Ystad-Haparanda med Tesla Semi

Organisationen North American Council for Freight Efficiency anordnade förra månaden ett tre veckor lång utvärdering av elektriska lastbilar som de kallade för Run On Less. 21 olika lastbilar loggades i tre veckor för att utröna effektivitet och räckvidd under realistiska förhållanden, medan de utförde sina vanliga arbetsrundor.

På loggningens näst sista dag visade en av deltagarna, en av de Tesla Semi som levererats till PepsiCo exakt hur kapabla Teslas eldrivna långtradare är:

På ett dygn körde långtradaren 1 732 kilometer. Den började resan med 95% laddning, körde 598 km innan första laddstoppet som varade 54 minuter, och behövde sedan två laddstopp till längs den 1 732 km långa rutten.

Under dygnets 24 timmar var långtradaren ute på vägarna och körde i 19:40 timmar, laddade i 2:40 timmar och lastades på och av i sammanlagt 1:40 timmar. Kom ihåg att detta inte var en tävling utan loggning av en vanlig arbetsdag. Långtradaren var lastad på resorna mellan de olika stoppen. Nonstop, i en riktig distanstävling skulle Tesla Semi kommit ännu längre.

Medan den körde höll långtradaren i genomsnitt 88 km/h i hastighet. Oftast höll den 95-97 km/h men några långsammare sträckor drog ner på medelhastigheten.

För att enklare förstå siffrorna låt oss kolla om körningen skulle skett i Sverige:

Det är 1 625 km mellan Ystad och Haparanda. Med hjälp av  de detaljerade loggarna kan vi se hur långtradaren skulle klarat en sådan resa längs vårt avlånga land:

Enligt loggarna behövde långtradaren 22 timmar 47 minuter för att tillryggalägga 1 625 km. Räknar vi bort de 1:40 timmar lastbilen stod still under dygnet men inte laddade (leveransstopp) skulle Tesla Semi klarat sträckan Ystad-Haparanda på 21 timmar.

Dess första laddstopp skulle blivit i Stockholm. Långtradaren skulle klarat de 60 milen mellan Ystad-Stockholm på en enda laddning. Där skulle den behövt ladda i 54 minuter.

Nästa laddstopp skulle blivit strax söder om Hudiksvall, 1 timme 23 minuter. Och sista i Piteå, där den bara skulle behövt ladda en kvart innan målrakan.

Tesla Semi skulle klara åka Ystad-Haparanda med ett laddstopp i Stockholm, ett i Hudiksvall och en liten snabb upptoppning i Piteå. Detaljstuderar man loggdatat ser man dessutom att Semin laddade endast till 45% laddnivå under det första laddstoppet (den i “Stockholm”). Skulle den ha laddat mer där skulle den ha kunnat åka längre den andra delsträckan och skulle klarat hela sträckan på endast två laddstopp!

Två viktiga anmärkningar dock: långtradare med släp får köra i max 80 km/h i Sverige. Inte 95-97 som PepsiCo Teslan gjorde. Ett tag var den till och med uppe i 110 km/h! Och långtradarchaffisar i Sverige måste enligt lag stanna efter fyra och en halv timmes körning och vila i 45 minuter innan de får köra vidare.

Så verkliga turen skulle tagit längre tid, men inte på grund av eldriften utan på grund av våra trafikregler!

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 2 Responses to Ystad-Haparanda med Tesla Semi

    1. Pingback: Fler nöjda Tesla Semi kunder – Tesla Club Sweden

    2. Pingback: Tesla Semi fabriken byggs i Nevada – Tesla Club Sweden

    Lämna ett svar