särskild sida om ärendet på sin hemsida. Där skriver de att:
“Easee har inbyggt jordfelsskydd. Detta skyddar mot både AC- och DC-fel. Skyddet testas automatiskt mellan varje laddning och minst en gång om dagen.”
Istället för en testknapp ändå ingen någonsin trycker på testar boxen funktionaliteten dagligen. Det låter väl bra?
Automatisk daglig testning låter onekligen säkrare ur säkerhetssynpunkt än en knapp som samlar damm och aldrig används. Handen på hjärtat, när har du senast tryckt på testknappen på jordfelsbrytaren du har hemma? (För du har väl en?)
Problemet är bara att Elsäkerhetsverket inte granskar elsäkerhet. Utan hur väl produkter följer de standard de säger sig följa. Det är därför de skrev i sin kritik om laddboxen: “Den lösning av jordfelshantering som ni implementerat i er produkt följer inte kraven som ställs på jordfelsbrytare och kan därför inte anses vara en jordfelsbrytare. Om man, i sin EU-försäkran om överensstämmelse, anger att produkten uppfyller kraven för en viss harmoniserad standard ska produkten uppfylla alla krav i nämnda standard och inte endast valda delar”.
Inte enligt Easee. “EU:s produktförordningar tillåter tillverkare att välja hur de uppfyller de väsentliga kraven i lagstiftningen. Tillverkaren kan välja att tillämpa harmoniserade standarder eller använda andra tekniska specifikationer” skriver de i sitt svar till Elsäkerhetsverket enligt tidningen Elbilen i Sverige, “det finns inget lagligt stöd för att utfärda ett försäljningsförbud i Sverige”.
Elsäkerhetsverket har nu bett om några veckor att granska de inkomna svaren. “Slutrapporten uppskattas bli klar om några veckor” står det även på deras hemsida. Då kommer de rapportera om alla sex granskade laddboxar. Just nu är inte ens listan exakt vilka boxar de granskat publikt än men de kommer från tillverkarna Garo, Charge Amps, CTEK, Easee, Zaptec och Wallbox.
Läs även vår tidigare artikel om ämnet: Elsäkerhetsverket kritiserar Easee laddbox
Pingback: Easee laddbox får försäljningsförbud – Tesla Club Sweden